۰ نفر

یک اقتصاددان:

عملیات بازار باز نرخ تورم را کنترل می‌کند

۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۸
کد خبر: 308935
عملیات بازار باز نرخ تورم را کنترل می‌کند

یک استاد بانکداری اظهار داشت: از طریق ایجاد بازار اوراق، امکان غلتاندن اوراق بدهی‌ها به بدهی‌های جاری فراهم می شود. بنابراین بازار اوراق نه تنها در تناقض با شرایط موجود نیست بلکه راه حل شفابخش برای شرایط موجود و کسری بودجه دولت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، علی سعدوندی در مورد تاثیر استفاده از عملیات بازار باز در اقتصاد گفت: از ابزارهای سیاست‌گذاری پولی شناخته شده در دنیا، این عملیات بازار باز است که کارایی آن به اثبات رسیده است. بیشتر از 150 کشور در جهان توانسته‌اند نرخ تورم را به خوبی کنترل کنند که دلیل آن اجرای سیاست‌های متناسب ارزی و عملیات بازار باز است.

وی ادامه داد: تا زمانی که ما از ابزارهای پولی برای کنترل تورم و سیاست‌گذاری پولی استفاده نکنیم امکان کنترل دقیق تورم نخواهد بود و نباید فراموش کرد که ناکارایی سایر ابزارهای پولی مانند نرخ ذخیره قانونی در سیاست گذاری پولی به اثبات رسیده است.

این استاد بانکداری دانشگاه با اشاره به بسترهای مورد نیاز برای اجرای عملیات بازار باز گفت:  با توجه به اینکه عملیات بازار باز ذخایر بازار بین بانکی را از طریق خریدوفروش اوراق دولتی کنترل می‌کند بنابراین اولین شرط برای اجرای موفقیت عملیات بازار باز، داشتن بازار اوراق قرضه دولتی بزرگ و نقدپذیر است.

وی افزود: شرط دوم  این است که بانک مرکزی نباید تحت استیلای دولت در جریان عملیات بازار باز باشد. وقتی برخی‌ها تاکید بر استقلال بانک مرکزی دارند  در واقع ریشه در اجرای عملیات بازار باز است، یعنی بانک مرکزی باید قدرت تعیین نرخ سود را داشته باشد و از طریق عملیات بازار باز و خریدوفروش اوراق قرضه دولتی نرخ سود را تعیین کند.

سعدوندی بازار اوراق قرضه را در راستای شرایط موجود اقتصادی دولت دانست و افزود: اتفاقا در شرایطی که دولت بدهی دارد باید بازار اوراق نقدپذیر ایجاد شود. باید توجه داشت که بدهی دولت به بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی و پیمانکاران غیرجاری و در حد نکول است.

وی افزود: از طریق ایجاد بازار اوراق، امکان غلتاندن اوراق این بدهی‌ها به بدهی‌های جاری فراهم می شود. بنابراین بازار اوراق نه تنها در تناقض با شرایط موجود نیست بلکه راه حل شفابخش برای شرایط موجود و کسری بودجه دولت است.