۰ نفر

صالحی: نظام اراده کند غنی‌سازی را در فردو از سر می‌گیریم

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۲۱:۰۰
کد خبر: 321518
صالحی: نظام اراده کند غنی‌سازی را در فردو از سر می‌گیریم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: غنی سازی در حال انجام است و هرگاه اراده کنیم محدودیت 300 کیلو را کنار می‌گذاریم و غنی سازی را در هر حجمی و هر سطحی بخواهیم، انجام می‌دهیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیروز (سه‌شنبه) 20 آذرماه از سایت شهید علیمحمدی (فردو) بازدید کرد و در جریان آخرین اقدامات و فعالیت‌های در دست اجرا در این سایت هسته ای قرار گرفت.

صالحی که از سوی جمعی از مسئولان سازمان و شرکت کالای الکتریک همراهی می‌شد، در این بازدید بیش از 10000 متر مربع مجموعه فرآیندی، آزمایشگاهی و اداری را افتتاح کرد.

معاون رئیس جمهور از روند ساخت آزمایشگاه ملی مرجع خلاء ایران و خط تولید فشارسنج های خازنی و نیز از فعالیت های مرکز ملی تحقیق و توسعه علوم و مهندسی مواد بازدید کرد. آزمایشگاه‌های خواص مکانیکی، سرامیک، خوردگی و مهندسی سطح، کامپوزیت و پلیمر و آنالیز شیمیایی از جمله آزمایشگاه‌هایی بود که صالحی در این مرکز ملی مورد بازدید قرار داد.

*امیدواریم 20 فروردین 98 شاهد راه اندازی آزمایشگاه خلاء باشیم

رئیس سازمان انرژی اتمی پس از بازدید مفصل از روند فعالیت های انجام شده در پروژه تولید ایزوتوپ های پایدار ضمن ابراز خرسندی از ایجاد مرکز ملی تحقیق و توسعه علوم و مهندسی مواد تاکید کرد: در بیست فروردین سال جاری اعلام شد که آزمایشگاه مواد را اینجا راه اندازی کردیم. مجدداً بازدیدی از این آزمایشگاه داشتیم و دیدیم که تجهیزات مورد نیاز این آزمایشگاه هر روز کامل‌تر می‌شود و این مجموعه خدمات خوبی به صنعت کشور ارائه می دهد. امیدواریم در بیست فروردین سال آینده شاهد راه اندازی آزمایشگاه جدیدی تحت عنوان آزمایشگاه خلاء باشیم. که یک آزمایشگاه مرجع ملی باشد. ساختمان این پروژه در حال اتمام است. انشاء الله ظرف چند ماه آینده تجهیزات مورد نیازش را همزمان باید سفارش بدهیم که در زمان مقرر شاهد راه اندازی آن باشیم.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت‌هایی که با همکاری روس‌ها انجام می شود اشاره کرد و افزود: یکی از فعالیت هایی که در فردو با روس‌ها در حال انجام آن هستیم،تحت عنوان ایزوتوپ های پایدار است. در حال حاضر با دو ایزوتوپ زنون و تلوریوم آغاز کرده‌ایم. در این زمینه تا به امروز پیشرفت زیادی حاصل شده و قدم‌های بزرگی برداشته شده است. دو طرف از پیشرفت کار رضایت دارند. همکاری بسیار وسیع و خوبی با هم داریم.

صالحی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همین شتابی که پروژه پیش می رود در آینده نزدیک شاهد مجموعه بسیار ویژه‌ای در تولید ایزوتوپ‌های پایدار باشیم که کمتر نمونه‌ای از آن در سطح بین‌المللی جز در برخی کشورهای پیشرفته سراغ داریم.

وی افزود: این اقدام کار بسیار با ارزش و مهمی است که مرزهای دانش و فناوری را در می نوردد. امیدواریم آزمایشگاه کاملی هم در جوار این مجموعه ایجاد کنیم که بتوانیم اندازه گیری های لازم را با دقت و به خوبی انجام دهیم. جا دارد متخصصان این امر در زمان مقرر خود راجع به بحث ایزوتوپ های پایدار اطلاعات تکمیلی ارائه کرده و موضوعات مربوطه این صنعت مهم و موارد استفاده از ایزوتوپ های پایدار را تشریح کنند. به اختصار باید گفت این کار ارزشمند و بزرگی است. این کار یعنی غنی سازی ایزوتوپ‌های غیر از اورانیوم. همان کاری که در نطنز با اورانیوم انجام می‌دهیم، همین کار را با ایزوتوپ‌های سبک‌تر در فردو انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: وقتی وزن اتمی ایزوتوپ ها تغییر می کند بحث مفصلی در طراحی زنجیره پیش می آید که بتواند ایزوتوپ های سبک تر را هم غنی سازی کند؛ اصلاحاتی باید انجام گیرد. این خودش یک فن و علم است که با کمک روس ها این پروژه را پیش می‌بریم.

