۰ نفر

معاون اول رئیس‌جمهور:

آمریکایی‌ها بدانند که ایران حبس‌نشدنی است/ نسبت به مسأله هیچ بنگاه اقتصادی بی‌تفاوت نیستیم

۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱:۲۹
کد خبر: 321025
آمریکایی‌ها بدانند که ایران حبس‌نشدنی است/ نسبت به مسأله هیچ بنگاه اقتصادی بی‌تفاوت نیستیم

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که تحریم کردن ایران اسلامی فکر عبث و بیهوده‌ای است، اضافه کرد: آمریکایی‌ها بدانند که ایران حبس نشدنی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری در نشست شورای اداری استان هرمزگان و در حضور فعالان اقتصادی، با بیان این‌که خدای بزرگ را سپاس می‌گویم که بار دیگر در خدمت مردم هرمزگان و مدیران و کارآفرینانش هستم، تصریح کرد: با این برنامه‌ریزی و انسجام مناسب بین مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان بخش خصوصی، اگر قرار بود "همتی" را از استانداری هرمزگان به استانی دیگر ببریم، این امر دیگر منتفی شد و وی را از هرمزگان نخواهیم برد.

وی با اشاره به این‌که تمامی افراد در این جلسه خوب سخن گفتند و حرف نو و نقد دلسوزانه داشتند و باید گفت خانم‌ها بسیار بهتر صحبت کردند، اظهار کرد: امیدوارم وزرای حاضر تمامی سخنان را شنیده و این مشکلات را در دستور کار قرار داده، برطرف کنند.

جهانگیری با بیان این‌که در شرایط خاصی حضور داریم و در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید نشان دهیم نظام جمهوری اسلامی سرزنده است و می‌تواند مشکلاتش را برطرف کند، اضافه کرد: طیفی که اکنون در نظام آمریکا بر مسند قدرت قرار دارد، فکرهای واهی در سر داشت و دارد و به دنبال بسته شدن پرونده کشورمان بودند و هر لحظه به دنبال طرح جدید و آرزوهایی هستند و با برخی کشورهای بی‌شعور منطقه که همواره کشورمان در مشکلات، همراه و حامی آن‌ها بوده است، همدست شده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که آمریکایی‌ها در دوران جنگ تحمیلی میلیاردها دلار به صدام کمک کردند و اکنون داعش را راه انداخته‌اند، گفت: اما کسی که همواره مظلوم واقع‌شده کشور ایران اسلامی است و باید بدانند ایران بزرگ منطقه است و مصلحت منطقه در این است که با کشور ایران اسلامی دست دوستی دراز کنند و این موضوع را باید همگان بدانند که قدرت‌های بیگانه بی‌خود پایشان به منطقه باز شده است.

وی با بیان این‌که کشورهای حامی قدرت‌های بیگانه در منطقه، بدانند اگر امروز آمریکایی‌ها دوستشان هستند روزی کاری با آن‌ها خواهند کرد که با حسنی مبارک، صدام و محمدرضا پهلوی کردند، تصریح کرد: برجام توافقی بود که دنیا به دنبالش بود و می‌خواستیم با این اقدام  آرامش را بر اقتصاد حاکم کنیم، با دنیا تعامل و بازار دنیا را به دست بگیریم که آمریکایی‌ها برخلاف تمام عرف‌های عاقلانه بیرون رفتند.

جهانگیری با تأکید بر این‌که چند درس جهانی و داخلی می‌توانیم از تحریم بگیریم، اظهار کرد: آمریکایی‌ها به دنبال حقوق شهروندی نیستند؛ روزنامه‌نگاری به آن شکل فجیع کشته می‌شود اما آمریکایی‌ها در برابر این موضوع این‌چنین رسوا شده و نتوانستند با عربستانی که معامله چهارصدمیلیارد دلاری دارند، زاویه بگیرند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که امروز همه دنیا جز چند کشور همچون رژیم صهیونیستی، در موضوع برجام طرف ایران هستند و به حفظ برجام معتقد هستند، عنوان کرد: نظم قلدری نظم موردنظر آمریکایی‌هاست و آن‌ها می‌خواهند تمامی دنیا از سیاست‌های آمریکا تبعیت کند.

جهانگیری با اشاره به این‌که بیماری‌های مزمنی که در مسائل اقتصادی کشورمان وجود دارد یکجا سر باز کرد، اضافه کرد: باید ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشور را احیاء و جراحی اقتصادی کنیم و باید اقتصاد کشورمان را شکوفا کنیم؛ ایران اسلامی‌توانمندی بی‌نظیری دارد و هر ایرانی یک ایده و فکر دارد که باید این ظرفیت‌ها را احیاء کنیم.

