۰ نفر

گزارش اقتصادآنلاین از بررسی جلسه صلاحیت وزیر پیشنهادی کار؛

شریعتمداری: عمل و برخورد با فساد مهم است نه انعکاس آن/ از خرید و فروش پست مدیریتی تنم می‌لرزد

۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۲۱
کد خبر: 310697
شریعتمداری: عمل و برخورد با فساد مهم است نه انعکاس آن/ از خرید و فروش پست مدیریتی تنم می‌لرزد

جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (شنبه) جلسه  رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی کار تعاون و رفاه اجتماعی را برگزار کردند که در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و همچنین جمعی از وزرای کابینه دولت نیز حضور دارند.

 روح‌اله بابایی صالح و علی عسگر ظاهری عبده وند در موافقت و ولی ملکی، شهاب نادری در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت می کنند.

طبق آیین نامه داخلی مجلس، برای بررسی صلاحیت هر وزیر پیشنهادی، مجلس یک ساعت و 30دقیقه فرصت دارد و دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف هر کدام به مدت 15 دقیقه و در مجموع یک ساعت وقت سخنرانی دارند. پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف، وزیر پیشنهادی به مدت 30 دقیقه به تشریح برنامه های خود می پردازد و نکات مطرح شده از سوی نمایندگان پاسخ می‌دهد. مجلس با اتمام بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی وارد بررسی صلاحیت 2 وزیر پیشنهادی دیگر می شود.

خوش و بش تعدادی نماینده با شریعتمداری

پس از اتمام سخنان محمد شریعتمداری در دفاع از برنامه اش و قبل از اینکه وی در صندلی اش مستقر شود، تعدادی از نمایندگان مجلس دور او جمع شدند و به خوش و بش با او پرداختند. 

شریعتمداری در مراسم رای اعتماد؛ شفافیت و مبارزه با فساد در بدنه وزارت کار را پیگیری می‌کنم

محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به عنوان یک ایرانی وقتی می‌شنوم که گفته می‌شود در یک وزارتخانه‌ای پست مدیرعاملی خرید و فر‌وش می‌شود تنم می‌لرزد. اگر یک مورد را ببینیم حتما به مراجع قضایی معرفی خواهم کرد.

وی ادامه داد: ما در شروع فعالیت یک دولت نیستیم، یک سال از فعالیت دولت دوازدهم گذشته است. قوانین و سندهای بالا دستی داریم. رییس جمهور به مردم برنامه ارائه کردند و ۲۴ میلیون نفر به این برنامه رای داده‌اند. برنامه موجود را گرفته‌ام و بر پایه تغییرات در فضای سیاسی و اجتماعی کشور برنامه‌ها اعلام شد.

شریعتمداری افزود: منشوری تحت عنوان ارایه خدمات جدید در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شده است. زیرساخت‌هایی ایجاد خواهم کرد که کلیه معاملات در صندوق بازنشستگی، شستا و ... در سایت وزارتخانه در منظر مردم قرار بگیرد. با فساد فقط با شفافیت می‌توانیم برخورد کنیم.

وی گفت: در یک سالی که در وزارت صمت بودم به سامانه جامع تجارت پرداخته و مشکلات بین گمرک و سازمان توسعه تجارت را حل و فصل کردم.بدانید اگر در یک دستگاه اجرایی فساد رخ داد و بدنه توانست با آن برخورد کند ما باید بتوانیم آن سازمان را تقدیر کنیم. نباید برای کسانی که می‌خواهند با فساد مقابله کنند نا امنی ایجاد کنیم.

وزیر پیشین صنعت معدن و تجارت گفت: در بدو ورود به وزارت صمت متوجه فساد شدم و کلیه ثبت سفارش‌ها از ۲۵ دی ۹۵ که ثبت سفارش غیرنمایندگی بود، ممنوع و از تیر ماه ۹۶ که ثبت سفارش خودرو ممنوع شد. کلیه ثبت سفارش ها را بررسی کردیم و خودمان ثبت سفارش غیرقانی ۶هزار خودرو را کشف کردیم.

وزیر پیشنهادی کار ادامه داد: در مسائل عمومی اصل بر شایسته سالاری و به کارگیری مدیران شایسته است. در پست‌های مدیریتی بین زنان و مردان تفاوت قائل نخواهم بود. معتقدم در سلسله مراتب مدیریت به بومی گزینی دقت نکرده‌ایم.

وی تاکید کرد: من به مدیران می‌گویم که با برداشتن نگاه جنسیتی بین زنان و مردان برای سمت‌های مدیریتی تفاوتی قائل نشوند. من قول خواهم داد که با نگاه قومیتی، مذهبی و باندی قدم برندارم تا شایستگان بر مسند مدیریت این کشور بمانند. ما مدیرانی را از تهران به هرمزگان فرستادیم درحالی که شایستگانی در همان هرمزگان هستند که می‌توانند خدمت کنند.

آغاز جلسه نوبت شب مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

جلسه نوبت شب مجلس برای بررسی صلاحیت پیشنهادی دقایقی پیش آغاز شد.  نمایندگان مجلس در نوبت شب پس از استماع دفاعیات وزیر پیشنهادی کار، به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی صنعت و راه خواهند پرداخت.

