۰ نفر

کمبود ارز و سرگردانی زائران در مرزها

۵ آبان ۱۳۹۷، ۶:۱۵
کد خبر: 310544
کمبود ارز و سرگردانی زائران در مرزها

طی چند روز اخیر فیلم‌ها و عکس‌هایی از سرگردانی زائران اربعین برای گرفتن ارز دولتی در فضای مجازی منتشر و این اخبار باعث نگرانی مردم شده است. فیلم‌هایی که حکایت از تجمع صدها و شاید هزاران نفر جلوی کیوسک بانک‌های ایرانی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، البته اوضاع در داخل کشور بهتر از مرزهای عراق نیست و مردم برای دینار و ارز دست به‌دامن دلالان شده‌اند. بسیاری این مشکلات را ناشی از عدم برنامه‌ریزی و فراهم نکردن زیرساخت‌های لازم توسط وزیرکشور به عنوان رئیس ستاد اربعین می‌دانند و معتقدند که او برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم را برای حضور هزاران نفر نداشته است.

این شرایط نامناسب برای زائران در حالی رخ داده که قرار بود مراکز متعدد در شهر نجف و کربلا برای دریافت ارز دولتی وجود داشته باشد تا زائران بتوانند با مراجعه به این مراکز به‌راحتی ارز خود را دریافت کنند. اما در یکی-دو روز اخیر تنها یک شعبه بانک ملی در شهر نجف فعال بوده و ازدحام، شلوغی و عدم اطلاع‌رسانی مناسب باعث شده تا زائران برای دریافت ارز سردرگم باشند. این اتفاقات در حدی بود که طبق شنیده‌ها و اخبار، مردم برای دریافت ارز با قیمت دولتی به ساختمان بانک ملی در نجف هجوم بردند. حالا باید دید که باتوجه به توفان چند روز اخیر و زخمی شدن زائران که مسئولیت این امر نیز در عدم اطلاع‌رسانی ستاد اربعین بوده، مشکل کمبود ارز و شعب بانک ملی در عراق تا چه اندازه می‌تواند شرایط را برای زائران سخت کند. این در حالی است که بنابر تمهیدات اندیشیده ‌شده و طبق گفته وزیر کشور و مسئولان بانک مرکزی، زائران اربعین حسینی می‌توانند مبلغ ‌صدهزار دینار عراق با نرخ هر دینار 96 ریال و با پرداخت معادل ریالی را از طریق سازوکار طراحی‌شده در بانک ملی ایران خریداری کنند و اسکناس دینار را در سه شهر عراق نجف، کربلا، کاظمین و سه نقطه مرزی مهران، چزابه و شلمچه (داخل کشور عراق) تحویل گیرند، اما ظاهرا این موضوع در حد حرف و گزارش باقی مانده و کمبود بانک و کیوسک‌های اطلاع‌رسانی موجب شده هزاران نفر در کشور عراق سرگردان باشند. در روزهای اخیر رحمانی فضلی در سفر به خوزستان از دو مرز زمینی اربعین در این استان بازدید کرد، در بازگشت به تهران گفت: جلسات ستاد اربعین با تلاش حدود ۳۰ دستگاه اجرایی مرتبط در طول یک‌سال گذشته برگزار شد و در این زمینه از تجربیات چهار سال گذشته استفاده شده است. وزیرکشور درباره ارز تصریح کرد: باجه‌های اولیه ناکافی بود و موجب ایجاد صف و نارضایتی مردم بود، بنابراین با بانک مرکزی صحبت شد و تعداد باجه‌ها را زیاد کردند و مشکل نقدینگی هم بود که از بانک‌های عراقی باید تامین می‌شد که این موضوع هم حل می‌شود. وزیر کشور خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که مردم تا حد توان برای مسیر خود، پول همراه داشته باشند، البته در مسیر به میزان کافی موکب وجود دارد و غذا و اسکان و خدمات به مردم ارائه می‌شود و تلاش کردیم هزینه‌ای برای مردم نباشد، اما به هرحال مقداری لازم است.

