۰ نفر

شریعتمداری: به دنبال شفافیت هستم

۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۷
کد خبر: 317599
شریعتمداری: به دنبال شفافیت هستم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه صدای بازنشستگان را به خوبی می‌شنوم گفت: صدای رسای بازنشستگان در مراجع تصمیم گیر و تصمیم‌ساز می شویم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری درنشست صمیمانه با جمعی از بازنشستگان کشوری که در محل وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی برگزارشد ، با بیان اینکه نیت از برگزاری این جلسه شنیدن صدای بازنشستگان بود که محقق شد، گفت: این وزرتخانه مجمعی از گروه‌های مختلف اجتماعی است و ما مکلفیم که چنین نشست‌هایی را برگزار کنیم.

شریعتمداری با ابراز اینکه گروه‌های زیادی مخاطب این مجموعه هستند، گفت: گروه‌های اجتماعی مختلفی از جمله بازنشستگان کشوری، تأمین اجتماعی و مجموعه بزرگی از کارگران سراسر کشور مخاطب این وزارتخانه هستند و اینجا را  محل ارتباط خود با نظام می‌دانند.

او با اشاره به اینکه امیدوارم این جلسات باز هم شکل بگیرند تا صدای بازنشستگان  را به مراجع تصمیم گیری و تصمیم سازی برسانیم، گفت: ما هرآنچه در اختیار این وزارتخانه است، به دیده منت، برای بازنشستگان عزیز انجام می دهیم و صندوق بازنشستگی و تأمین اجتماعی متعلق به بازنشستگان است. 

وی با بیان اینکه ترکیب هیأت امنای تأمین اجتماعی ۶ به ۳ است، یعنی ۶ نفر از دولت و ۳ نفر از کارگران، افزود: ما می‌توانیم از گروه های هدفمان افرادی را در این ترکیب هیأت امنا عضو کنیم.

او در پاسخ به بخشی از سخنان بازنشستگان، با اشاره به اینکه صندوق بازنشستگی کشوری می تواند تبدیل به سازمان شود، گفت: ما به فوریت به سازمان اداری و استخدامی نامه می نویسیم و به آنها  اعلام می کنیم که این فقط یک صندوق نیست بلکه فعالیت‌های مختلفی ازجمله فعالیتهای رفاهی، فرهنگی و اجتماعی را پوشش می دهد.

وزیرتعاون ، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد :  ارتباط منطقی با مجموعه کانون ها و نمایندگان قانونی این افراد می تواند در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازیها کمک کند و تحولی را در حوزه بازنشستگی ایجاد کنند.

شریعتمداری با بیان اینکه تشکیل کارگروهی از نمایندگان قانونی بازنشستگان و نشست با افراد حقوقی می‌تواند در احقاق حقوق بازنشستگان اثرگذار باشد، افزود: باید شرایطی فراهم شود که زبان واحدی از نظام بازنشستگی کشور به گوش برسد و کسانی را به عنوان نمایندگان قانونی بازنشستگان داشته باشیم و تا آن زمان با همین تشکل های موجود باید فعالیت کنیم.

وزیرتعاون ، کار و رفاه اجتماعی ضمن ابراز خرسندی از  تشکیل فراکسیون بازنشستگان در مجلس ادامه داد: از نمایندگان قانونی و منتخبان بازنشستگان دعوت می‌کنیم که در تصمیم سازی ها کمک کنند. 

وی تشکیل این فراکسیون را قدم بجا و مثبتی ارزیابی کرد و افزود: اگر بتوانیم در مجلس صدای بازنشستگان را بشنویم  می‌توانیم لوایح را غنی سازی کنیم یا در قالب طرح‌های مختلف به مجلس ارائه کنیم. 

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مردم تبعیض را نمی پذیرند، گفت: اگر گرفتاری هست، برای همه است و باید تا جایی که می‌توانیم این تبعیض‌ها را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در صندوق بازنشستگی هم باید دارایی‌های بازنشستگان به شیوه ای شفاف اداره شود، گفت: اگر شفاف عمل کردیم، شایستگان بر سر کار می آیند، پشت میز می نشینند و بازده سرمایه‌های شما بازده واقعی می شود.

