۰ نفر

تاثیر ارز، بسته حمایتی و تغییر در کابینه بر اقتصاد

۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 307784
تاثیر ارز، بسته حمایتی و تغییر در کابینه بر اقتصاد

در خصوص اتفاقاتی که در ماه های اخیر در بازار ارز رخ داده، باید به این موضوع اذعان کنیم که دولت عملکرد خوبی نداشته، به گونه ای که این افزایش و کاهش نرخ ارز بسیاری از مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده است. قیمت دلار که به یکباره روند صعودی چشمگیری پیدا کرد و از حدود 4 هزار تومان تا مرز 17 هزار و 700 تومان هم افزایش یافت و حدود 14 هزار تومان رشد کرد، بسیار تکان دهنده بود.

این در حالی است که در سال 92 هنگامی که دلار حدود 2 هزار تومان گران شد، تاثیر منفی زیادی روی زندگی و معیشت مردم گذاشت. امروز این 14 هزار تومان افزایش نرخ ارز تاثیر زیادی روی معیشت مردم داشته و ضرر و زیان بسیاری را به مردم وارد کرده است. از همین رو انتظار داشتیم که دولت ورود پیدا کند و نگذارد که این اتفاقات در بازار ارز رخ بدهد که این چنین نشد.

اما در مورد اختصاص ارز دولتی که قرار بود بخشی از مشکلات را حل کند شاهد بودیم که متاسفانه این ارز در نهایت به دست جامعه هدف نرسید و به دست افراد دیگری رسید که آنها هم از این قضایا سوء استفاده کردند و در نهایت موجب ظلم در حق مردم شد.

در عین حال بسته حمایتی که قرار است از سوی دولت ارائه شود، خوب است ولی به تنهایی کاری از پیش نمی برد. در همین رابطه یک راه پیشنهادی این است که میزان یارانه نقدی افزایش پیدا کند و در این خصوص دولت به مجلس لایحه بدهد. همچنین یک راه پیشنهادی دیگر این است که دولت لایحه ای در خصوص افزایش حقوق کارمندان، کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی ارائه دهد تا شاید به این وسیله تغییری در زندگی مردم ایجاد شود. این موضوع از آن جهت مهم است که اکثر کارمندان و کارگران در وضعیت بسیار بد و اسفناک اقتصادی هستند و خانواده ها که قبلا نگرانی هایی در مورد بیکاری جوانان داشتند، حالا شرایط به گونه ای شده که نگران نان شب خود هستند و معیشت مردم بسیار آسیب دیده است.

اما در مورد این موضوع که تغییر تیم اقتصادی چه تاثیری در بهبود وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم دارد، باید بگویم که این تغییر به شرطی که افراد دارای برنامه بر سر کار بیایند می تواند در بهبود اوضاع موثر باشد. ضمن اینکه باید نحوه نظارت ها اصلاح شود، زیرا امروز مشکل دیگری که داریم این است که نظارتی بر بازار وجود ندارد و کالاها قیمت واقعی ندارند و در چند مغازه قیمت یک کالا متفاوت است.

*عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس