۰ نفر

مهدی پورقاضی مطرح کرد:

پنجه تیز پوپولیسم روی مسائل کلان اقتصادی

۳ مهر ۱۳۹۷، ۶:۲۲
کد خبر: 302722
پنجه تیز پوپولیسم روی مسائل کلان اقتصادی

بخش‌های تولیدی کشور انتظار دارند با توجه به شرایط دشوار پیش روی آنها، موانعی را که با آن مواجه‌اند، رفع شده و از آنها حمایت شود و با عملکردهای نامناسب و بی‌تدبیری و قوانین بازدارنده راه باریک باقیمانده نیز برای آنها سد نشود تا بتوانند برای بقای اقتصاد به فعالیت خود ادامه دهند.

به‌گفته کارشناسان سرعت‌بخشیدن به تصمیمات برای حل موانع، لازمه‌ پیشگیری از بحران‌های بعدی در شرایط کنونی اقتصاد کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در این‌باره  گفت‌وگویی با مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران داشته ایم که در ادامه می‌خوانید.

تاکنون قوانین زیادی برای حمایت از تولید داخلی وضع شده‌ که نتیجه چندان خاصی نداشته­اند. به‌نظر شما چرا این قوانین تاثیر لازم را نداشته‌اند؟

به‌نظر من عدم ثبات فضای کسب‌و‌کار یکی از موانعی است که باعث شده تا پیشرفت اقتصادی در کشور نداشته باشیم که یکی از این عوامل نبود استفاده از توان داخلی است. بسیاری از مسائل مهم دیگر نیز در حال حاضر انجام نمی‌شود که به‌نظرم در سیاست‌های دولت‌ها تا به امروز در راستای اجرای اهداف پوپولیستی است که این مساله مانع از پیشرفت و بهبود فضای کسب‌و‌کار می‌شود. درنتیجه هر تصمیمی که گرفته می‌شود و هر قانون و مقرراتی که وضع می‌شود اثر مهمی بر وضعیت اقتصادی و واحدهای صنعتی در کشور نمی‌گذارد.

بسیاری معتقدند این مساله ناشی از عدم پیش‌بینی معیار دقیق سنجش میزان داخلی‌سازی، ضمانت اجرایی کافی و سازوکارهای شفاف در متن این قانوانین حمایتی است. نظر شما در این‌باره چیست؟

تمام این مسائل تاثیرگذار هستند، اما مهم‌ترین مساله در این شرایط مسائل کلان اقتصادی است. در این مواردی که ذکر شد می‌توان از قانون حمایت از رفع موانع تولید یاد کرد که در سال‌های گذشته مطرح شد و قرار بود آن را عملی کنند و در بندهای یک و دو آن به این مساله اشاره شده بود که دولت باید بدهی خود را به بخش خصوصی پرداخت کند که این کار همچنان انجام نشده، تاکنون وضعیت ارزی در کشور بلاتکلیف مانده، بسیاری از کارها عملا قفل شده، روابط کشور با خارج دچار مشکلات عدیده‌ای شده است و تمام این مشکلات دست‌به‌دست هم داده‌اند و شرایط کنونی را رقم زده‌اند. این مساله بسیار بزرگ است و باید توجه خودمان را معطوف به مشکلات کلان اقتصادی کنیم و به‌دنبال رفع این مشکلات باشیم. در حال حاضر آیا کسی از قیمت حقیقی ارز مطلع است؟ آیا کسی در جریان روند واردات مواد اولیه مورد نیاز در کشور قرار دارد؟ آیا کسی در جریان شرایط کنونی بورس برای سرمایه‌گذاری و یا عدم سرمایه‌‌گذاری است؟ در حال حاضر به قدری مسائل کلان و بزرگ اقتصادی در کشور مطرح است که نمی‌توان به مسائل پیش‌پا افتاده بپردازیم. این مسائل کوچک در سایه مسائل کلان قابل حل هستند و تا زمانی که اجازه حل مشکلات کلان داده نشود، این مسائل نیز چندان حل شدنی نیستند.