شریعتمداری تأکید کرد: من به دنبال شفافیت هستم و در مسیری می روم که منافع اصلی شما در آن است.

وزیرتعاون ، کار و رفاه اجتماعی خطاب به بازنشستگان گفت: دارایی اصلی شما در صندوق است و باید بازده آن بالا برود و همه دارایی ها باید تبدیل به سود معقول بشود.

او گفت: باید جوانان را مشغول به کار کنیم. اگر جوانترها بیایند، با نشاط بیشتری هم امور را مدیریت می کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز اینکه ما و بازنشستگان در دو صف مختلف نیستیم، گفت: همه در یک طرف هستیم. من هم در کنار بازنشستگان هستم و بین بازنشستگان و دولت فاصله ای نمی بینم. 

وی ادامه داد: باید همه در جامعه  جایگاه رفیع و بلند بازنشستگان را تقدیس کنیم. امیدوارم با پیگیری و تشکیل کمیسیونی مشترک میان جمع و سازمان بازنشستگی به اهداف مورد نظر برسیم.باید بازنشستگان به شرکای اجتماعی درتدوین و اجرای برنامه های رفاهی تبدیل شوند . 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری : هر آنچه از دستمان بر می آید برای بازنشستگان انجام می دهیم 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز در این نشست  با اشاره به جلسات مختلفی که با کمیسیون‌های مجلس دربارۀ قانون خدمات کشوری گذاشته شده است، گفت: این قانون هنوز در کمیسیون ها در دست بررسی است و باید تا زمانی که از کمیسیون ها خارج نشده است، دوستان نظراتشان را بدهند تا بتوانیم مطالب جمع بندی شده را به آنها منتقل کنیم. 

جمشید تقی زاده با اشاره به اینکه در بحث بیمه تکمیلی سعی شده است تا سهم پرداختی صندوق بیشتر از سهم بازنشستگان باشد، گفت: هرآنچه از دستمان برمی‌آید برای بازنشستگان انجام می دهیم.    

او به اجرای ماده ۸۵ قانون کار اشاره کرد و گفت: باید همه خدماتی که به شاغلان داده می شود، به بازنشستگان هم ارائه شود.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: خواسته‌های بازنشستگان را به اضافه مواد دیگری به بیمه آتیه سازان حافظ تکلیف کردیم تا به بازنشستگان ارائه کنند.

تقی زاده گفت: ۴۸ خانه امید در سراسر کشور در حال تکمیل است و چند خانه امید هم آماده کلنگ زنی هستند که در سفرهای وزیر  تعاون ، کار ورفاه اجتماعی  کلنگ آنها بر زمین زده خواهد شد.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری  با بیان اینکه تاکنون برای تهران خانه امیدی ساخته نشده است، گفت: باید جایی برای این کار در تهران در نظر گرفته شود.

وی گفت: امیدواریم یک دهکده سلامت برای بازنشستگان تهران فراهم کنیم که هم خانه سالمندان داشته باشد، هم امکان انجام فعالیت های ورزشی در آن فراهم باشد و هم سالن های پذیرایی برای برگذاری مراسم جشن فرزندان بازنشستگان مهیا باشد.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به سامانه ثبت نام برای اشتغال فرزندان بازنشستگان گفت: تاکنون حدود ۲۶۰ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند.

تقی زاده  با بیان اینکه آنچه دوستان در اینجا مطرح کردند، اصلاحات قانونی است که باید در مجلس صورت گیرد، گفت: پیگیر همه آنچه در قانون خدمات کشوری مطرح شده است، هستیم و هرچه به ذهنمان می رسد، به عنوان خدمتکاران شما انجام می دهیم.

او ابرازامیدواری کرد که با حضور شریعتمداری روزهای خوبی برای بازنشستگان رقم بخورد گفت: از اینکه تا به حال نتوانسته ام خواسته قلبی شما را به منصه ظهور برسانم عذرخواهی می کنم و امیدوارم که بتوانیم خواسته های شما را محقق کنیم. 

