۰ نفر

حکم لاهه برای ورود هواپیماهای جدید چه قدر جدی است؟

۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۳
کد خبر: 305286
حکم لاهه برای ورود هواپیماهای جدید چه قدر جدی است؟

نماینده سابق ایران در ایکائو معتقد است هرچند حکم دادگاه لاهه علیه آمریکا فعلا موقت است، اما می‌توان انتظار داشت با همین حکم زمینه‌های حقوقی بهتری برای پیگیری قراردادهای خرید هواپیمای ایران فراهم شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا منظری اظهار کرد: دادگاه لاهه طی حکمی اعلام کرده که تا صدور حکم نهایی، هیچ یک از طرفین معاهده برجام نمی‌توانند در زمینه اموری که جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد از جمله هوانوردی کشوری اقدام تحریمی اجرایی کنند.

وی افزود: این عمل یعنی این که دادگاه، خود را برای رسیدگی به این پرونده صالح شناخته است و به این ترتیب اعتراض طرف آمریکایی به صلاحیت این دادگاه مردود شناخته شد.

معاون سابق سازمان هواپیمایی درباره میزان امیدواری ایران از حکم فعلی اظهار کرد: حکم فعلی را می‌توان به حساب آن گذاشت که حداقل دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص عدم برقراری تحریم ها را نافذ دانسته و قابل پذیرش حقوقی می‌داند.

منظری با بیان این‌که در صورتی که حکم نهایی صادر شود دولت آمریکا نمی‌تواند در زمینه‌های بشر دوستانه و هوانوردی، ایران را تحریم کند، گفت: با توجه به این‌که تحریم های اینچنینی موجب به خطر انداختن جان انسان‌ها می‌شود، در صورت حکم قطعی، دولت ترامپ باید واکنش حقوقی لازم را به این موضوع نشان دهد.

وی افزود: در مقابل، چنانچه دولت آمریکا به اجرای حکم گردن ننهد باید پاسخگوی عملکرد غیرقانونی خود در برابر کشورهای جهان باشد. در نتیجه زمینه و  امکان اجرایی شدن قراردادهای قبلی خرید هواپیما یا معاملات آینده فراهم خواهد شد.

معاون سابق سازمان هوپیمایی خاطرنشان کرد: اگر چه تاکید دادگاه بر تعمیر و نگهداری و تامین قطعات و سایر خدمات مرتبط با آن می‌شود که در قراردادهای قبلی آمده است، ولی بسته به محتوای تنظیم قراردادها می‌توان از آن در سایر حوزه‌ها نیز استفاده کرد.

به گزازش ایسنا، بر اساس حکمی که دادگاه لاهه در روز چهارشنبه (۱۱ مهرماه) صادر کرد، دولت امریکا را از اعمال تحریم در حوزه‌هایی که جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد منع کرد. یکی از این حوزه ها به صنعت هوانوردی و تامین قطعات و تجهیزات هوایی مربوط می‌شود. ایران در شرایطی که پس اجرایی شدن برجام بار دیگر بحث خرید هواپیماهای جدید را دستور کار خود قرار داده بود، با خروج ترامپ از این توافق عملا امکان اجرای این طرح ها را از دست داد.

فخریه کاشان - مذاکره‌کننده ارشد ایران در قراردادهای خرید هواپیما، چند روز قبل اعلام کرده بود که می‌توان به اجرایی شدن طرح فروش هواپیما به ایران امیدوار بود؛ هرچند برای اعلام نظر قطعی به زمان نیاز خواهد بود.