۰ نفر

ظریف در یادداشتی نوشت؛

سیاست‌های مخرب دولت سرکش آمریکا

۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۳۱
کد خبر: 303418
سیاست‌های مخرب دولت سرکش آمریکا

وزیر امور خارجه سلسله پیام‌هایی را درخصوص سیاست‌های مخرب دولت سرکش امریکا علیه چندجانبه گرایی و رفتار‌های غیرعادی در نظام بین الملل منتشر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین  به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد ظریف در این پیام ها تصریح کرده است:
۱. برای فهمِ اراده دولت سرکش کنونی امریکا در بی ثبات سازی نظام بین الملل تنها کافی است تهدید عریان نماینده این کشور در سازمان ملل برای "اعلام اسامی" را به خاطر بیاوریم؛ یا تهدید آقای ترامپ مبنی بر قطع کمک های مالی به سازمان ملل و یا تهدید مشاور امنیت ملی او در مورد تحت تعقیب قرار دادن قضات دیوان کیفری بین المللی.
۲. مایه تأسف است که هیأت حاکمه امریکا با یکجانبه گرایی مخربی که در ذاتش است، با سوء استفاده از اجلاسی چندجانبه به چندجانبه گرایی حمله کرد. امریکا که اعتبار خود را از دست رفته می بیند، برای اینکه در شورای امنیت با ایران رو به رو نشود، خود را پشت رویه کاری در این شورا پنهان کرد.
۳. ممکن است کسی در واقع - با استفاده از درجه بالایی از احساس ترحم - بتواند درک کند که چرا دولت کنونی امریکا در دامن زدن به بهانه هایی برای انحراف اذهان و پوشاندن اراده اش در بی ثبات کردن نظام بین الملل نیاز دارد. چرا که همه می توانند رفتارهای این دولت را که در داخل امریکا عمیقا مشکل ساز شده و موجب بدنامی زیادی در خارج شده است، ببینند.
۴. با توجه به ناتوانی اثبات شده دولت امریکا برای اجرای تعهداتش با حسن نیت، اولین قدمِ تلاش برای حل و فصل مسالمت آمیز یک منازعه، انجام اقدامات قطعی است که نشان دهد آنها لااقل ظواهر احراز شرایط لازم را دارند. لازمه این کار هم این است که شروع کند مثل یک دولت عادی عمل کند.