۰ نفر

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران

وزیر پیشنهادی کار مطالبات کارگران را پیگیری کند

۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰
کد خبر: 303992
وزیر پیشنهادی کار مطالبات کارگران را پیگیری کند

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران معتقد است وزیر کاری که به مجلس معرفی می‌شود باید استقلال این وزارتخانه و سازمان تامین اجتماعی را حفظ کند و شهامت پیگیری مطالبات اساسی کارگران از دستمزد تا حق بیمه و قراردادهای کار را در هیات دولت و مجلس و دیگر ارکان نظام داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ابوالفضل فتح الهی با اشاره به معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی دولت به مجلس در روزهای آینده، گفت: انتظار جامعه کارگری و نمایندگان کارگران این است که کسی به‌عنوان وزیر به مجلس معرفی شود که توانایی اداره چنین وزارتخانه عریض و طویلی را داشته باشد.

وی افزود: کارگران وزیری می‌خواهند که جسارت لازم را در حفظ استقلال این وزارتخانه و تامین اجتماعی داشته باشد و از امانتی که کارفرمایان و کارگران در اختیارش گذاشته‌اند، به نحو شایسته نگهبانی و پاسداری کند.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران فراهم کردن شرایط مناسب برای تولید و اشتغال، اجرای قوانین مربوط به کار و روابط کار، پیگیری مطالبات جامعه کارگری و تحقق برنامه‌های روی زمین مانده را از جمله مواردی ذکر کرد که وزیر پیشنهادی باید در دستور کار قرار دهد.

فتح‌الهی ابراز امیدواری کرد: فردی که بر مسند وزارت کار می‌نشیند، در حوزه ماموریت خود افراد و نیروها را در معاونت‌ها و بخش‌های مختلف به‌گونه‌ای به کار بگیرید که خواسته‌های مردم از این وزارتخانه را برآورده کند.

به گفته وی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها وزارتخانه‌ای است که از زندگی و تولد تا مرگ با انسان‌ها در ارتباط است و گستردگی و سیطره آن برای ۴۵ میلیون نفر جمعیت است که از پایین‌ترین تا بالاترین دهک جامعه را دربرمی‌گیرد.

این مقام مسئول کارگری درباره اقدام کمیسیون اجتماعی مجلس در بررسی لایحه تفکیک وزارت کار اظهار کرد: جامعه کارگری با هرگونه جداسازی و تجزیه و تفکیک وزارت کار محال است و اجازه نمی‌دهد سطح دسترسی کارگران و حتی کارفرمایان از اموال و مطالباتشان به حداقل برسد.

فتح الهی تاکید کرد: این مساله با بحث کوچک شدن دولت منافات دارد و هزینه‌های بسیاری تحمیل می‌کند چراکه جداسازی نیروها و سازماندهی آن‌ها و تفکیک وظایف هر سه بخش مستلزم برنامه‌ریزی منسجم است و لذا زمان برای تفکیک وزارت کار در شرایط حاضر مناسب نیست.

به گفته وی در حال حاضر پیگیری مطالبات کارگران و خواسته‌های کارفرمایان از سوی وزارتخانه‌ای که جدا نشده و به شکل مستقل عمل می‌کند، با دشواری‌های زیادی روبه‌روست و چنانچه وزارت کار منفک شود، عملا بحث پاسخگویی از بین رفته و مشخص نیست کدام بخش مسئولیت رسیدگی و پیگیری امور و مطالبات را برعهده خواهد گرفت.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره اظهارنظرهایی که معتقدند با جداسازی وزارت کار پیگیری امور و رسیدگی به مطالبات هر حوزه بهتر انجام می‌شود، گفت: اگر این مساله بود، چرا وزارتخانه‌ها را ادغام کردیم و امروز به این نتیجه رسیدیم که باید جداسازی شوند؟ اگر در طول چند سالی که تصمیم به ادغام گرفتیم، کارها بهتر و سهل‌تر انجام نشده یعنی سیر باطلی را در این مدت طی کردیم و باید بپذیریم که این ادغام اشتباه بوده است.

فتح‌الهی با بیان اینکه طرح تفکیک وزارت کار اکنون به صلاح نیست، گفت: متاسفانه پس از ادغام، بخش‌های تعاون، رفاه و کار به شکل جزیره‌ای و جدا از هم عمل کردند، در حالی که فلسفه تشکیل و ادغام آن‌ها، هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت هر سه بخش بود، لذا از کمیسیون اجتماعی مجلس که در این زمینه تلاش می‌کنند می‌خواهیم تمرکز خود را برروی دستمزد و معیشت کارگران بگذارند که امروز فراموش شده است. تفکیک وزارت کار گره‌ای از مشکلات معیشتی کارگران باز نمی‌کند.

کمیسیون اجتماعی مجلس در آخرین جلسه اخیر موافقت خود را با لایحه تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که پیش‌تر از جانب دولت ارسال و با مخالفت نمایندگان مجلس روبه رو شده بود، ‌ اعلام کرد. این در حالی بود که اعضای این کمیسیون در ۱۳ شهریور ماه جاری جداسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موجب سردرگمی مردم و ایجاد مشکلات بیش‌تر برای وزارتخانه عنوان کرده بودند. چرخش موضع کمیسیون اجتماعی مجلس در شرایطی صورت گرفته که قرار است طی روزهای آینده وزیر پیشنهادی تعاون، کارو رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شود و این مساله شائبه سردرگمی و بلاتکلیفی بیش‌تر این وزارتخانه را قوت بخشیده است.