تقی زاده گفت: با تصویب ماده ۱۰ قانون احزاب در مجلس، مشکل مجوز کانون ها برطرف و بسیاری از امور به کانون ها تفویض خواهد شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول کانون های مرکزی بازنشستگان : شریعتمداری درک درستی از سرزمین بازنشستگی دارد.

احمد صافی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول کانون‌های مرکزی بازنشستگان، با بیان اینکه شریعتمداری وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی درک درستی از بازنشستگی دارد و این نکته بسیار مهم است، گفت: بازنشستگی یک فرصت است نه یک تهدید. اگر این را قبول کنیم، استفاده از دانش و تجربه پیشکسوتان زمینه ساز پیشرفت کشور است. 

وی با اشاره به بندهایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به بهره گیری از دانش و تجربه بازنشستگان و پیشکسوتان اشاره دارد، سند سالمندی، توجه به سلامت  جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی بازنشستگان، رفع تبعیض ها و همسان سازی حقوق بازنشستگان، اشتغال فرزندان بازنشستگان، حمایت از بازنشستگان فرهیخته و تبدیل نام صندوق به سازمان بازنشستگی از دیگر موارد مورد اشاره وی بود.

غضنفری، بازنشسته آموزش و پرورش نیز گفت: در این چند سالی که ما بازنشستگان به دنبال احقاق حقوقمان هستیم شما اولین کسی هستید که خواستید صدای ما را بشنوید. 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، او ضمن تشکر از تقی زاده برای اینکه مساعی لازم را به خرج داد تا حقوق بازنشستگان به موقع پرداخت شود، گفت: اسم صندوق حقیر است و ما می خواهیم که نام آن به سازمان تغییر کند.

وجود یک بیمارستان تخصصی برای آموزش و پرورش و حضور دو نفر از میان بازنشستگان در هیأت مدیره شرکت های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی از دیگر مطالبی بود که وی به آن ها  اشاره کرد.

مهدی کریمی با بیان اینکه دید نسبت به فرهنگ باید تغییر کند، گفت: درکشور ما دید نسبت به فرهنگی ضعیف است. به همین دلیل است که بیشتر معترضان به مسائل معیشتی بازنشستگان آموزش و پرورش هستند.

او گفت: من همیشه به این موضوع معترض بوده‌ام که چرا به فرهنگ بعد از همه امور پرداخته می شود.

اجرانشدن قانون خدمات کشوری در مواد ۶۴ و ۶۵ و مشکلات بیمه ای بازنشستگان موضوع دیگری بود که وی اشاره کرد.

او همچنین گفت: قانون را نباید تفسیر کرد و من از طرف همکارانم به تفسیر قانون خدمات کشوری معترضم.

نسرین بصیری، بازنشسته آموزش و پرورش، به تبصره ماده ۶۴ قانون خدمات کشوری اشاره کرد و گفت: در این تبصره به معیشت سالانه اشاره شده که هرگز به آن توجه نشده است. 

او گفت: همسان سازی و همطرازی  به درد ما، مخصوصا به درد آموزش و پرورش، نمی خورد چون همسان سازی با سازمان های خود افراد قرار است انجام شود.  

 وی گفت: درخواست ما این است که افزایش حقوق ما بر اساس افزایش قیمت مواد غذایی و مسکن انجام شود . 

افزوده شدن سهم دولت در بیمه تکمیلی موضوع دیگر مورد اشاره این بازنشسته بود و ادامه داد: امیدوارم به جای همسان سازی، حقوق حداقلی یک شهروند را برای هر بازنشسته با رتبۀ شغلی که دارد حساب کنند.

سوسن ملک کندی، بازنشسته آموزش و پرورش، با اشاره به بحران اقتصادی کشور گفت: درباره قانون خدمات کشوری در تمام این سالها فقط خواهان اجرای قانون هستیم.