مجلس وارد تنفس شد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل زنگ پایان جلسه علنی نوبت اول امروز مجلس را در ساعت 17:16 به صدا درآورد.

در حالی که پس از ایراد نطق نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی کار در نوبت به ایراد سخنان محمد شریعمداری رسیده بود قرار شد که وزیر پیشنهادی در جلسه علنی نوبت شب به ارائه برنامه‌هایش بپردازد.

گفتنی است، ادامه نشست بررسی وزرای پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی در نوبت عصر رأس ساعت 18:15 برگزار می شود.

قرائت یک نامه در دفاع از شریعتمداری

عبدالحمید خدری، نماینده مردم بوشهر در مجلس در زمانی که در موافقت با وزیر پیشنهادی کار صحبت می کرد، نامه معاون اقتصادی وزارت اطلاعات در دفاع از عملکرد شریعتمداری در حوزه صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد که این اقدام احسنت گفتن برخی نمایندگان و اعتراض برخی دیگر از وکلای ملت را به دنبال داشت.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی کار: شریعتمداری استارت مبارزه با فساد را در حوزه واردات خودرو زده است

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، موافق وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید کمک کنیم ساختار دولت شکل بگیرد، ۸ ماه است هیات امنای تامین اجتماعی شکل نگرفته، وزیر عضو هیات امناست. بودجه سازمان تامین اجتماعی ۸۵۰۰ میلیارد تومان است این یعنی معادل یک سوم بودجه کشور بدون وزیر است.

وی افزود: امروز وزارت اطلاعات نامه‌ای در صحن پخش کرد که توهین‌ها به شریعتمداری خلاف واقع است و او استارت مبارزه با فساد را در حوزه واردات خودرو زده است.

اعتراض محمدجواد ابطحی به یکی از موافقان شریعتمداری

سخنرانی غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس در موافقت با محمد شریعتمداری با اعتراض محمد جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر مواجه شد. پس از اتمام سخنان ایمن آبادی، ابطحی به سوی وی رفت و به صحبت های او در دفاع از وزیر پیشنهادی کار اعتراض کرد.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی کار: پرونده استیضاح شریعتمداری هنوز مفتوح است

شهاب نادری در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شریعتمداری در وزارت صنعت چه گلی به سر صنعت خودرو و دیگر صنایع زده است که حالا برای وزارت کار معرفی شده است؟ آقای روحانی، چرا با وجود اینهمه جوان پرتلاش شریعتمداری را برای وزارت کار معرفی کردید؟

وی گفت: اگر زندگینامه شریعتمداری را مطالعه کرده بودید می‌دیدید که در سال ۵۹ سمت داشته است. اگر شریعتمداری وزیر کارآمدی بود چرا از وزارت صنعت استعفا داد؟ آیا خبر دارید که پرونده استیضاح شریعتمداری هنوز مفتوح است و در هیچ یک از جلسات کمیسیون حاضر نشده است؟ قطعا ملت این انتخاب‌ها را از مجلس نخواهند پذیرفت.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی کار: شریعتمداری با فساد مبارزه می‌کند

بابایی نماینده موافق شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شریعتمداری با فساد مبارزه می‌کند.

وی ادامه داد: بیماری از معضلات جدی ماست و وزیر کار می‌تواند هماهنگی را بین دستگاه‌ها ایجاد کند و‌ شریعتمداری این امکان را داراست. او فردی با قاطعیت لازم در مبارزه با فساد به ویژه فساد سازمان‌یافته است.

بابایی افزود: در موضوع ثبت سفارش خودرو، آنچه در زمان وزیر سابق اتفاق افتاده بود، برملا کرد. در صندوق تأمین اجتماعی نیز می‌تواند مانع حضور ذی‌نفودان شود.

ایراد نطق ملکی در مخالفت با شریعتمداری

ولی ملکی به عنوان اولین نماینده مخالف وزیر پیشنهادی کار به ایران نطق پرداخت. وی یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد نیز بود.

ولی ملکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مخالفت با وزیری به معنای سیاه دیدن همه چیز نیست. شریعتمداری آدم اخلاق‌مداری و اهل تعامل است اما نتوانست اقتصاد بیمار را درمان کند.

وی ادامه داد: همه می‌دانند که ما در حال عادی نیستیم و در شرایط جنگی اقتصادی هستیم. در زمان جنگ همه باید حالت جنگی بگیرند. ۴۸ درصد برنامه پیشنهادی شما با اسناد بالادستی منطبق نیست.

ملکی گفت: چگونه یک زن سرپرست خانوار با ۱۵۰ هزار تومان زندگیش را بگذارند؟ وعده ندهیم. نامه‌هایی که از وزرا می‌گیریم چند درصدش اجرایی می‌شود؟ به خاطر اینکه رو دربایستی دارند ولی در عمل بودجه ندارند.

این نماینده مجلس افزود: شستا را دست کم نگیرید. چرا بنگاه‌های شستا کارایی ندارند؟ ما در این مسائل باید شاخص داشته باشیم. در قانون کار مشخص کنید می‌خواهید چه کنید. نه کارگر امنیت شغلی دارد نه بنگاه‌دار می‌تواند کارش را پیش ببرد.

این خبر در حال تکمیل است...