۰ نفر

تحریم مستقیم یک میلیون بیمار سرطانی

۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۷:۱۳
کد خبر: 314973
تحریم مستقیم یک میلیون بیمار سرطانی

تحریم مستقیم یک میلیون بیماری که از خدمات پزشکی هسته‌ای استفاده می‌کردند؛ این نتیجه قرارگرفتن شرکت پارس‌ایزوتوپ، تنها تأمین‌کننده دارو‌‌های رادیواکتیو ایران، در فهرست تحریم‌های دولت ترامپ است.

به گزارش اقتصادآنلاین، سمیرا حسینی در شرق نوشت: دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران چند روزی است که شروع شده؛ تحریم‌هایی که به ادعای مقامات دولت ترامپ، علیه دولت و حکومت است و به مردم آسیبی نمی‌رساند؛ اما شواهد نشان می‌دهند آنها بیماران، به‌ویژه بیماران سرطانی را نیز هدف تحریم‌ها قرار داده‌اند. همین چند روز پیش بود که دولت آمریکا شرکت پارس‌ایزوتوپ را که تنها تأمین‌کننده دارو‌های رادیواکتیو مورد مصرف مراکز پزشکی هسته‌ای کشور است، در فهرست تحریم‌ها قرار داد؛ شرکتی که در حوزه پزشکی هسته‌ای و تولید رادیوداروها فعال است و بیش از یک میلیون بیمار به صورتی مستقیم از خدماتش بهره می‌گیرند.

در همین رابطه یک منبع آگاه در وزارت بهداشت  می‌گوید: «شرکت پارس‌ایزوتوپ از سال 90 در این حوزه فعالیت دارد و تنها تولیدکننده رادیودارو‌‌ها و کیت‌‌های رادیودارویی در ایران است. از این داروها هم در حوزه تشخیص و هم درمان سرطان استفاده می‌شود و همچنین یکی از روش‌های مؤثر برای درمان سرطان و تومور‌‌های سرطانی هستند؛ اما متأسفانه این شرکت با وجود اینکه عضو انجمن پزشکی هسته‌ای اروپا و شرکتی معتبر و شناخته‌شده است، به دلیل اینکه مواد اولیه مورد نیازش را از رآکتور‌های هسته‌ای روسیه و لهستان تهیه می‌کند، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است. آمریکایی‌ها گفته‌‌اند این شرکت به دلیل وابستگی به سازمان انرژی اتمی تحریم شده که دلیلی غیرمنطقی است».او با بیان اینکه از هفته گذشته مشکلاتی برای این شرکت ایجاد شده است، افزود: «وقتی نام یک شرکت به شکلی مستقیم در فهرست تحریم‌ها وارد می‌شود، هرگونه ارتباط و مراوده با آن در هر زمینه‌ای ممنوع می‌شود. با قرارگرفتن نام پارس‌ایزوتوپ، حمل مواد اولیه مورد نیاز از هر نقطه‌ای از جهان به ایران ممنوع می‌شود و این به صورت مستقیم یعنی سخت‌ترشدن کار و درمان بیماران وابسته به داروهای این شرکت. البته خوشبختانه با رایزنی‌هایی که در این زمینه صورت گرفت، برخی از خطوط حمل‌ونقلی قرار است مواد اولیه مورد نیاز شرکت پارس‌ایزوتوپ را حمل کنند».

به گفته این منبع آگاه، یک میلیون بیمار ایرانی از خدمات پزشکی هسته‌ای استفاده می‌کنند. این شرکت علاوه بر اینکه کل نیاز کشور را تأمین می‌‌کند، داروهایش را به برخی از دیگر کشور‌ها نیز صادر می‌کند. به همین دلیل، همه کشور‌هایی که این شرکت به آنها دارو صادر می‌کرد، از این اتفاق شوکه شده‌اند؛ این در حالی است که در دوره‌های قبلی تحریم این شرکت جزء فهرست تحریم‌ها نبود».