صالحی گفت: در مجموع خیلی علاقمندم فعالیت‌های فردوی امروز را به نمایش بگذارند و از سوی صدا و سیما به سمع و نظر مردم برسد تا بدانند در این سه سال چه فعالیت های گسترده‌ای صورت گرفته است. به نظر من وظیفه ما با همکاری صدا و سیما این است که در این مورد اذهان عمومی را روشن سازیم.  ببینند که فرزندان رشید و غیور شما در صنعت هسته‌ای با جدیت و علاقمندی فعالیت‌های صنعت هسته‌ای کشور را به خوبی پیش می‌برند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ما همچنان با نشاط پیش می رود. اگر چه محدودیت‌هایی را پذیرفته ایم؛ اما اینها مانع فعالیت‌های صلح آمیز صنعت هسته‌ای ما نیست. غنی سازی در حال انجام است و هرگاه اراده کنیم آن محدودیت 300 کیلو را کنار می‌گذاریم و غنی سازی را در هر حجمی و هر سطحی بخواهیم، انجام می‌دهیم.

صالحی در ادامه افزود: یکی دیگر از محدودیت هایی که پذیرفته ایم در ارتباط با  میزان و درصد غنی سازی است که مقرر شد آن را در حد 3.67 محدود کنیم. قبلاً در حد 4 درصد و البته 20 درصد را هم غنی سازی می کردیم. همان زمانی که بنده مسؤولیت داشتم این میزان غنی سازی را برای تأمین سوخت راکتور تهران انجام می‌دادیم. الان به اندازه کافی و برای چند سال آینده راکتور تهران سوخت داریم. در برهه ای که زمان مقرر برجام هست ما 20 درصد را تولید نمی‌کنیم تا زمانی که محدوده زمانی برجام تمام شود که الان 3 سال آن گذشته است. محدودیت‌های ما از این جنس است والا اصل غنی سازی در حال انجام است.

وی عنوان کرد: الان 1044 دستگاه سانتریفیوژ در فردو داریم که اگر نظام اراده کند غنی سازی 20 درصد را مجدداً در فردو از سر می‌گیریم.

*اروپا هر چه زودتر وفای به عهد کند

رئیس سازمان انرژی اتمی، با ابراز امیدواری از همکاری اروپایی ها در برجام گفت: امیدواریم اروپایی ها و مجموعه 1+5 البته منهای آمریکا به این واقعیت برسند که هر چه زودتر وفای به عهد کنند و بتوانند خلایی که آمریکا ایجاد کرده است را پر کرده و تعهدات خود را عملیاتی کنند. تا در نتیجه جمهوری اسلامی ایران ناچار نشود به سهم خودش در مقابل عدم وفای به عهد آنها طبق آنچه در برجام پیش بینی شده است (ماده 36 و 37 برجام) به همان میزان بنا به تشخیص مراجع ذیربط از تعهداتش بکاهد.

وی تأکید کرد:  اینها بستگی به هیأت نظارت بر برجام دارد که شرایط را مداوم رصد می کند. قطعاً تصمیم مقتضی را در چارچوب حاکمیت ملی و در زمان مناسب خواهند گرفت.

*بلوف نیست

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد:  بارها این بحث را داشته ایم و اکنون می‌خواهم این هشدار را بدهم که این بلوف نیست بنده اگر حرفی زده‌ام پایش ایستاده‌ام. این بار هم تاکید می‌کنیم نظام اراده کند ما می توانیم به راحتی به 20 درصد برگردیم و نیازهای کشور را در هر سطح و حجمی می‌توانیم تأمین کنیم و این آمادگی وجود دارد.

صالحی خاطرنشان کرد: دو نیروگاه عظیم در حال احداث داریم. در این زمینه حدود 10 میلیارد دلار هزینه می‌شود. به علاوه دستیابی به امکانات فراوانی که بعد از برجام از طریق اتحادیه اروپا پیدا کردیم. همکاری آنها با مرکز نظام ایمنی هسته‌ای برای ایجاد یک مرکز بسیار پیشرفته ایمنی هسته‌ای در کشور است که اتحادیه اروپا در این زمینه قریب به بیست میلیون دلار تعهد برای خودش ایجاد کرده است. تا در چند سال آینده بتوانیم با همکاری یکدیگر مدرن‌ترین مرکز ایمنی را در کشور دایر کنیم. و از این طریق بتوانیم هر چه بیشتر به ایمنی تأسیسات هسته‌ای خود از جمله نیروگاه ها، راکتور تهران و راکتور در حال ساخت اراک برسیم.