۰ نفر

قاسمی: سازوکار ویژه مالی اروپا به خوبی پیش می‌رود

توصیه سخنگوی وزارت خارجه به ایرانیان خارج از کشور

۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۳۲
کد خبر: 312873
توصیه سخنگوی وزارت خارجه به ایرانیان خارج از کشور

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

*سازوکار ویژه مالی اروپا به خوبی پیش می‌رود

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ساز و کار ویژه مالی اروپا اظهار داشت: این موضوع به خوبی پیش می‌رود و در تماس دائم با اتحادیه اروپا و 1+4 هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: این نوع مکانیسم‌های جدید به خصوص در حوزه پولی و مالی پیچیده است و وقتی قرار است سازوکار جدیدی ابداع و به کار گرفته شود، تا حدی زمانبر است و باید با دقت لازم روی آن کار بشود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ایران شرایط مشخصی را از گذشته مشخص کرده بود، باید این شرایط آماده می‌شد و اگر باز هم صبوری کنید باید خیلی زود کلیات SPV مشخص و اعلام شود. امیدواریم در زمان خیلی کوتاهتری بتواند به مرحله اجرا برسد.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در همین زمینه گفت که سازوکار ویژه مالی اروپا به زودی اعلام خواهد شد.

*انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا موضوعی داخلی

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست خبری، انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا را موضوع داخلی این کشور برشمرد و افزود: این موضوع به آنها مربوط است. صداهایی که از درون آمریکا شنیده می شود نشانگر این است که است بخش‌هایی از جامعه روشنفکری، فرهیختگان و گروه‌های مختلف اجتماعی نارضایتی‌های زیادی بخصوص در حوزه سیاست خارجی دولت ترامپ دارند و انتقادات زیادی مطرح است.

وی گفت: اینکه این انتخابات با چه سرنوشتی و حاصلی روبرو بشود باید صبر کرد، زمان زیادی لازم نیست و به زودی می‌توانیم از نتایج حاصله اطلاع یابیم. 

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: تجربه ما در قبال آمریکا طی دهه‌های گذشته نشان می‌دهد ما همواره با یک نوع ایران ستیزی و ایران هراسی که توسط آمریکا دامن زده می‌شده، روبرو برودیم و امیدواریم در آینده تجارب گذشته موجب شود خردگرایی و خردورزی به این کشور و حاکمیتش برگردد.

*خودتحریمی آمریکا/این تحریم هم به تاریخ می‌پیوندد

قاسمی در واکنش به اعمال بخش دوم تحریم‌های علیه ایران، آن را خودتحریمی آمریکا و جنگ روانی خواند.

وی با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا موضوع جدیدی نیست و بعد از انقلاب شاهد تحریم‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و به صورت کلان بودیم، اظهار داشت: در حال حاضر نیز بعد از خروج غیرقانونی آمریکا در ماه می بخش دیگری از تحریم‌های آمریکا آغاز می‌شود. 

سخنگوی وزارت خارجه اعمال تحریم را اعتیاد و عادتی خواند که به خصوص در دولت جدید آمریکا شکل گرفته و افزود: چون عادت است ترک آن تا حدی برای ترامپ مشکل است و دست به این اقدامات بی ثمر و بی فایده با اعمال تحریم‌های اقتصادی می‌زند.

وی این تحریم‌ها را نوعی خود تحریمی خواند و گفت: آمریکا با سیاست‌هایی که در دوران جدید اتخاذ کرده، تمامی تعهدات بین‌المللی و معاهدات را زیر پا گذاشته و از این معاهدات خارج شده همانطور که یکجانبه از برجام خارج شد و نشان داد نمی‌تواند با این سازوکارهای بین‌المللی کار کند و در این سازوکارها و پیمان‌ها و معاهدات در انزوا قرار دارد و بر اثر این انزوا، این سازوکارها را ترک می‌کند. 