او گفت: همسان سازی فقط یک مسکن است و دردی از خیلی از ما دوا نمی کند. ما اجرای قانون مصوب سال ۸۶ را می خواهیم چون ماده ۶۴ اصلاح شده آن کاملا به ضرر ماست.

مرتضی یعقوبی، بازنشسته آموزش و پرورش، با بیان اینکه ما باید زبان یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر باشیم، مطالبات خود را این چنین مطرح کرد: رفع اختلاف حقوق بازنشستگان قدیم و جدید هر دستگاه، رفع اختلاف حقوق بین بازنشستگان دستگاه‌های مختلف، رفع اختلاف حقوق میان شاغلان و بازنشستگان، بیمه بازنشستگان همانند شاغلان و رفع تبعیض ها از خواسته های ماست .

وی  گفت: همیشه سنجیده‌ترین و ماندگارترین تصمیم‌ها در شرایط سخت گرفته می شوند و الان شما باید آن تصمیم را بگیرید که رفع تبعیض است.

حسین درخشنده، بازنشسته سازمان برنامه و بودجه اظهارکرد: آقای شریعتمداری شما همواره به قوانین و مقررات پایبند بودید و اخلاق قانون مداری را رعایت کردید.

پیگیری نامه مربوط به اصلاح مدیریت خدمات کشوری ودرخواست از لاریجانی، پیگیری پیشنهاد اصلاح نقایض قانون خدمات کشوری، پیشنهاد سیستم جامع امتیازدهی بر مبنای سنوات، شغل و تحصیلات هر بازنشسته و بازگرداندن سهم بیمه ای دولت در بیمه تکمیلی بازنشستگان از موارد مطروح شده این بازنشسته بود.

فرامرزمیرزایی، بازنشسته آموزش و پرورش، با بیان اینکه بازگرداندن اعتماد به جامعه یک غیرت جمعی  را می طلبد، گفت: در اتاق  تقی زاده همیشه به روی ما باز بوده است و امیدواریم که این آخرین دیدار ما با شما نباشد. 

او گفت امیدواریم در این فرصتی که از عمر دولت آقای روحانی باقی مانده است، این مشکلات حل شوند.

جواد سلیمی، بازنشسته آموزش و پرورش نیز گفت: اعتماد ملت ها مهم ترین ثروت و دارایی دولت هاست.  

موضوع معیشت، درمان و حفظ شأن و منزلت بازنشستگان از موضوعات مورد اشاره وی بود.

سید ولی میرزا سیدی، بازنشسته آموزش و پرورش، ضمن تشکر از برگزاری چنین جلساتی گفت: تضییع حقوق بازنشستگان پذیرفتنی نیست و انتظار داریم که  با ما صادقانه رفتار شود و رقم ۳۰ هزار میلیارد تومان رقمی نیست که دریافت آن به این زودی میسر باشد.

او گفت: انتظار داریم که مسئولان دست از شعار دادن بردارند.

ناهید داوودی، بازنشسته آموزش و پرورش گفت: به هیچ عنوان همسان سازی را که دولت دارد برای ما اجرا می کند قبول نداریم. خواسته ما اجرای قانون خدمات کشوری مصوب سال ۸۶ است. 

موضوع دیگر مورد اشاره این بازنشسته، مشکلات بیمه ای بازنشستگان کشوری بود.

مقدم، بازنشسته وزارت جهاد کشاورزی، ضمن تشکر از وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی که به امور وزارتخانه خود مطلع است و وزارت خود را با شنیدن صدای  بازنشستگان آغاز کرده است، گفت: ما در مجموع سه دغدغه داریم: حقوق و معیشت، بیمه و درمان و امور رفاهی و فرهنگی.

مغفول ماندن بحث تشکل‌ها در ماده ۱۰ قانون احزاب، بیمه تکمیلی بازنشستگان همانند شاغلان (که در وزارت جهادکشاورزی در حال اجراست) و نیاز به ایجاد تشکل‌های قوی در حوزه بازنشستگی از مسائل عمده‌ای بود که این بازنشسته مطرح کرد.