۰ نفر

در گفت‌و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

عرضه از تقاضا در بازار ارز سبقت گرفت/ امید فعالان بازار به ادامه روند نزولی نرخ

۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۵
کد خبر: 318043
  عرضه از تقاضا در بازار ارز سبقت گرفت/ امید فعالان بازار به ادامه روند نزولی نرخ

عضو شورای عالی کانون صرافان درباره وضعیت بازار ارز گفت: در حال حاضر در بازار کمبود ارز وجود ندارد و بیشتر افراد فروشنده هستند تا خریدار.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ کامران سلطانی زاده در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان این که بخشی از نیاز بازار توسط سامانه نیما تامین شده است، اظهار کرد: علاوه بر این موضوع، برچیده شدن دلالان از بازار و همچنین حذف تقاضای کاذب و حرکت نیازها به سمت بازار رسمی از جمله مواردی است که در آرامش بازار دخیل بوده است.

این فعال بازار ارز ادامه داد: تمام نیازها به سمت بازار رسمی هدایت شده و این موضوع منجر به حذف تقاضای کاذب و سفته بازی شده است.

سلطانی زاده درباره شروع روند نزولی نرخ دلار و سکه بعد از 13آبان توضیح داد: بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت قبل از آغاز تحریم‌ و شروع جو روانی ناشی از آن، تمهیدات مورد نیاز را آماده کرده بودند ضمن اینکه تعامل بانک مرکزی با بخش خصوصی و کانون صرافان و استفاده از پیشنهادات آن‌ها در این موضوع نقش داشته است.

وی همچنین با اشاره به افزایش عرضه در برابر کاهش تقاضا بیان کرد: در ماه‌های ابتدایی امسال بخش زیادی از واردات انجام شده بنابراین نیاز چندانی  برای ارز وجود ندارد از طرفی با شروع روند نزولی نرخ، مردم در بازار بیشتر فروشنده ارز هستند تا خریدار آن یعنی عرضه از تقاضا پیشی گرفته است.

سلطانی زاده درباره عوامل موثر دیگر در آرامش بازار مطرح کرد: از طرفی کانال مالی ایران و اروپا با جدیت پیگیری می‌شود و قرار است آلمان و فرانسه مدیریت کانال مالی ایران و اروپا را در کشور خودشان اجرایی کنند.

عضو شورای عالی کانون صرافان اضافه کرد: همچنین بحث خرید نفت ایران توسط چین و بازگشت ارز آن به کشوردر مدت حدودا یک ماهه منجر به آرامش بازار و امیدوار بودن به ادامه روند نزولی نرخ شده است.