۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

نجات یافتگان وزارت جهاد کشاورزی از قانون منع بکارگیری بازنشستگان!

۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۸
کد خبر: 321128
نجات یافتگان وزارت جهاد کشاورزی از قانون منع بکارگیری بازنشستگان!

بر اساس قانون "ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی" انتظار می‌رفت تعداد زیادی از معاونان و کارکنان وزارت جهاد کشاورزی از این وزارتخانه خداحافظی کنند، اما بر خلاف انتظار به نظر می رسد همگی آن‌ها ماندگار شده‌اند.

اقتصادآنلاین – سپیده قاسمی؛ بر اساس اعلام سخنگوی شورای نگهبان؛ قانون منع بکارگیری بازنشستگان یا پایان همکاری بازنشستگان حداکثر تا آذر ماه لازم الاجر بود. این قانون در ابتدا شامل تمامی شاغلان بخش دولتی در هر مقام و پستی می‌شد اما پس از کش و قوس‌های فراوان توسط مجلس شورای اسلامی اصلاح و چند بند به آن اضافه شد. طی بندهای الف، ب، ج این مصوبه بکارگیری بازنشستگان دولتی در جایگاه‌های روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور و رئیس مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزرا و نمایندگان و معاونین رئیس جمهور بلامانع اعلام شد.

بندهای (د) و (ه) ماده 71 قانون مدیریت کشوری که شامل استانداران و سفرا و معاونین وزراء است مشمول ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان می‌شود. البته در این مصوبه استثنائاتی هم برای جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان بالای 3 سال و فرزندان شهدا دیده شده است.

بعد از اصلاح قانون "ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی" وزیر جهاد کشاورزی از منع بکار و حذف از کابینه رئیس جمهور جان به در برد. اما، این قانون همچنان شامل حال بسیاری از معاونان و روسای سازمان‌های زیرمجموعه وی می‌شد. از جمله این معاونان؛ علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی، عباس کشاورز معاون امور زراعت، علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی، عبدالمهدی بخشند معاون برنامه ریزی و اقتصادی، محمدعلی جوادی معاون توسعه مدیریت و منابع بودند.

همچنین روسای سازمان‌های زیر مجموعه این وزارتخانه که برخی از آن سمت معاونت وزیر جهاد کشاورزی را نیز دارند شامل؛ رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خلیل آقایی، رئیس سازمان امور عشایر ایران کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور اراضی کشور علیرضا اورنگی می‌شدند.

با این اوصاف انتظار می رفت شاهد حضور چهره‌های جدید و البته جوان در وزارت جهاد کشاورزی باشیم، اما چندی نگذشت که اسد پاریاد، مدیرکل دفتر امور اداری وزارت جهادکشاورزی، اعلام کرد که تنها 2 نفر در این وزارتخانه مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شوند البته آن ها نیز مشکل سنی ندارند. او تاکید کرد که نمی شود نام این افراد را رسانه ای کرد و روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی نام این افراد را در آینده اعلام خواهد کرد.

با این حساب از 9 نفری که انتظار می رفت بازنشسته شوند دو نفر باقی ماندند که بدون شک یکی از آن ها عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی بود چراکه هم از نظر سنی و هم از نظر سابقه خدمت از سایرین سبقت گرفته است.

شمارش معکوس برای معرفی دو نفر باقی مانده از لیست بازنشستگاه وزارت جهاد کشاورزی آغاز شده بود که در 13 آذر ماه جاری مقام معظم رهبری ابتدای جلسه درس خارج فقه، ضمن تاکید بر اهمیت و لزوم اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، توضیحاتی در خصوص برخی خلأهای این قانون و درخواست‌های برخی مسئولان از ایشان برای کسب مجوزِ ابقاء تعداد معدودی از مدیران بازنشسته، بیان کردند.

درست یک روز پس از سخنان مقام معظم رهبری در 14 آذر ماه جاری عباس کشاورز ، معاون وزیر جهادکشاورزی، در حاشیه همایش روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران  در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال بازنشستگی اش، گفت: من شامل قانون بازنشستگی می شدم، اما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و دستور وزیر جهادکشاورزی در سمت خود باقی می مانم.

باقی ماندن عباس کشاورز در سمت خود نشان می دهد یکی از مسئولانی که نزد مقام معظم رهبری برای کسب مجوزِ ابقاء مدیران بازنشسته رفته، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی بوده است.

هر چند تلاش حجتی برای باقی ماندن معاونان و کارکنان بازنشسته اش به نتیجه رسیده است، اما به فرمایش مقام معظم رهبری؛ "مسئله این است و الّا اصل این قانون، قانون خوبی است، باید هم اجرا بشود و بهترش هم همین است که خود نمایندگان محترم مجلس قانون را جوری ترتیب بدهند و اصلاح کنند که دیگر این اشکالات پیش نیاید، مجبور نشوند که به اجازه‌ رهبری متوسل بشوند".