۰ نفر

هیچ یک از بنادر دنیا قطع همکاری با ایران را اعلام نکرده‌اند

۱۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 313458
هیچ یک از بنادر دنیا  قطع همکاری با ایران را اعلام نکرده‌اند

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تا کنون هیچ یک از بنادر خارجی اعلام نکرده است که بنادر ایران را تحریم می کند یا مانع از ورود کشتی ایرانی به محدوده بندری خود می شود،‌ گفت: به طور قطع کشتی ها می تونند از تحریم های دوره ترامپ راحت تر از دوره های قبل عبور کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا؛ هادی حق شناس  درباره محدودیت‌هایی که با اعمال تحریم‌های آمریکایی برای صنعت دریایی کشور ایجاد می شود، اظهار داشت: این دوره از تحریم‌ها بسیار متفاوت از دوره‌های قبل است و در این دوره، تحریم‌ها محمل قانونی و حقوقی ندارند.

وی با اشاره به تحریم‌های دوره قبل گفت: در دوره قبل ایران با تحریم‌های سازمان ملل و فصل هفتم شورای امنیت مواجه بود اما این بار تنها تحریم‌های امریکا و مساله ترجیح شرکت‌ها برای همکاری با ایران یا آمریکا مطرح است. امریکا اعلام کرده است که اگر کشوری با ایران همکاری داشته باشد از سوی آمریکا مورد مجازات قرار می گیرد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه در این دوره تحریم ها بحث منافع مطرح است، ادامه داد: در این دوره از تحریم ها تنها با مجازات یک طرفه آمریکا برای دور زدن تحریم ها مواجه هستیم و سازمان ملل و اروپایی ها همراه ترامپ نیستند.

حق شناس با بیان اینکه محدودیت های دریایی در این دوره از تحریم ها بسیار متفاوت از دوره های قبل است، گفت: به طور قطع کشتی ها می تونند از تحریم های دوره ترامپ راحت تر از دوره های قبل عبور کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به لحاظ حقوقی و قوانین بین الملل هیچ مشکلی برای تردد کشتی های خارجی در بنادر ایران و کشتی های ایران در بنادر سایر کشورها وجود ندارد، اظهار داشت: هیچ مشکلی برای ارتباط دریایی بین کشورها وجود ندارد مگر اینکه یک کشوری بخواهد روابط خود را با ایران قطع کند وگرنه هیچ یک از قوانین بین المللی مانع از تردد کشتی ها بین بنادر ایران و بنادر خارجی نشده اند.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: تا کنون هیچ یک از بنادر خارجی اعلام نکرده است که بنادر ایران را تحریم می کند یا مانع از ورود کشتی ایرانی به محدوده بندری خود می شود.

حق شناس درباره احتمال کاهش تخلیه و بارگیری در بنادر ایران اظهار داشت: این موضوع ارتباطی به تحریم های بندری و دریایی ندارد بلکه حجم در خواست ها برای واردات و صادرات کاهش پیدا کرده است.