۰ نفر

استاندار تهران:

اجرا نشدن برنامه‌های توسعه، اجحاف در حق مردم است

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۱
کد خبر: 308529
اجرا نشدن برنامه‌های توسعه، اجحاف در حق مردم است

استاندار تهران گفت: اینکه فقط 30 تا 40 درصد برنامه های توسعه در کشور عملیاتی شده است، یعنی به حقوق مردم بها نداده ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد حسین مقیمی روز پنجشنبه در نشست تبیین اسناد توسعه استان تهران با بیان اینکه فرهنگ برنامه محوری در بین مدیران باید نهادینه و اعتبارات استانی هم بر اساس برنامه ریزی توسعه ای توزیع شود تاکید کرد: باید به تهیه، تصویب، اجرا و نظارت برنامه ها بها داد و متوجه بود که برای تدوین یک برنامه زمان صرف شده که متعلق به مردم است و به نتیجه نرسیدن شان نیز اجحاف در حق مردم به شمار می رود.
وی ادامه داد: پنج برنامه توسعه قبل از پیروزی انقلاب تدوین و اجرا شد و طی 40 سال گذشته هم پنج برنامه، که می توان تخمین زد 70 درصد اقدامات انجام شده در این مدت بر اساس اسناد و برنامه ریزی های توسعه ای بوده است.
استاندار تهران گفت: میزان اجرای برنامه های توسعه ای در حد 50 درصد بود و فقط برنامه سوم بیشترین میزان تحقق را داشت.
وی به علل تحقق نیافتن برنامه های توسعه ای اشاره و اضافه کرد: نخست اینکه این برنامه ها بر اساس طرح آمایش سرزمین نبوده و مبتنی بر آمار تخمینی تدوین شده است.
مقیمی افزود: از سوی دیگر مداخله های منطقه ای به مانعی در برابر اجرای برنامه های توسعه تبدیل شده بود و فشارهای وارده به مدیران استانی برای اجرای طرح های مدنظر مداخله گران، مسئولان استانی را از مسیر اجرای برنامه ها منحرف می ساخت.
استاندار تهران گفت: عمل نکردن به برنامه و مداخله در طرح ها ثمره ای جز انبوهی از طرح ها و پروژه های نیمه تمام نداشت.
وی با بیان اینکه بنا بود در اجرای برنامه ها به توسعه متوازن و پایدار دست یابیم یادآورشد: برای دستیابی به چنین توسعه ای باید همه جوانب و مسائل و ابعاد اجتماعی و فرهنگی طرح ها را در نظر داشت.
مقیمی اظهار داشت: بی توجهی به ابعاد مختلف بخصوص در حوزه اجتماعی و فرهنگی در اجرای برنامه های گذشته، باعث شد با وجود پیشرفت، چالش های جدی هم برای کشور ایجاد شود.
استاندار تهران گفت: امروز همه افراد موثر در جامعه و مداخله گران پذیرفته اند که توسعه باید بر اساس سند باشد و از همین رو سند 20 ساله را مد نظر قرار داده اند تا بتوان در سال 1404 الگویی عملی به منطقه ارائه داد و در خاورمیانه حرف اول را زد.
وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اشکال های برنامه ریزی های قبلی تدوین آن در مرکز و ابلاغ برای اجرا در استان ها بود که این روند با تشکیل شورای برنامه ریزی استان ها تغییر یافت و بنا شد تدوین اسناد از پایین به بالا باشد.
مقیمی ادامه داد: در این شیوه استان ها تلاش کردند شهرستان ها را در تصمیم گیری ضعیف و کمرنگ در نظر بگیرند و به این طریق شکل جدیدی از مشکلات بخصوص در روستاها و مناطق محروم ایجاد شد.
استاندار تهران با بیان اینکه مسائل تهران به علت پایتخت بودن، تاثیر ملی، منطقه و خاورمیانه ای دارد، بر لزوم دستیابی تمام مسئولان این استان به وحدت نظر و عمل تاکید کرد.
وی همچنین بر لزوم برنامه گرایی دستگاه ها تاکید و خاطرنشان کرد: اجازه ندهیم برنامه توسعه استان دستخوش تغییر قرار گیرد، به توسعه روستاها بها دهیم و متوجه باشیم که بی توجهی به این مناطق می تواند مشکل ساز شود.
در این همایش سند توسعه استان تهران براساس اسناد بالادستی و طرح آمایش سرزمین که طی دو سال گذشته تدوین شده، بررسی و تشریح شد.