قاسمی اضافه کرد: این از خردمندی، توانمندی و قدرت آمریکا نیست بلکه دقیقا نشانه عجز و تنهایی آمریکا است و این تحریم سرآغازی برای انزوای بیشتر آمریکاست به خصوص با توجه به اینکه این تحریم، تحریم آمریکاست نه تحریم شورای امنیت و نه تحریم همه جهان.

وی بیان کرد: ما تحریم‌های حاصل از قطعنامه‌های شورای امنیت را تجربه کرده و علیرغم برخی آسیب‌ها و صدماتی که تحمل کردیم ولی در بخش‌های زیادی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافتیم و آمریکا نتوانست به اهداف ترسیمی خود برسد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در وضعیت کنونی جهان که اکثریت کشورها با این تحریم مخالفت کرده و به آن علاقه‌مندی نشان ندادند چه اروپا و چه کشورهایی مثل چین و روسیه و سایر کشورهای جهان، نهایتا این تحریم‌ها چیزی جز یک ایجاد جنگ روانی و تخریب ذهنی و ایران ستیزی تلقی نخواهد شد.

وی افزود: تصورم این است که با درایت، خردمندی و هوشمندی و صبوری راهبردی و متانتی که در این جا وجود دارد و بین مردم ما هست و تجربه و تاریخ این واقعیت را به کرات نشان داده، این تحریم‌ها جز یک جنگ روانی چیزی نیست و با سازوکارهایی که پیش بینی شده و همکاری که ایران می‌تواند با سایر کشورهای جهان داشته باشد، علیرغم همه تهدیدها و فشارهای آمریکا، این تحریم نتایجی را که ترامپ به دنبال آن است نصیب آمریکا نخواهد کرد و این تحریم‌ هم به تاریخ خواهد پیوست و دیری نخواهد پایید که این دوران با ظفرمندی ایران و مردم ایران به پایان برسد و از این مرحله عبور خواهیم کرد.

* تکذیب خبر تماس محرمانه الجبیر با ایران

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره خبر منتشر شده مبنی بر تماس محرمانه عادل الجبیر با ایران با بیان اینکه اطلاعات من چنین تماسی را تأیید نمی‌کند و چنین خبری را از منابع لازم دریافت نکرده‌ایم، اظهار داشت: سیاست ما نسبت به همسایگان و کشورهای پیرامونی، سیاست اصولی ما و پایدار است و آن سیاست‌ها ادامه دارد و خواهد داشت.

وی افزود: علاقه‌مندیم با همه همسایگان و کشورهای پیرامونی در جهت همزیستی مسالمت آمیز و ثبات و امنیت پایدار و درازمدت در جهت رفاه و توسعه مردم منطقه تلاش کنیم.

*علاقه‌مند نیستیم با هیچ کشوری در منطقه دارای مسئله و مشکل باشیم 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره آمادگی عمران خان نخست وزیر پاکستان برای میانجیگری بین تهران و ریاض و اینکه آیا در سفر ظریف این موضوع مطرح شد؟ گفت: سفر اخیر وزیر خارجه به پاکستان در راستای تلاش‌های مستمر جمهوری اسلامی در حوزه دیپلماسی برای پیگیری موضوع ربایش تعدادی از نیروهای نظامی و مرزبانی ایران در مرزهای پاکستان انجام شد و این سفر باید انجام می‌شد.

وی افزود: محور اصلی و موضوع مذاکرات و سفر با توجه به حساسیت وزارت خارجه نسبت به این موضوعات و ضرورت پیگیری تفاهمات قبلی با دولت پیشین پاکستان به منظور ایجاد مرزهای امن‌تر و مطمئن‌تر و پایان یافتن این نوع اقدامات تروریستی، خشونت آمیز و خشن بود. امیدوارم این سفر بتواند به راهکارهای مشخص و آزادی تمامی نیروهای جان بر کف مرزبانی ما در اسارت نیروهای تروریستی هستند، بینجامد.