علاوه بر این، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، درباره قرارگرفتن شرکت پارس‌ایزوتوپ در فهرست تحریم‌ها می‌گوید: «دارو‌هایی که این‌ شرکت تأمین می‌کرد، در حوزه پزشکی هسته‌ای استفاده می‌شوند؛ داروهایی که هم در فرایند تشخیص بیماری استفاده می‌شوند و هم در فرایند درمانی. به‌طورکلی، پزشکی هسته‌ای طیف وسیعی از بیماران در رشته‌های مختلف را شامل می‌شود؛ اما مهم‌ترین گروه بیمارانی که از پزشکی هسته‌‌ای بهره می‌گیرند، بیماران سرطانی هستند. قاعدتا تحریم شرکت‌‌هایی که رادیودارو‌ها را تأمین می‌کنند، یک نمونه عملی و علنی از اقدام ضدحقوق‌بشری و ضد موازین بین‌المللی ایالات متحد آمریکاست که مستقیما سلامت مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است».

او در ادامه با بیان اینکه حداقل 180 مرکز پزشکی هسته‌ای در کشور مشغول به کار هستند، ادامه داد: «اگر تأمین داروی این مراکز دچار مشکل شود، خدمات هسته‌ای در کشور با محدودیت مواجه خواهد شد. هرچند با این اقدام، استفاده از توان حداکثری ظرفیت‌‌های داخلی برای تولید رادیوداروها در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم با توسعه این حوزه بتوانیم بخشی از این اقدام ناجوانمردانه را با مقاومت داخلی پاسخ دهیم». جهانپور درباره شرکت‌های رادیودارو اظهار کرد: «تأمین‌کننده رادیودارو در کشور محدود است و با اینکه موضوع استفاده از این فناوری صلح‌آمیز و برای آمریکا روشن است، این کشور به بهانه‌های مختلف سعی دارد در این حوزه مشکلاتی ایجاد کند. قراردادن این شرکت‌ها در فهرست تحریم، نشان می‌دهد طرف مقابل ما استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای را برنمی‌تابد و این نشان‌دهنده آن است‌ که انگیزه‌ها چیز دیگری است. این کشور با این کار، سازمان هسته‌ای را هدف قرار نداده، بلکه مردم و سلامت آنها را هدف قرار داده است».

«با توجه به تحریم رادیوداروها آیا روش‌های جایگزینی برای بیمارانی که از این خدمات استفاده می‌کردند وجود دارد؟» جهانپور در پاسخ به این سؤال نیز می‌گوید: «بسیاری از این موارد ممکن است جایگزین نداشته باشد. تنها کاری که می‌توان در این شرایط انجام داد جایگزین‌کردن رادیودارو‌ها از مسیر‌های موازی یا تولید داخل آن است. این اقدام آشکارترین اقدام ضدحقوق بشری و ضدانسانی است که به نام تحریم انجام شده است. گروه هدف، جمعی از زنان، کودکان و افراد بیمار جامعه است. اهداف تحریم‌ها چیزی جز افزایش رنج ملت‌ها نیست».

 برای اینکه بدانیم اختلال در پزشکی هسته‌ای چه تبعاتی ایجاد می‌کند، سراغ علی مطلق، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت رفتیم، او در پاسخ به این پرسش که نبود این دارو‌ها چه تأثیری می‌تواند بر بیماران سرطانی بگذارد می‌گوید: «این دارو‌ها دو کاربرد عمده دارند؛ یکی تشخیص و دیگری درمان است. روش‌های پزشکی هسته‌ای یکی از راه‌های تشخیص میزان و توسعه سرطان در داخل بدن است، گاهی در موارد معدودی ممکن است این روش در تشخیص بیماری سرطان نیز نقش داشته باشد. اگر اختلالی در این حوزه ایجاد شود یکی از مشکلاتی که پیش می‌آید می‌تواند در بررسی میزان توسعه سرطان در بدن باشد که متعاقبا می‌تواند در فرایند درمان اثرگذار باشد. کاربرد دیگر استفاده از پزشکی هسته‌ای درخصوص سرطان تأثیرات درمانی آنهاست که عمدتا برای درمان متاستاز‌های استخوانی استفاده می‌شود که البته آن‌هم به آن معنا نیست که هر بیماری که دچار متاستاز استخوانی شود، به این روش درمان نیاز داشته باشد. تأثیر بیشتر از اینکه روی درمان سرطان باشد، در تشخیص توسعه و گستردگی سرطان است».

