۰ نفر

ضرورت حضور یک اقتصاددان به عنوان وزیر اقتصاد

۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۳۵
کد خبر: 309005
ضرورت حضور یک اقتصاددان به عنوان وزیر اقتصاد

در حال حاضر بدلیل وجود برخی مشکلات ساختاری، وضعیت و شرایط خاصی بر اقتصاد کشور تحمیل شده است. بخشی از این شرایط ویژه ناشی از مشکلات نظام تصمیم گیری کلان و بخشی نیز بدلیل متغیرهای دیگر همچون تحریم ها، ارتباطات بین المللی، پایین بودن نرخ صادرات غیر نفتی، مشکلات نقل و انتقال سرمایه، وضعیت حاکم بر بازار ارز و امثالهم است.

کشور ما در سنوات گذشته بنابه دلایلی که ذکر شد و با در نظر گرفتن برخی چالش های دیگر، از وضعیت رشد اقتصادی مطلوبی برخوردار نبوده و همین امر، اهمیت و حساسیت گزینش افراد برای تصدی مسئولیت  سیاستگذاری و مدیریت ارشد اقتصادی کشور را دوچندان می سازد.

ویژگی بسیار مهم شرایط فعلی آن است که بسیاری از این مشکلات ریشه در رخدادهای گذشته داشته و با انباشته شدن این نابسامانی ها، شرایط فعلی رقم خورده است.

بر این اساس و بدلیل شرایط عدم ثبات اقتصادی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، هماهنگی هرچه بیشتر در ساختار تصمیم گیری و سیاستگذاری اقتصادی امری اجتناب ناپذیر است.

لزوم هم افزایی مدیریت اقتصادی دولت و سایر نهادهای اقتصادی در بخش غیر دولتی ایجاب می کند که با هدف پرهیز از تشدید مشکلات ناشی از عدم هماهنگی بویژه در بدنه دولت، بیش از پیش به ایجاد ثبات و دوری از تشتت آرا بیندیشیم.

از سوی دیگر، یکی از چالشهای اقتصاد کشور این است که در مقاطعی شاهد بوده ایم سیاستگذاری های اقتصادی بیش از آن که مبتنی بر علم اقتصاد باشد، ناشی از نظرات و دیدگاههای فردی و نوعی خودمحوری بوده که به بغرنج شدن وضعیت انجامیده است.

در چنین وضعیتی به نظر می رسد حضور یک اقتصاد دان و فردی که علاوه بر تسلط بر چارچوبهای علمی و نظری، دارای تجربه کافی و مناسب در مدیریت کلان اقتصادی کشور باشد،  برای هدایت و راهبری وزارت امور اقتصادی کشور به عنوان "یک گزینه خوب" ارزیابی می شود.

وزیر اقتصاد باید بتواند به مدد توانمندیهای علمی و اجرایی خویش، تعامل فعال و گسترده ای را با سایر نهادهای اقتصادی ایجاد کرده و با تیم اقتصادی دولت نیز هماهنگ باشد.

علاوه بر این شاخصه ها، فردی که به پاکدستی مشهور بوده، نسبت به بیت المال حساس است و تعصب سازمانی داشته باشد یعنی برای اعتلا و پیشرفت سازمان تحت امر و در ابعاد کلان تر، کشورش اهتمام ورزد، می تواند در مقطع کنونی گزینه مناسبی برای سکانداری وزارت اقتصاد باشد.

بنده اعتقاد دارم طی سی و اندی سال گذشته و در یک نگاه اجمالی به وزاری اقتصاد قبلی ، فقط تعداد معدودی از آنها از جمله مرحوم دکتر نوربخش و آقای دکتر طیب نیا از نظر جامعه علمی و صاحب نظران اقتصادی کشور مقبولیت کافی داشتند. سایر عزیزانی که در ادوار مختلف بر صندلی وزارت تکیه زده اند یا اقتصاد دان نبودند یا تسلط و تجربه کافی برای مدیریت چالش های این وزارت خانه نداشتند. لذا با امعان نظر به این شرایط معتقدم گزینه ای که دولت برای تصدی جایگاه وزارت معرفی کرده یعنی آقای دکتر فرهاد دژپسند، غالب ویژگی هایی که گفته شد را داراست .

دکتر فرهاد دژپسند هم یک اقتصاددان با تجربه است و هم قدرت تعامل و هماهنگی با تیم اقتصادی دولت دارد. ضمن آن که ایشان به سلامت نفس، جدیت و پشتکار مشهور بوده و در مقایسه با بسیار از وزاری قبلی، حتما از توانایی بیشتری برای آرامش بخشیدن به فضای اقتصادی کشور برخوردار است.

*عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس؛ پژوهشکده اقتصاد