قاسمی ادامه داد: تفاهماتی برای تثبیت مرزها، امنیت بیشتر و جلوگیری از این وقایع غم انگیز و غیرقابل پذیرش از درون خاک پاکستان صورت گرفت. در حاشیه این سفر نیز روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو قرار گرفت و مسائل منطقه از اولویت ویژه برخوردار بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: با توجه به شرایط منطقه، مواضع ما نسبت به همه همسایگان و کشورهای پیرامونی روشن است و علاقه‌مند نیستیم با هیچ کشوری در منطقه دارای مسئله و مشکل باشیم و آمادگی داریم در این مسیر هر کمک و تلاش مثبتی را پاسخگو باشیم.

قاسمی وضعیت یمن را اسف انگیز و فاجعه بار خواند و گفت: وضعیت به گونه‌ای است که امروز بیش از گذشته مجامع بین‌المللی، سازمان‌ها و سازمان‌های مردم نهاد آمارهای متعددی درباره فاجعه بشری در این کشور ارائه می‌کنند و این نشان می‌دهد یمن در وضعیت نامطلوب‌تری از لحاظ بیماری، قحطی و گرسنگی و ... قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: از هر اقدامی که بتواند به جلوگیری از تجاوز و آتش بس و بازگشت آرامش و گفت‌وگوهای بین گروه‌های یمنی و ایجاد فضای لازم برای امدادرسانی و رساندن دارو و غذا به مردم یمن کمک کند، استقبال می‌کنیم و به هر گام و تلاشی در این زمینه خیرمقدم خواهیم گفت.

*

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره حضور سفرای نروژ و سوئد و کاردار دانمارک در وزارت خارجه ایران و آمادگی ایران برای همکاری گفت: بعد از حوادثی که علیه جمهوری اسلامی ایران در یکی دو کشور اروپایی رقم زده و اتهاماتی وارد شد و توطئه‌ها و دسیسه‌هایی را طراحی کردند، ایران با تمام توان و امکانات خود برای مقابله با این معضل و مشکل که از کانون‌های مشخص نشأت می‌گیرد و طراحی شده بود، این موضوع را دنبال کرد و اقدامات خود را انجام داد.

وی افزود: اخیرا در مورد موضوع دانمارک از روز نخست اقدامات لازم در تهران و کپنهاگ صورت گرفت و تماس‌ها وجود داشت، دیروز تعدادی از روسای نمایندگی‌های این کشورها به وزارت خارجه احضار و مواضع ایران و آنچه که باید به آنها گفته می‌شد، بیان شد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما این رفتار را محکوم و دسیسه و توطئه و بخشی از جنگ روانی و اقدامات خصمانه‌ای می‌دانیم که معاندان روابط ایران با اروپا و جهان پی‌ریزی کرده و تلاش می‌کنند روابط مطلوب ایران با اروپا را دستخوش حوادث و اختلالاتی کنند.

قاسمی با بیان اینکه ما بر این نکته واقف هستیم و بخشی از اروپا به خوبی از این آگاهی دارد، اضافه کرد: خیلی از کشورها بعد از مواضع جدید آمریکا اعلام کردند که مواضع آمریکا را دنبال نمی‌کنند. آمریکا را مورد سرزنش و تقبیح قرار داده و اعلام کردند به همکاری‌های خود با ایران ادامه خواهند داد.

وی گفت: این سیاست‌ها و روش برای برخی از کشورهای معدود و مشخص در منطقه و رژیم صهیونیستی و آمریکا قابل قبول نیست و آنها با توجه به ناامیدیشان از آثار عملی تحریم‌های اقتصادی، سیاست‌های جنگ روانی را دنبال می‌کنند و این اقدامات حتما با شکست مواجه می‌شود و سودیی از این ماجراها نخواهند برد و احتمالا منجر به رسوایی بیشتر مسببان این داستان خواهد شد.

قاسمی افزود: اطلاعات لازم را در حد وسیع داریم و در تماس هستیم و به کشورهای اروپایی اعلام کردیم آماده همکاری،‌گفت‌وگو و نشست‌های مشترک برای تبیین مسئله و روشن شدن موضوع و اینکه این اتفاقات از چه منشأ و کانون‌هایی ناشی می‌شود، هستیم و این آمادگی به آنها اعلام شده است.

