۰ نفر

سند اعتراض ایران به تحریم‌های آمریکا در دستور کار آیمو

۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۱۰
کد خبر: 316667
سند اعتراض ایران به تحریم‌های آمریکا در دستور کار آیمو

سند اعتراض ایران به تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا در حوزه حمل‌ و نقل دریایی، روز پنجشنبه برابر با یکم آذر ماه، توسط اعضاء شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی در لندن بررسی خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در پیش‌نویس ارائه ‌شده به دبیرخانه این شورا، جمهوری اسلامی ایران به محدودیت‌هایی که منجر به تهدید ایمنی و امنیت دریانوردی در حفاظت از محیط‌ زیست دریایی می‌شود، اعتراض کرده است.
در این سند جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که این موضوع با کنوانسیون سازمان بین‌المللی دریانوردی که تأکید می‌کند هیچ‌گونه تبعیضی نباید در قبال کشورها برای فعالیت‌های حمل‌ ونقل دریایی تجاری ایجاد شود، مغایرت دارد.
جمهوری اسلامی ایران همچنین به مکانیسم‌هایی که منجر به محدودیت برای فعالیت‌ ناوگان کشتیرانی کشور شده اعتراض کرده و خواستار پایبندی تمام اعضاء به تعهدات خود در چارچوب معاهدات بین‌المللی دریانوردی شده است.
در این سند آمده است: شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی موظف است تا کشورها را از اقدامات تبعیض‌آمیز و مکانیسم‌های محدودیت کننده در رابطه با فعالیت‌های حمل‌ ونقل دریایی تجاری بر حذر دارد.
سند یادشده می‌افزاید، شورا بایستی تائید کند که تمام اعضاء با پایبندی به تعهدات بین‌المللی دریانوردی از حق فعالیت‌های حمل‌ و نقل دریایی، بدون در نظر گرفتن هیچ‌گونه ملاحظه‌ای برخوردار هستند.
محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران که در رأس هیاتی برای شرکت در اجلاس شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی به لندن سفرکرده به خبرنگاران ایرانی گفت:امیدواریم با توجه به منطقی که در این سند مدنظر است، شاهد حمایت دبیرخانه و کشورهای عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی در این رابطه باشیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر اعتراض جمهوری اسلامی ایران به سازمان بین‌المللی دریانوردی گفت : با توجه اینکه این سازمان یک‌نهاد تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است و وظیفه آن ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط‌زیست دریایی و قانون‌گذاری در این حوزه است عملاً یک سازمان اجرایی و سیاسی به شمار نمی‌ رود. لذا اینکه مسائل پیرامونی با حوزه حل و نقل کشورها بتواند ضمانت اجرایی از قبل تصمیمات سازمان بین‌المللی دریانوردی داشته مصادف پیدا نمی‌کند
راستاد با این‌حال افزود : با توجه به اینکه این سازمان عالی‌ترین جایگاه و مرجع دریایی جهان است، مطرح کردن مسائلی که مبتلابه کشورهای مختلف است، ازجمله موضعی که در حال حاضر برای ما اولویت دارد، حائز اهمیت است و رویکردی که سازمان بین‌المللی دریانوردی و کشورهای عضو، نسبت به مسائلی که ما به آن مبتلا هستیم اتخاذ می‌کنند و رایزنی‌هایی که بتوانیم در سازمان بین‌المللی دریانوردی در حوزه این مسائل انجام بدهیم حائز اهمیت زیادی است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد سایر کشورها درباره سند پیشنهادی ایران گفت: با توجه به اینکه رویکرد ما تأکید بر اتخاذ سیاست‌هایی است که منجر به حفظ ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط‌زیست دریایی شود و چون تمام کشورهای عضو آیمو طرفدار این هستند که به‌هیچ‌وجه ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط‌زیست دریایی به‌واسطه تصمیمات یک‌جانبه برخی کشورها دچار تهدید نشود، انتظار می‌رود که ازنظر محتوایی مخالفتی را شاهد نباشیم. درواقع کشورها بایستی از سیاستی که منجر به حمایت از تأمین ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط‌زیست دریایی باشد حمایت کنند.
حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن پیش ‌از این اعلام کرده بود که ایران در اعتراض به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا خواستار بررسی ویژه تأثیر این تحریم‌ها شده است. وی با انتشار پیامی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: برایان هوک ‌نماینده آمریکا در امور ایران در اظهاراتی از کشورهای جهان درخواست کرد، از پهلو گرفتن کشتی‌های ایرانی در بنادر خود جلوگیری کنند. وی گفت ما اجازه نمی‌دهیم که کشتی‌های ایرانی بیمه شوند و این سبب خواهد شد که اگر کشتی‌های این کشور باعث ایجاد حوادث دریایی شوند،کشورها نتوانند خسارت‌های خود رااز شرکت‌های بیمه دریافت کنند.
این در حالی است که به گفته بعیدی نژاد هوک اصرار داشت که آمریکا را دوست ملت ایران معرفی کند.
سفیر کشورمان افزود: بدون شک ایران به دلیل خواست غیرقانونی آمریکا نمی‌تواند از فعالیت ناوگان کشتی‌های خود برای صدور نفت و همچنین صادرات و واردات کالاهای تجاری و صنعتی جلوگیری کند و قطعاً واشنگتن مسئول ایجاد هر حادثه‌ای در دریا خواهد بود.
یکصد و بیست و یکمین اجلاس شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی روز دوشنبه گذشته در مقر این سازمان در لندن گشایش یافت.
شورای آیمو یکی از عالی‌ترین ارکان آیمو(International Maritime Organization ) می‌باشد که برنامه‌ها، اهداف عالیه سازمان آیمو و مسائل بودجه‌ای آن را مشخص می‌کند.
این سازمان که ازجمله اهدافش«ایمنی، امنیت، کشتیرانی کارآمد در اقیانوس‌های عاری از آلودگی» است، ‌اکنون با 174عضو و 3 عضو وابسته یکی از مؤسسات تخصصی دریایی وابسته به سازمان ملل متحد است و مقر آن در لندن می‌باشد و ارکان اصلی آن شامل مجمع، شورا و نیز پنج کمیته تخصصی است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران دیروز دراین اجلاس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش حمل‌ونقل دریایی ایران را تشریح کرد.
راستاد با مروری برقابلیت‌ها و ویژگی‌های ناوگان دریایی کشورمان، یادآور شد که ایران از سال 1958 میلادی به عضویت سازمان بین‌المللی دریانوردی درآمد و تاکنون به‌طور کامل به تعهداتش پایبند بوده است.
وی گوشه‌هایی از فعالیت‌ها و توانمندی‌های بخش دریایی و بندری ایران را به‌صورت ویدئویی ارائه داد که از سوی حاضران مورد استقبال قرار گرفت.