۰ نفر

چند مدیر بازنشسته باید با آموزش‌وپرورش خداحافظی کنند؟

۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 315450
چند مدیر بازنشسته باید با آموزش‌وپرورش خداحافظی کنند؟

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان چه تحولاتی را در آموزش‌وپرورش رقم می‌زند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، تغییر و تحولاتی که به‌دنبال قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به‌وجود آمد، حالا آموزش‌وپرورش را هم درگیر کرده است. ۴ نفر باید با این وزارتخانه خداحافظی کنند و نیروهای جوان جای آنها را بگیرند. مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش، مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت، مجید قدمی رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات شامل این قانون می‌شوند و باید در این ۴ پست تغییراتی به‌وجود بیاید. البته ممکن است مجید قدمی از این قانون مستثنی شود. آن‌هم به دلیل سمتی که احتمالا در سازمان پژوهش دارد؛ زیرا کارمندان سازمان پژوهش بر خلاف دیگران با ۳۵ سال سابقه بازنشسته می‌شوند.

البته وزیر آموزش‌وپرورش پیش از این درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفته بود فقط یکی از معاونانم شامل این قانون می‌شود و از او خواسته‌ام گزینه‌های جوانی را برای جایگزینی انتخاب کند؛ اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد این تغییرات باید در ۴ پست ایجاد شود و مشخص نیست وزیر آموزش‌وپرورش اطلاعات کاملی ندارد یا می‌خواهد با مصوبه‌هایی، معاونانش را از بازنشستگی نجات دهد. با این حال اگر مجید قدمی را هم از این لیست خارج کنیم، سه نفر دیگر طبق هر دو بیمه تامین اجتماعی و صندوق بیمه کشوری شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند و باید با این وزارتخانه خداحافظی کنند. علاوه بر این معلمان بازنشسته مشمول این قانون نمی‌شوند. طبق بندهایی از این قانون معلمانی که ۳۰ سال خدمتشان به اتمام رسیده است می‌توانند در مدارس تدریس کنند و این منع قانونی برای کسانی است که تمام وقت و ۸ ساعت در روز کار می‌کنند.

وزیر

معاونین

سن

سابقه

بیمه تامین اجتماعی

صندوق بیمه کشوری

وزیر آموزش‌وپرورش:

سیدمحمد بطحایی

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش: مهدی نوید ادهم

۶۳ سال

۳۵ سال

بازنشسته

بازنشسته

معاون تربیت‌بدنی و سلامت: مهرزاد حمیدی

۶۰ سال

۲۴ سال

بازنشسته

بازنشسته

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی: مجید قدمی (مامور سازمان پژوهش)

۵۷ سال

۳۲ سال

بازنشسته

بازنشسته

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات: اسفندیار چهاربند

۵۶

۳۵

بازنشسته

بازنشسته

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شرایط بازنشستگی

بر اساس بیمه تامین اجتماعی، سن بازنشستگی، بر اساس بند ۱ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، ۶۰ سال سن برای مردان و ۵۵ سال سن برای زنان است که در این حالت فرد بیمه شده با داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می‌تواند بازنشسته شود. در صورتی که مستمری استحقاقی فرد بر اساس این بند کمتر از حداقل حقوق سال مربوطه باشد تا حداقل حقوق ارتقاء خواهد یافت. همچنین باید گفت که شرایط بازنشستگی برای کلیه بیمه شدگان اعم از بیمه شدگان اجباری، اختیاری و حرف و مشاغل آزاد یکسان است. در شرایطی که فرد زیر ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می‌تواند سابقه خود را با خرید حق بیمه تکمیل کرده و با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شود. شرایط سنی بازنشستگی برای زنان پنج سال از آقایان کمتر است. به این معنی که زنان با سن کمتری می‌توانند بازنشسته شوند.  در مورد سابقه لازم برای بازنشستگی نیز عموما شرایط برای زنان و مردان یکسان است، ولی در چند مورد برای زنان از نظر سابقه شرایط سهل‌تری در نظر گرفته شده است. نکته سوم مربوط به وجود شرایط همزمان سن و سابقه برای بازنشستگی زنان است. به این معنا که به غیر از سه مورد (بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور، بازنشستگی جانبازان و بازنشستگی با ۳۵ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه) قاعده اصلی در بازنشستگی تحقق توامان شرط سن و سابقه در احراز بازنشستگی است.

اما بر اساس صندوق بازنشستگی کشوری، داشتن حداقل ۶۰ سال سن با هر قدر سابقه خدمت، کلیه مسخدمین دارای ۶۵ سال سن با هر قدر سابقه خدمت، مستخدمین مرد دارای حداقل ۵۰ سال سن و حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت با درخواست مستخدم و موافقت دستگاه ذیربط، مستخدمین زن با حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت با درخواست مستخدم و موافقت دستگاه ذیربط و کلیه مستخدمین دارای ۳۰ سال خدمت توسط دستگاه مربوطه بازنشست می‌شوند. در مورد شهرداری‌ها، داشتن ۶۰ سال سن با حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت، کلیه مستخدمین مرد دارای حداقل ۵۰ سال سن و حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت، مستخدمین زن با حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت، مستخدم دارای ۳۰ سال سابقه در صورت درخواست مستخدم و کلیه مستخدمین دارای ۶۵ سال تمام سن توسط شهرداری بازنشسته می‌شوند. این شرایط برای کارمندان سیاسی وزارت امور خارجه هم متفاوت است؛ وزارت امور خارجه مکلف است کارمندان سیاسی را که بیش از سه برابر حداقل توقف لازم در یک مقام را داشته و به علت عدم موفقیت در دوره آموزشی تکمیلی یا عالی موضوع ماده ۳۵ مقررات تشکیلات استخدامی و انضباطی به مقام بالاتر نایل نشده یا نشوند و رسمی آنان بیش از ۲۵ سال باشد بازنشسته کند. علاوه بر این کارمندان سیاسی وزارت امور خارجه که تا ۵۰ سالگی به مقام دبیراولی یا ۶۰ سالگی به مقام رایزنی درجه یک نایل نشوند بازنشسته می‌شوند.