وی گفت: ولی با توجه به امکان ادامه این نوع رفتارها و جنگ روانی توسط برخی گروه‌های تروریستی و کانون‌های مشخص، جا دارد به تمامی ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند توصیه کنم که با دقت لازم و توجه ویژه از هرگونه تماس و مراجعه به آنها به عنوان نیروهای امنیتی و دولتی ایران یا نماینده ارگان‌های مختلف خودداری کرده و هرگونه تماس و رجوع را سریعا با سفارتخانه‌های ایران مطرح کنند یا حتی در صورت لزوم به مقامات کشوری که در آنجا هستند اعلام کنند چرا که احساس می‌کنیم نهایتا دشمن در این مسیر طراحی‌ها و توطئه‌هایی را دنبال می‌کند و باید با هوشیاری در این مسیر همه ایرانیان در خارج از کشور توجه لازم را داشته باشند که این کانون‌ها و گروه‌ها نتوانند مستمسکی پیدا کنند و جنگ روانی طولانی‌تری را علیه ایران و برای تخریب روابط خارجی ایران دنبال کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: هدف این است رابطه ایران با کشورهای همسایه، منطقه، اروپایی و دیگر کشورها نباشد. سفر مقامات آمریکا را به کشورهای همجوار می‌بینیم و تلاش وسیع برای تخریب رابطه خارجی ایران وجود دارد و ما با درایت و هوشیاری از این مرحله عبور خواهیم کرد.

*موضع وزارت خارجه درباره CFT

وی درباره بازگرداندن CFT از سوی شورای نگهبان به مجلس و موضع وزارت خارجه درباره این کنوانسیون هم گفت که وزارت خارجه  بر این اعتقاد است این کنوانسیون باید تصویب شود و تصویب آن برای کشور و مردم دارای سودمندی‌های بسیاری است و بدون پیوستن به این سازوکار می‌توانیم با مشکلات عدیده‌ای در آینده روبرو شویم.

قاسمی ادامه داد:‌آن چیزی که فعلا وجود دارد ایراداتی است که شورای نگهبان اعلام کرده و امیدواریم و تلاش می‌کنیم در جهتت رفع ابهامات و شبهات از لحاظ کارشناسی و تخصصی چه برای مجلس چه شورای نگهبان مجددا مثل گذشته حضور فعالی داشته باشیم و امیدوارم این شبهات و ابهامات برای اعضای شورای نگهبان روشن شود و ما بتوانیم در این مسیر درست که منافع کشور در آن نهفته است، گام برداریم و از این سازوکار به نحو احسن استفاده کنیم..

وی درباره اینکه گفته می‌شود ایران با بازگرداندن این کنوانسیون به دنبال خرید وقت از اروپاست را رد کرد و گفت: چنین تحلیلی را قبول ندارم.

*رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که برای ما پیغام پسغام بدهد

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر  پیام نتانیاهو برای ایران تصریح کرد: چنین چیزی نیست و این رژیم در جایگاهی نیست که برای ما شرط و شروط و پیغام پسغام بدهد.

*وکلایی در اختیار اسدی است که با جدیت کار می‌کنند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال  درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص اسدالله اسدی دپیلمات بازداشت شده ایران که در حال حاضر در بلژیک به سر می‌برد گفت: همه اقدامات لازم انجام می‌شود و از طریق اقدامات دیپلماتیک تماس‌های سیاسی برقرار و کار حقوقی در حال انجام است و وکلایی در اختیار ایشان است و با جدیت کار می‌کنند و امیدواریم هر چه زودتر بیگناهی ایشان برای دادگاه اثبات شود و بتواند به کشور بازگردد.

وی افزود: این امید برای ما بسیار است و تلاش‌های ما هم گسترده و همه جانبه است.

