۰ نفر

تعداد بیکاران براساس استانداردها بیش از 3میلیون نفر

نرخ بیکاری در کشور به ۱۲.۱ رسید/ افزایش میزان اشتغال غیررسمی در کشور

۱۲ آذر ۱۳۹۷، ۹:۴۶
کد خبر: 319129
 نرخ بیکاری در کشور به ۱۲.۱ رسید/ افزایش میزان اشتغال غیررسمی در کشور

معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدیدترین آمار از کار و بیکاری کشور را تشریح کرد و گفت: براساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری کشور ۱۲.۱درصد بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، عیسی منصوری در پاسخ به اینکه "چه تدبیری برای حل مشکل غیرواقعی بودن آمار اشتغال رسمی و قراردادهای سفیدامضا دارید؟" اظهار داشت: واقعیت این است که میزان اشتغال غیررسمی در کشور افزایش پیدا کرده است، وقتی شرایط رکود اقتصادی داریم، بدیهی است که کارفرما به‌سمت غیررسمی کردن یا کاهش نیروی انسانی خود برود، بنابراین از همه ابزارها استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: یک مقدار هم قواعد قانون کار ما سلبی است، بنابراین به‌جای این که قواعد را انعطاف‌پذیر کنیم، طوری اتفاق افتاده که کارفرما به‌راحتی ترجیح می‌دهد که نیروی کار را یا نداشته باشد و یا اگر دارد، قرارداد غیررسمی یا موارد این‌چنینی باشد.

منصوری عنوان کرد: روز به روز نسبت تعداد اشتغال رسمی کاهش پیدا کرده و به همین ترتیب قراردادها روز به روز موقت‌تر شدند، سعی کرده‌ایم کمک کنیم اما عملاً در شرایط فعلی اقتصادی این اتفاقات افتاده است.

معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سؤال دیگر درباره اینکه آخرین آمار بیکاری و اشتغال‌زایی در کشور چگونه است گفت: واقعیتی به‌جز آن‌چه را علم و آمار به ما می‌دهد نداریم، براساس گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری کشور 12.1 درصد بوده و تعداد بیکاران براساس استانداردهای بین‌المللی سه میلیون و 300 هزار نفر است.

وی خاطرنشان کرد: یک سؤال وجود دارد که شما یک ساعت در هفته کار را به‌عنوان ملاک درنظر می‌گیرید، تعداد افرادی که زیر دو روز در هفته کار می‌کنند از شاغلان ما، 3.8 درصد هستند که عدد بالایی نیست، تمرکز ساعت کار 45 بوده و میانگین ساعت کار در کشور 45 ساعت است، بنابراین مشکلی از این بابت که معمولاً سؤال می‌کنند نیست.