۰ نفر

بلومبرگ بررسی کرد:

تحریم‌های اوباما مخرب‌تر از تحریم‌های ترامپ

۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۵۲
کد خبر: 312878
تحریم‌های اوباما مخرب‌تر از تحریم‌های ترامپ

اگرچه از تحریم‌های جدید تحت عنوان «سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ» یاد می‌شود و هدف از آنها به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود، اما واقعیت این است که این تحریم‌ها تا به حال به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت، مخرب نبوده است.

تحریم‌های ایالات متحده آمریکا که قرار بود صادرات نفت ایران را به صفر برساند، از دیروز اجرایی شدند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تجارت نیوز، اما با نزدیک شدن مهلت مقرر، از مواضع سخت تیم ترامپ کاسته شد. در حال حاضر کشورهایی که حدود دو ماه قبل، خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند، حالا معافیت‌هایی دریافت کردند که به آنها اجازه ادامه خرید نفت از ایران را می‌دهد. به همین ترتیب پیش‌بینی می‌شود، صادرات نفت ایران در ماه نوامبر نه تنها کاهش نیابد، بلکه در مقایسه با ماه‌های قبل بیشتر شود.

به گزارش بلومبرگ، در حالی که از تحریم‌های جدید تحت عنوان «سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ» یاد می‌شود و هدف از آنها ممانعت کامل از فروش نفت ایران بود، اما واقعیت این است که این تحریم‌ها تا به حال به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت، مخرب نبوده‌اند. طی شش ماه پیش از آنکه تحریم‌ها اجرایی شوند، به نظر می‌رسد تاثیر تحریم‌های دوران اوباما در برخی از ماه‌ها حتی مخرب‌تر از تحریم‌های ترامپ بوده است.

نمودار زیر کاهش صادرات نفت ایران در شش ماه در هر دو دوره را نشان می‌دهد:

بلومبرگ

یک روز قبل از اجرایی‌ شدن تحریم‌های نفتی در چهارم نوامبر اما مشخص شد که برخی از مشتریان ایران موفق شده‌اند از این تحریم‌ها معافیت بگیرند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در ماه آگوست اعلام کرده بود، تعداد کشورهایی که معافیت خواهند گرفت محدود است؛ همچنین این کشورها مدت زمان کوتاهی اجازه خرید نفت از ایران را خواهند داشت. این هفته مشخص شد که هشت کشور مجازند همچنان به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

جزئیات این طرح همچنان ناقص است. اگرچه وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پومپئو وعده داده که این جزئیات به زودی منتشر خواهد شد. در فهرست هشت کشوری که معافیت دریافت کرده‌اند چین و هند قرار دارند که بزرگ‌ترین خریداران نفت ایرانند. از دیگر متحدان کلیدی آمریکا در آسیا، ژاپن و کره جنوبی هم موفق به دریافت معافیت شده‌اند. این معافیت اما شامل حال کشورهای اروپایی نشده است.  هنوز مشخص نشده که این کشورها تا چه زمانی و تا چه میزانی اجازه خرید نفت از ایران را دارند.

در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما ابتدا این معافیت‌ها شش‌ماهه بود اما پس از آن برای کشورهایی که ۲۰ درصد از خرید نفت خود از ایران کاهش دادند بار دیگر تمدید شد. انتظار می‌رود این شرایط در دوران تحریم‌های ترامپ هم در نظر گرفته شود.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تحریم‌های این دوره با تحریم‌های دور قبل این است که تحریم‌های جدید فروش میعانات گازی ایران را که یک نوع نفت سبک است و از میدان‌های گازی استخراج می‌شود را هم ممنوع می‌کند. این محصولات به این دلیل که از میدان پارس جنوبی که با قطر مشترک است و استخراج آن افزایش یافته برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

اکثر خریداران نفت ایران از ماه می تاکنون رویکردی محتاطانه در قبال خرید نفت از ایران در پیش گرفته‌اند. فرانسه و کره جنوبی هر دو خرید نفت از ایران را از ماه جولای متوقف کردند. اسپانیا و ژاپن در ماه سپتامبر همین رویه را در پیش گرفتند.

خرید ترکیه در مقایسه با تابستان گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته، در حالی که واردات ایتالیا و یونان، از خریداران مهم نفت ایران در اتحادیه اروپا، به میزان مشابهی کم شده است. در هند نیز در مقایسه با اوایل تابستان میزان خرید نفت از ایران اندکی کاهش یافته است. چین که بزرگ‎ترین خریدار نفت ایران است، هنوز میزان خرید خود را کاهش نداده، اگرچه دولت این کشور پیش‌تر اعلام کرده که دست‌کم دو شرکت دولتی چینی خرید از ایران را متوقف خواهند کرد.

اعطای معافیت به برخی کشورها دست‌کم در ماه نوامبر، فروش ایران را افزایش خواهد داد. تنها با مجوزی که به دو کشور کره جنوبی و ژاپن داده شده صادرات ایران حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر خواهد شد. اگرچه باز هم مجموع خرید هر دو کشور ماه گذشته دو برابر این میزان بوده است.

پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌های دولتی چینی هم به بازار برگردند. این بازگشت می‌تواند کاهش خرید اروپا را تا حدی جبران کند.

اگرچه صادرات نفت در ماه اول مطابق میزان هدف‌گذاری ترامپ نخواهدبود، اما دسترسی ایران به درآمدهای نفتی محدود خواهد بود و پرداخت‌ها باید در حساب‌های سپرده‌ کشورهای خریدار باقی بماند.