* مقطع فعلی آزمون بزرگی برای اروپا

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره عملکرد اروپا در قبال برجام و انتظار ایران از آن نیز گفت: مقطع فعلی آزمون بزرگی برای اروپاست. اروپا تمام تلاش خود را به لحاظ سیاسی در دوران گذشته درباره برجام و در مواجهه با یکجانبه‌گرایی آمریکا و عدم تمکین آن به معاهدات و تفاهمات بین‌المللی نشان داده و این اراده سیاسی برای ما کاملا محسوس است.

وی افزود: اروپا در بعد اقتصادی سعی کرده تلاشش را انجام دهد البته توقعات ما در جای خود مطرح بوده و به دنبال این بودیم که ضمانت‌های لازم را برای این همکاری‌ها دریافت کنیم. این آزمونی برای اروپاست که چگونه می‌تواند استقلال اروپا را به خودش برگرداند و به عنوان یک واحد مستقل در جامعه جهانی اقدام کند.

قاسمی اضافه کرد: علائم نشان می‌دهد اروپا جدی و مصمم است و همانطور که سایر کشورهای جهان یکجانبه‌گرایی و تحمیل قوانین داخلی آمریکا بر خود را نمی‌پذیرند، نهایتا در یک صف آرایی جدی قرار دارند و امیدواریم بتوانند به عنوان جامعه و اقتصاد بزرگ و بخش عظیمی از جمعیت جهان نقش خود را در سطح جهان ایفا کنند.

*انتظار ایران از دولت پاکستان

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری ابراز امیدواری کرد که مرزبانان ربوده شده ایرانی در میرجاوه به زودی به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند و درباره این اقدامات در مرزهای پاکستان گفت: این اقدامات الزاما از دولت پاکستان نشأت نمی‌گیرد و این گروه‌های تروریستی که گهگاهی در آنجا فعال می‌شوند، ریشه در کانون‌های دیگری دارند که اهداف کاملا مشخصی را برای ضربه زدن و فشار به ایران دنبال می‌کنند  که این نوع فشارها و اقدامات غلط را در گذشته و در اشکال دیگری شاهد بودیم.

وی افزود: البته انتظار و خواسته ما بیش از این است و از دولت پاکستان و مقامات عالیرتبه نظامی و امنیتی این کشور این انتظار و خواسته را داریم که آنها با جدیت بیشتر با درک موقعیت و شرایط منطقه‌ای در این منطقه و مرزها اقدامات بیشتر و دقیق‌تری را انجام دهند که شاهد این نوع حوادث تلخ و غم انگیز نباشیم. 

قاسمی ادامه داد: در سفر سال گذشته وزیر خارجه ایران به پاکستان در رأس یک هیأت عالیرتبه نظامی، امنیتی و انتظامی به راهکارهای نسبتا مشخصی دست یافتیم و تا حد زیادی با موفقیت‌های نسبی مواجه بودیم و تا حد خوبی امنیت مرزها برقرار شد و با هماهنگی هم توانستیم امنیت بیشتری را ایجاد کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در این سفر هم در معیت وزیر خارجه، هیأتی از بخش نظامی ایران حضور داشت و به تفاهمات مطلوبی دست یافتند و امیدواریم در مرحله عمل این نتایج عملی شود و شاهد این حوادث تلخ نباشیم  و مرزهای ما با کشور دوست و همسایه پاکستان بتواند مرزهای امن و توأم با صلح، آرامش و ثبات لازم باشد.

* واکنش به کشته شدن سمیع الحق

وی درباره کشته شدن مولانا سمیع الحق رهبر معنوی طالبان نیز اظهار داشت: ما هر اقدام تروریستی را در هر کجا و به هر شکل و با هر هدف محکوم می‌کنیم و برای ما قابل پذیرش نیست. باید با تروریسم به جد مبارزه کرد و ریشه‌های این پدیده شوم را در هر جای دنیا خشکاند و این اقدام به صورت کلی برای ما امری مذموم و محکوم است و این اتفاق و اقدام تروریستی را محکوم می‌کنیم.