وی اولویت دولت را در برگشت ثبات اقتصادی به کشورمان دانست و عنوان کرد: آمریکایی‌ها با جو روانی و رسانه‌ای و قدری غافلگیری، سبب وارد شدن شوک اقتصادی به کشور شدند که این موضوع کوتاه‌مدت بود و ما می‌توانم این شوک را پس بزنیم و ثبات اقتصادی را به کشورمان بازگردانیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که باید تورم و نرخ دلار باثبات باشد که با حضور  مدیران توانمند و کارآزموده، امیدوارم به سمت ثبات اقتصادی بهتر پیش برویم، اظهار کرد: آمریکایی‌ها به دنبال ممانعت از صادرات نفت کشورمان بودند که در این طرح شکست خوردند و از طرفی به دنبال وادارسازی اوپک به تصویب تصمیمات خودشان بودند که با قدرت‌نمایی روسیه این طرح آمریکا شکست خورد و ایران در کاهش صادرات نفت مستثنا واقع شد.

جهانگیری با اشاره به این‌که صادرات غیرنفتی باید توسعه یابد، ادامه داد: یکی از اتفاقات مثبت امسال این است که نرخ ارز برای صادرکنندگان مناسب است و این امر به این معناست که باید از این فرصت استفاده کنیم که صادرات را تقویت کنیم.

وی با اشاره به این‌که صادرات یعنی این‌که سرمایه از کشور بیرون برود و مابه‌ازای آن، سرمایه وارد کشور شود، تصریح کرد: اگر ده میلیون بشکه نفت از کشور صادر شود اما به‌ازای آن چیزی وارد کشور نشود، ملت یقه دولت را می‌گیرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان این‌که به‌طور حتم چرخه اقتصادی کشور باید بچرخد و زندگی مردم دچار بحران نشود، اضافه کرد: زندگی هشتاد میلیون ایرانی بر اثر فعالیت فعالان اقتصادی تأمین می‌شود، شرایط زندگی مردم را می‌دانیم و معیشت مردم را از دیگر اولویت‌های خود در کنار ایجاد اشتغال می‌دانیم.

وی با اشاره به این‌که یک انباشت بیکاری از قبل داریم و بخشی هم سالانه به آن اضافه می‌شود، تصریح کرد: دولت باید زمینه‌هایی ایجاد کند که سرمایه‌گذاری جدید اتفاق بیفتد و باید راهکارهایی ایجاد کنیم که بدون رانت و فساد با این نرخ ارزها، انگیزه سرمایه‌گذاری از بین نرود.

جهانگیری با بیان این‌که حفاظت و صیانت از اشتغال‌های موجود وظیفه اصلی دولت است، اضافه کرد: به‌عنوان دولت نسبت به مسئله هیچ بنگاه اقتصادی بی‌تفاوت نیستیم و مسائل کارگران برای‌مان مهم است، به صاحبان بنگاه‌ها کمک می‌کنیم مشکلات‌شان حل شود، کمیته رفع موانع از واحدهای تولیدی با مسئولیت وزیر صمت تشکیل‌شده و مشکلات آن‌ها بررسی می‌شود و در هر استانی کمیته تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استانداران تشکیل می‌دهیم و گزارش‌ها را به‌صورت مستمر مطالعه و بررسی می‌کنیم.

وی با بیان این‌که هرمزگان از ظرفیت بالایی برخوردار و هرمزگان قلب توسعه کشور است، اظهار کرد: نبض تجارت کشور در هرمزگان می‌زند و این استان از صنایع، بنگاه‌های اقتصادی و پالایشگاه‌های مهمی برخوردار است؛ اقتصاد دریامحور باید در اولویت برنامه‌های هرمزگان باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که باید صنایع بزرگ کشورمان در سواحل بسیار عظیم کشورمان ایجاد شود، خاطرنشان کرد: برخی اعداد و آمارها نباید وقتی واقعی نیست اعلام شود چون رسانه‌ای خواهد شد و مردم را نگران می‌کند.

جهانگیری با بیان این‌که برخی کارها در برخی دستگاه‌ها کند پیش می‌رود که در این‌بین نقش استانداران کلیدی است و باید از دستگاه‌های اجرایی حساب‌کشی کنند که چرا کار مردم پیش نمی‌رود، تصریح کرد: با تمرکززدایی به‌صورت مبنایی موافقم و یکی از خواسته‌های استانداران جدید، اختیارات بیشتر بود و باید اعتراف کنیم کهاستان‌های مرزی مهم‌ترین استان‌هایی هستند که می‌توانند تحریم آمریکا را از بین ببرند.

وی با تأکید بر این‌که تحریم کردن ایران اسلامی فکر عبث و بیهوده‌ای است، اضافه کرد: آمریکایی‌ها بدانند که ایران حبس نشدنی است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که امروز اعلام کردم جهانگیری کوشایی هستم، تصریح کرد: اقتصاد هرمزگان قوی است و در آن نیروی انسانی توانمند وجود دارد اما چرا باید روستاهای هرمزگان محروم باشند، پس از قلعه‌گنج می‌خواستیم روستای دیگری را در طرح اقتصاد مقاومتی از محرومیت خارج کنیم اما هرچه بررسی کردیم روستای کوشا احمدی اعلام شد، حیف است بر روی هرمزگان غبار محرومیت وجود داشته باشد و باید تلاش خود را بیشتر کنیم.