وزیر کشور باید پاسخگوی مردم باشد

تاکنون مشکلات تخصیص ارز به زائران برطرف نشده است. امری که نماینده مردم تهران در مجلس از آن به‌عنوان یک مشکل جدی برای زائران یاد می‌کند و می‌گوید: هرچه سریع‌تر وزیرکشور باید مشکلات ارز و توزیع آن در میان زوار را برطرف کند و پاسخگوی مردم باشد. احمد مازنی در این باره می‌گوید: بنده از مدیریت ستاد اربعین گلایه‌مند هستم. آنها با عدم برنامه‌ریزی، درک مشکلات و آینده‌نگری باعث سرگردانی مردم در مرزهای کشور همسایه آنها هم به‌دلیل کمبود ارز شدند و این جای سوال دارد. رحمانی فضلی به عنوان رئیس ستاد اربعین در شورای انقلاب فرهنگی مسئول این اتفاق است و او در گزارشی که در شورای انقلاب فرهنگی ارائه داد و چنان با قاطعیت صحبت کرد که کسی از او درباره بروز مشکلات احتمالی هم صحبتی به میان نیاورد. هرچند حالا در مقام عمل شاهد این موضوع هستیم که مشکلات ارز برای هزاران زائر باعث سرگردانی آنها در مرز شده است. او افزود: مسئولیت این مشکلات برعهده بانک مرکزی و بانک ملی به عنوان بانک عامل و در رأس همه اینها وزیر کشور که مسئولیت ستاد اربعین را برعهده دارد، است. به گفته او در شأن مردم ما نیست که با عشقی که به اهل بیت(ع) دارند، به‌خاطر سوءمدیریت‌ها دچار مشکل شوند. درست است که مردم برای تحمل رنج وارد این سفر معنوی می‌شوند، اما این رنج به معنای آن نیست که مسئولان نیز با بی‌تدبیری بر رنج آنها اضافه کنند. بنده در جریان این امر هستم که صدها و شاید هزاران نفر در مرز مهران جلوی باجه‌های بانک تجمع کرده‌اند، مگر مسئولان کشور برای اولین بار است که مراسم معنوی اربعین را برگزار می‌کنند. این مراسم چند سالی است که برگزار می‌شود و نه وزیر عوض شده و نه دولت تغییر کرده و آنها تجربه سال‌ها برگزاری این مراسم را دارند، پس چرا مشکلات نسبت به چند سال پیش چند برابر شده است. قطعا باید در این زمینه با تدبیر بیشتر زیرساخت‌ها را برای حضور میلیونی هموطنان‌مان در مرز آماده می‌کردند و امیدوارم از همین‌ حالا به این مساله و رفع مشکل زائران سرعت ببخشند تا از رنج مردم بکاهند. اگر وضعیت به‌زودی برطرف نشود، در مجلس به‌شکل دیگری مطالبه‌گر حقوق زائران خواهیم بود. او درباره مشکلات توزیع ارز زائران در داخل کشور و ورود دلالان به این موضوع، می‌گوید: واسطه‌ها و دلال‌ها زمانی وارد عمل می‌شوند که ما یا در قوانین و مقررات نقص داشته باشیم یا در روش‌هایی که اتخاذ می‌کنیم، کوتاهی صورت می‌گیرد، قطعا وزارت کشور در این موضوع کوتاهی کرده و باید پاسخگوی مردم باشد.

جولان دلالان در داخل کشور

همان‌طور که اشاره شد توزیع ارز دولتی برای زائران از دست صرافی‌ها خارج شده و به کوچه پس‌کوچه‌های شهرها کشیده شده است. با وجود اینکه سلام امینی، نماینده ایلام در مجلس وضعیت توزیع ارز را در این استان عادی اعلام می‌کند و معتقد است: برخی از مردم برای گرفتن ارز بیشتر این التهابات را به وجود آورده‌اند، اما طبق شنیده‌ها توزیع ارز در شهرهای قم، مرکزی، کرمانشاه و... به بازار سیاه کشیده شده است. همچنین مسئول یکی از صرافی‌ها در شهر قم می‌گوید: از زمانی که بازار ارز دچار نوسان شد سر و کله این دلالان در اطراف صرافی‌ها پیدا شد، بسیاری از اینها تاکنون سابقه دلالی نداشته‌اند. تعدادشان آنقدر زیاد است که در کار صرافی‌های مجاز اخلال ایجاد می‌شود. برخی از این‌ افراد در روزهایی که قیمت دلار کاهش پیدا می‌کرد، نرخ را بالاتر نگه می‌داشتند و به مردم می‌گفتند که قرار است، نرخ دلار افزایش پیدا کند و این کاهش نرخ، مقطعی است. اکنون هم به‌دلیل نزدیک بودن اربعین حسینی بیشتر کارشان خرید دینار از زائران عرب‌زبان به قیمت پایین‌تر از نرخ صرافی‌ها و فروش دینار به قیمت تقریبی صرافی‌هاست. هر هزار دینار را 200 تومان ارزان‌تر از صرافی‌ها می‌فروشند و با این کار بیشتر زائران از خرید دینار در صرافی‌ها منصرف می‌شوند. اگرچه ناجا اعلام کرده که با فروشندگان غیرمجاز ارز برخورد می‌کند، اما طبق شنیده‌ها اطراف میدان آستانه و ابتدای خیابان چهارمردان درقم، بسیاری از دلالان مقابل چشمان ماموران انتظامی در حال خرید و فروش ارز هستند. حال باید منتظر ماند و دید که این مشکلات تا چه زمانی پابرجاست و وزیر کشور و بانک ملی می‌توانند شرایط را برای زائران عادی کنند.