سرطان در ایران

چندی پیش علی مطلق، رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد سالانه ۱۱۲ هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می‌شوند و این بیماری تا ۱۵ سال آینده علت ۸۰ درصد مرگ‌ومیرها در ایران خواهد بود. او با بیان اینکه سرطان بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی دومین علت مرگ‌ومیر در جهان است، افزود: سرطان در ایران روبه‌افزایش است، به‌طوری‌که به‌ازای هر ۱۰ هزار نفر در مردان ۱۷۷ نفر و در زنان به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۴۰ نفر به این بیماری مبتلا هستند. به گفته مطلق سرطان‌های سینه، روده بزرگ، معده و تیروئید شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی و سرطان‌های معده، پوست و پروستات از سرطان‌های شایع در مردان کشور است.

بیانیه انجمن علمی پزشکی هسته‌ای کشور

برخلاف ادعای آمریکا که گفته اقلام و خدمات دارویی و کشاورزی مشمول تحریم‌ها نشده است، اما شرکت‌ها و مؤسسات دارویی و نیز کشاورزی در این فهرست هستند که از آن جمله شرکت پارس‌ایزوتوپ، تأمین‌کننده دارو‌های رادیواکتیو است که ۱۸۰ مرکز پزشکی هسته‌ای در کشور به این دارو‌ها وابسته هستند.

در همین رابطه انجمن علمی پزشکی هسته‌ای کشور در بیانیه‌ای ضمن انتقاد به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و قرارگرفتن نام شرکت «پارس‌ایزوتوپ» در فهرست تحریم‌ها، از این اقدام غیرانسانی آمریکا از مجامع بین‌المللی و نهاد‌های مدعی حقوق بشر خواست برای رفع تحریم دارو‌های رادیواکتیو اقدام جدی به عمل آورند. متن این بیانیه به شرح زیر است: «متأسفانه طبق اطلاعات واصله شرکت پارس‌ایزوتوپ که تنها تأمین‌کننده دارو‌های رادیواکتیو مورد مصرف مراکز پزشکی هسته‌ای کشور است، در لیست تحریم‌های اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است. این اقدام غیرانسانی به توقف فعالیت‌های تشخیصی و درمانی وابسته به دارو‌های رادیواکتیو در بیش از ۱۸۰ مرکز پزشکی هسته‌ای کشور که سالیانه به متجاوز از یک میلیون بیمار خدمات سلامت ارائه می‌دهند منجر خواهد شد. درحالی‌که در سرفصل بیانیه تحریم‌ها بر مستثنا‌بودن اقلام دارویی و کشاورزی تأکید شده است». در بخش دیگری از این بیانیه آمده است. «بی‌شک تحریم دارو‌های رادیواکتیو آسیب‌های جبران‌ناپذیر به سلامت بیماران وارد می‌کند که با اصول انسانی و حقوق بشر در تناقض آشکار است. انجمن علمی پزشکی هسته‌ای ایران ضمن محکوم‌کردن این عمل غیرانسانی از مجامع بین‌المللی و نهاد‌های مدعی حقوق بشر انتظار دارد نسبت به رفع تحریم دارو‌های رادیواکتیو اقدام جدی به عمل آورند».