۰ نفر

تقدیر از اعضای کمیته آماری وزارت اقتصاد رییس مرکز آمار ایران:

تشکیل نظام آماری با کیفیت به ترامپ و تحریم ربطی ندارد/ قانون موجب موازی کاری شده است

۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۹
کد خبر: 318078
تشکیل نظام آماری با کیفیت به ترامپ و تحریم ربطی ندارد/ قانون موجب موازی کاری شده است

رییس مرکز آمار گفت:در قانون آمده به منظور حذف موازی کاری مرجع آمار کشور مرکز آمار است ولی ذیل همان قانون آمده بانک مرکزی و سایر مراکز هم می‌توانند آنار بدهند، قانونی که برای حذف موازی کاری آمده است خود مجوز موازی کاری می‌دهد.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ امید علی پارسا امروز در مراسم تقدیر از اعضای کمیته آماری وزارت اقتصاد اظهارکرد: اگر حکمرانی شایسته و دولت خوب می‌خواهید باید بلافاصله پس از امنیت و شاید همراه با آن به تولید داده‌های آماری باکیفیت بپردازید.

وی افزود: پس نه تنها برنامه‌ریزی های‌کلان، بلکه بخش خرد دولتی و غیردولتی باید به این موضوع توجه کنند.

پارسا ادامه داد: از سال ۲۰۰۰ به بعد در دنیا به مدرن‌سازی نظام آماری پرداخته‌اند و از سال ۲۰۱۰ به آمارهای ثبتی مبنا روی آوردند و ما در مرکز آمار وقتی در اواخر ۲۰۱۸ حرفش را می‌زنیم فکر می‌کنند خیلی جلو هستیم اما نه، ما ۱۰ سال دیر شروع کردیم.

رییس مرکز آمار درباره مراحل گذار کشور‌ها در حوزه آمار گفت: در آمار سنتی با استفاده از پرسشنامه کاغذی و اینترنت فضایی در اختیار مردم گذاشته می‌شود که با خود اظهاری دیتا را وارد می‌کنند و ما امیدواریم میانیگین اطلاعاتی که به دست می‌آید قابل اعتماد باشد.

وی ادامه داد: ولی در نظام "ثبتی‌مبنا" زیرساخت‌ها و سامانه‌هایی در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد تا ریز داده‌های مورد نیاز نظام آماری را تامین کنند.

پارسا با اشاره به اینکه فراهم کردن این بستر ربطی به ترامپ و تحریم‌ها ندارد، افزود: آگاهی، عزم، اراده و عمل مواردی است که نیاز است و در این مورد نوع نگاه وزارت دارایی در این مورد به گونه‌ای است که اگر از ما مرکز آماری‌ها عقب‌تر نباشند، جلو‌تر هم نیستند.

رییس مرکز آمار تصریح کرد: شما در این کشور نمی‌توانید بگویید نظام آماری "ثبتی مبنا" نمی‌خواهید و اگر بگویید هم باید  آن‌ را به پای جهل و نادانی خود بگذارید.

تمام ریز‌داده‌هایی که به دست مرکز آمار می‌رسد قبل از اینکه مورد استفاده قرار بگیرد دوباره کدگذاری می‌شود، به گونه‌ای که اسم و مشخصاتی معلوم نباشد و امنیت بالایی دارد.

وی با اشاره به بحث‌هایی که در خصوص موازی کاری در کشور وجود دارد گفت:در قانون کشور آمده به منظور حذف موازی کاری مرجع آمار کشور مرکز آمار است ولی ذیل همان قانون آمده بانک مرکزی و سایر مراکز هم میتوانند آنار بدهند، قانونی که برای حذف موازی کاری آمده است خود مجوز موازی کاری میدهد.

با تعارف نمی‌شود مشکلات کشور را حل کرد

پارسا در ادامه گفت:یک آدم عالم اگر اگر تفسیر مرکز آمار و بانک‌مرکزی را از شاخص‌ها بگذارد فکر می‌کند از دو کشور متفاوت صحبت می‌شود و اصلا سیاستگذار گیج می‌شود.

 وی با تاکید بر اینکه تفسیرهای ما از اعداد و ارقام گاهی پایین بودن اطلاعات آماری ما را منعکس می‌کنند، ادامه داد: در این مواقع بجای اینکه ما سواد خود را بالا بکشیم، به اعداد و ارقام شک می‌کنیم و مقصر در این زمینه ما هستیم که نتوانستیم مفاهیم مورد استفاده عموم را به درستی معرفی کنیم.

به گفته او وقتی می‌گوییم متوسط تورم ۳۵درصد است،یعنی ما تورم زیر ۱۰درصد داریم تا بالای ۲۴۰درصد و معدل آن‌ها ۳۵درصد می‌شود.

پارسا ادامه داد: اگر شک دارید به سایت مرکز آمار بروید و قیمت تک تک محصولات را ببینید. تورم سالانه معدلی از واقعیت زندگی‌مردم است که در کوچه و بازار قابل دیدن نیست.

 وقتی شما به بازار می‌روید  کسی به معدل ۲۴ماه گذشته به شما جنس می‌دهد؟ خیر، بر اساس قیمت‌های واقعی و تورم ماهانه و نقطه‌ای است اما دولت باید به سراغ تورم سالانه برود وهردوی آن‌ها لازم است.

 پارسا افزود: معدل تورم به این علت پایین است که مربوط به ۲۴ماه گذشته است که ۱۸ماه آن کشور اصلا مشکلی نداشته است.