* کارکنان ایران اینترنشنال

یکی از خبرنگاران درباره توئیت حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن مبنی بر تماس برخی کارکنان ایران اینترنشنال با سفارت ایران و نگرانی آنها از بروز مشکلات حقوقی در صورت قطع همکاری با این شبکه سؤال کرد که قاسمی اظهار داشت: بنده درباره متن تویئت اظهارنظری ندارم، ولی سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه و دستورکار ما همواره این بوده و خواهد بود که با تمام توان و امکاناتی که می‌توانیم داشته باشیم از تمامی اتباع ایرانی در خارج از ایران در صورت لزوم حمایت‌های لازم را به عمل بیاوریم و به آنها کمک کنیم.

وی اضافه کرد: اگر در این مورد خاص هم موردی وجود داشته باشد که نیازمند کمک دولت ایران، سفارت ایران و بخش کنسولی ما باشد قطعا از این افراد حمایت خواهیم کرد، همانطور که در سایر نقاط سیاست کلی ما این است و جزو وظایف خطیر ماست که در این زمینه این نقش را ایفا کنیم.

*دوران زیاده خواهی و زیاده گویی آمریکا به پایان رسیده 

وی درباره معافیت آمریکا برای هشت کشور خریدار نفت ایران نیز گفت: اخبار گوناگونی در سطح رسانه‌ها درباره دریافت فرصت یا معافیت برای همکاری با ایران در حوزه انرژی یا برخی حوزه‌های دیگر از آمریکا منتشر شده و می‌شود،‌ولی قضاوت نهایی درباره اینکه چه میزان از این اخبار می‌تواند صحیح باشد و اجرایی شود،‌ زود است در این باره صحبت کنیم.

قاسمی افزود: اطلاعات ما نشان می‌داد کشورهای بسیاری در تماس با آمریکا و خزانه‌داری این کشور به دنبال یافتن راهکارهایی هستند که بتوانند همکاری‌های خودشان یا بخش‌هایی از همکاری‌هایشان را با ایران ادامه دهند. این یک سوی ماجراست و از سوی دیگر و در تحلیل دیگری که وجود دارد احساس می‌شود علیرغم همه سخن پردازی‌ها  و سخن پراکنی‌های برخی مقامات آمریکا درباره تحریم‌ها آمریکا به این نتیجه رسیده یا خواهد رسید که این نوع تحریم‌ها و قلدری‌ مابی و زورگویی نسبت به همه کشورهای جهان و شرکت‌های مختلف جهانی برای همکاری با ایران و به خصوص در حوزه انرژی با توجه به حساسیت بازار انرژی و عوارضی که ایجاد می‌کند، نمی‌تواند اجرایی شود و به نوعی صحبت از تعدیل مواضع قبلی آمریکا نسبت به برخی کشورها و شرکت‌ها برای همکاری با ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: رویاهای آمریکا در این خصوص و در سایر حوزه‌ها رویاهایی نیست که بتواند به سرانجام و فرجام لازم برسد و این ناشی از عدم شناخت کافی مقامات آمریکا نسبت به مسائل جهانی، منطقه و ایران است. قطعا جامعه جهانی با تغییرات عظیمی مواجه می‌شود و درهم تنیدگی ارتباطات جهانی اجازه اعمال قدرت و فشار را به آمریکا نخواهد داد به خصوص زمانی که طرف آمریکا، کشوری مانند ایران است در یک جغرافیای مشخص با ویژگی‌های بسیار پرتنوع و هوشمندی و درایتی که در این جا وجود داشته و تجاربی که در گذشته وجود داشته است.

این دیپلما ارشد کشورمان گفت: دوران تمامیت خواهی و زیاده خواهی و زیاده گویی آمریکا به پایان رسیده و دیر یا زود ما شاهد تغییر رفتار آمریکا باید باشیم. آمریکا نهایتا با این خود تحریمی و انزوا نمی‌تواند اهدافش را چه در مورد ایران چه سایر نقاط اجرا کند ولذا بر همین اساس است که شاهد یکسری اتفاقات دیگری در رابطه با ایران هستیم که ناشی از دسیسه‌ها و توطئه‌ها و جنگ روانی و تشویش اذهان در سطح جهان است که نسبت به ایران اقدام می‌شود.