۰ نفر

آمریکا از تحریم دارو به عنوان ابزار فشار بهره می‌برد

۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۱۰
کد خبر: 315454
آمریکا از تحریم دارو به عنوان ابزار فشار بهره می‌برد

رئیس سازمان غذا و دارو: دارو و تجهیزات پزشکی میلیارد‌ها دلار تبادل مالی دارد و باید بصورت ویژه امکان تبادل مالی را با بانک‌های دنیا داشته باشد، اما چنین اتفاقی رخ نداده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، غلامرضا اصغری در کارگاه آموزشی بررسی آثار تحریم آمریکا بر دارو و تجهیزات پزشکی گفت: دارو و تجهیزات پزشکی میلیارد‌ها دلار تبادل مالی دارد و باید بصورت ویژه امکان تبادل مالی را با بانک‌های دنیا داشته باشد، اما چنین اتفاقی رخ نداده است و با تهدید مستقیم و غیرمستقیم آمریکایی‌ها بانک‌ها را از همکاری با ایران می‌ترسانند که این موضوع بیانگر رد ادعای تحریم نکردن دارو و تجهیزات پزشکی است و رویکرد سراسر غیر انسانی طرف آمریکایی است.

وی افزود: دارو و تجهیزات پزشکی ابزار مهم ارایه خدمات سلامت هستند و برخلاف ادعاها، قبل از هر حوزه‌ای مورد تهدید قرار می‌گیرند.

اصغری گفت: دارو فقط یک تجارت نیست و کالایی است عمومی یا جمعی که برای فعالان این عرصه مسؤولیت اجتماعی نیز در بردارد، به همین دلیل تا آخرین حلقه زنجیره، یعنی داروخانه‌ها حساسیت وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت قابل قبول کشور در بخش تولید دارو افزود: ۹۷ درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می‌شود و تنها ۳ درصد آن وارداتی است که البته سهم ریالی دارو‌های وارداتی در بازار ۳۰ درصد و معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است، در حالی که ۷۰ درصد سهم ریالی بازار دارو‌های تولید داخل ۷۰۰ میلیون دلار ارز مصرف می‌کند؛ این نشان دهنده این است که تولید داخل باعث صرفه اقتصادی و ارزی می‌شود و برای ما اهمیتی وافر دارد.

اصغری با بیان اینکه دشمن در شرایط جنگ اقتصادی با تحریم دارو و تجهیزات از آن به عنوان یک ابزار بهره می‌برد، گفت: باید از این شرایط تحمیل شده به عنوان یک فرصت استفاده کرده تا در تولید داخل به خود کفایی برسیم و زنجیره تولید دارو را در داخل تکمیل کنیم و تجربه گذشته این امر را شدنی می‌داند.