۰ نفر

افت ۸ زیرشاخص فضای کسب و کار

۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۳۵
کد خبر: 312423
افت ۸ زیرشاخص فضای کسب و کار

بررسی زیرشاخص‌های شروع کسب‌وکار در ایران نشان می دهد، کشور در حوزه های مربوط به حمایت از سرمایه‌گذاران اقلیت و پرداخت مالیات عملکرد بسیار ضعیفی را ثبت کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، براساس تازه ترین گزارش بانک جهانی از شاخص سهولت کسب‌وکار که براساس پایش فضای کسب و کار ۱۸۰ کشور جهان منتشر شده، ایران در زیرشاخص‌های شروع کسب‌وکار، حمایت از سرمایه‌گذاران اقلیت و پرداخت مالیات عملکرد بسیار ضعیفی را از خود نشان داده است اما در زیرشاخص‌های دیگری مانند شرایط صدور مجوز ساخت‌وساز، اخذ اعتبار و اجرای قراردادها رتبه‌ای در حد متوسط کسب کرده است.

 از ۱۰ زیرشاخص شامل «شروع کسب‌وکار»، «شرایط صدور مجوز ساخت»، «دسترسی به برق»، «ثبت مالکیت»، «اخذ اعتبار»، «حمایت از سرمایه‌گذاران »، «پرداخت مالیات»، «تجارت برون‌مرزی»، «اجرای قراردادها» و «رسیدگی به ورشکستگی و پرداخت دیون» تشکیل شده است که امتیاز کشورها در هر یک از این زیرشاخص‌ها با توجه به فاصله آنها از سطح ایده‌آل (امتیاز ۱۰۰) محاسبه گردیده و در رتبه‌بندی نهایی به‌صورت ترکیبی لحاظ می‌شود.

06

ایران از میان ۱۰ زیرشاخص مورد بررسی در دو زیرشاخص «پرداخت مالیات» و «تجارت برون‌مرزی» موفق به انجام اصلاحات شده است. در زمینه پرداخت مالیات، راه اندازی سیستم آنلاین و در زمینه تجارت برون مرزی، راه اندازی پنجره واحد تجارت دلیل این موفقیت بوده است.

ایران در زیرشاخص‌های شروع کسب‌وکار، حمایت از سرمایه‌گذاران  و پرداخت مالیات عملکرد بسیار ضعیفی را از خود نشان داده است اما در زیرشاخص‌های دیگری مانند شرایط صدور مجوز ساخت‌وساز، اخذ اعتبار و اجرای قراردادها رتبه‌ای در حد متوسط کسب کرده است.

امتیاز و رتبه جهانی کشورهای خاورمیانه و شما آفریقا در شاخص سهولت کسب و کار نیز در جدول زیر آمده است:

6

گفتنی است؛ ایران در جدیدترین رتبه‌بندی شاخص جهانی سهولت کسب‌وکار که هرساله توسط بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه (وابسته به بانک جهانی) انجام می‌شود، در رتبه ۱۲۸ جهان قرار گرفت.

با وجود آنکه نمره‌ ایران با ۲.۳۴ واحد افزایش به ۵۶.۹۸ رسیده، اما جایگاه جهانی کشور به ۱۲۸ تنزل کرده است که علت آن جهش‌های سریع‌تر کشورهای رقیب است. به عنوان مثال امارات متحده‌ی عربی با ۲.۳۷ واحد افزایش امتیاز در جایگاه ۱۲ جهان ایستاده است. آذربایجان ۷.۱ واحد امتیاز خود را افزایش داده و در جایگاه ۲۵ قرار دارد. ترکیه نیز با ۴.۳۴ واحد افزایش امتیاز در پله‌ ۴۳ ایستاده است. جالب است که جیبوتی با افزایش ۸.۸۷ واحدی امتیاز خود در جایگاه ۹۹ جهان قرار دارد.

08