۰ نفر

آژیر خطر برای شرکت دولتی پست به صدا درآمد

۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۹:۵۱
کد خبر: 311021
آژیر خطر برای شرکت دولتی پست به صدا درآمد

ترافیک شبکه پست و سرانه مرسولات پستی با شیبی تند رو به نزول و سقوط است که این موضوع زنگ خطری برای متولیان و دست‌اندرکاران صنعت پست برای بروزرسانی شیوه‌های خود با متدهای روز دنیاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، دولتی ماندن شرکت پست و تبدیل آن به «شرکتی ملی» نشان از اهمیت و جایگاه حاکمیتی آن دارد و به تعبیر عده‌ای پست، یکی از ارکان ارتباطات است که شاهراه حیاتی توسعه و رمز بقای جوامع را تشکیل می‌دهد.
با وجود اینکه در جهان مدرن کنونی و با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از خدمات و آیتم‌های پستی به فراموشی سپرده شده یا جای خود را به سیستم‌های جدید و بروز داده است، اما همچنان بسیاری از خدمات وجود دارند که نقش و جایگاه آنها دچار تغییری نشده و همچنان بدلی پیدا نکرده‌اند.
لذا از حیث اهمیت این موضوعات است که باعث شده این نهاد به عنوان بخشی حاکمیتی قلمداد شود.
اما متولیان این صنعت در کشور معتقدند که سرانه مرسولات پستی کشور چیزی در حدود یک سوم سرانه پستی دنیاست و این جای تأسف دارد؛ مدیر عامل سابق شرکت ملی پست معتقد بود که سرانه مرسولات پستی ایران 15 مرسوله و سرانه مرسولات پستی دنیا 50 مرسوله است.
با این حال موضوع زمانی بغرنج به نظر می‌رسد که آمارهای جدید از ترافیک شبکه پستی، حکایت از کاهش ترافیک مرسولات به شکلی چشم‌گیر می‌دهد.
در حالیکه سال گذشته ترافیک مرسولات با کاهش حدودا چهار درصدی به نسبت سال 95 روی رقم 476 میلیون و 439 هزار و 559 مرسوله قرار گرفت اما گزارش‌ها نشان می‌دهد مجموع ترافیک مرسولات پستی تا پایان سه ماهه اول سال جاری به 160 میلیون و 397 هزار و 95 مرسوله کاهش یافته است.
تاکنون بیشترین آماری که از میزان ترافیک مرسولات پستی در شبکه ارتباطی کشور ثبت شده مربوط به سال 1394 با ترافیک 672 میلیون و 143 هزار و 487 مرسوله بوده اما بعد از آن روند ترافیک همواره نزولی بوده است.
بالتبع سرانه مرسولات پستی نیز این کاهش را تجربه کرده تا جاییکه سرانه مرسولات پستی در سال گذشته به 5.96 رسیده در حالیکه این شاخص سال 95 به میزان 6.21 بود.
گزارش‌های مربوط به سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز نشان می‌دهد که سرانه مرسولات 1.95 است؛ البته با توجه به اینکه همچنان گزارش‌های مربوط به سه فصل سال جاری منتشر نشده، هر دو شاخص اشاره شده در این گزارش در انتهای سال با رشد مواجه شود اما پیش‌بینی‌ها این است که روند نمودار در ترافیک مرسولات همچنان نزولی بماند.
در سالی (1394) که بیشترین ترافیک مرسولات پستی رقم خورده، سرانه مرسولات پستی نیز 8.53 گزارش شده است.