چه راهکاری برای حل موانع موجود بر سر راه مسائل کلان اقتصادی وجود دارد؟

اتاق بازرگانی بیانیه‌ای را خطاب به وزارت صنعت نسبت به بسته جدید حمایتی ارسال کرده است که در آن وجوه متفاوتی از مشکلات موجود در سیستم اقتصادی و راهکارهایی برای حل بحران‌های موجود وجود دارد که شامل بخش‌های متعددی است و در آن اشاره شده تا دولت چه کارهایی را انجام دهد و یا چه کارهایی را انجام ندهد تا شرایط بهبود پیدا کند. این بیانیه شامل بخش‌هایی چون چطور دولت نباید در اقتصاد دخالت کند، چطور دولت می‌تواند اجازه دهد تا ارز روال طبیعی خود را طی کند و دولت چطور می‌تواند برای صنایع روابط خارجی مناسبی را برقرار کند و... است که در صورت توجه به این راهکارها می‌توان به بسیاری از مشکلات موجود در کشور پایان داد.

همچنین هیات‌ وزیران در طرحی در سال97 خرید کالاهای خارجی دارای مشابه تولید داخل را برای کلیه دستگاه‌های دولتی ممنوع اعلام کرد. در این طرح دستگاه‌های دولتی ملزم شدند تا کالاهای مورد نیاز خود را از بین تولیدات داخلی خریداری و استفاده کنند و استفاده‌ از کالاهای خارجی در دستگاه‌های دولتی ممنوع باشد و در صورت وجود مشابه ایرانی آن جرم تلقی شود. این طرح چه تاثیری در حمایت از تولید داخلی دارد؟

به‌نظرم مسائل اقتصادی با بخشنامه و دستورالعمل و... حل نمی‌شود. در حال حاضر دستگاه‌های دولتی دیگر توان خرید خارجی را نیز ندارند، چرا که پول کافی و ارتباط لازم را ندارند و خارجی‌ها نیز جنسی به این دستگاه‌ها ارائه نمی‌کنند. در واقع این دستورالعمل موضوع فرعی در این شرایط است و اصل قضیه این است که این دستگاه‌ها مجبور هستند که از تولیدات داخلی استفاده کنند، اما این اتفاق نیز نمی‌افتد، چرا که اراده لازم وجود ندارد، کار از چنین بحث‌هایی گذشته است و در حال حاضر اراده کافی برای حل مشکلات وجود ندارد. مسائل کلان اقتصادی در رفتارهای پوپولیستی گیر کرده‌اند و پیشرفتی در اقتصاد کشور دیده نمی‌شود.

معاون اول رئیس­جمهور بر ضرورت تلاش جدی در جهت سرعت‌بخشیدن به رویه‌های گمرکی و بهبود جریان ترخیص کالا تاکید کرده و گفته است، با وجود تصمیمات و راهکارهای اتخاذشده، هنوز حدود ۳۰‌درصد رسوب کالا در انبارهای گمرکی وجود دارد. این اتفاق چه ضربه‌ای به تولیدکنندگان کشور وارد می‌کند؟

دارایی‌ها در شرایط سخت اقتصادی کنونی قفل شده است. به دلایلی که ذکر شد در حال حاضر که در شرایط سخت اقتصادی هستیم می‌توان گفت آنچه که در گمرک وجود دارد نیز جزو دارایی‌های کشور محسوب می‌شود، یعنی چه در واحد صنعتی و چه در واحد تجاری باشد فرق خاصی نمی‌کند. زمانی که کالایی در گمرک باقی می‌ماند قطعا سرمایه شرکت و... در این بخش قفل می‌شود و چه بسا بنگاه‌هایی که مواد اولیه آنها در گمرک مانده و کارخانه‌هایشان نیز به‌دلیل نبود مواد اولیه تعطیل است در شرایط کنونی وجود دارند. هر میزان که سریع‌سازی و روان‌سازی مشکلات را بهبود ببخشیم قطعا با سرعت بالاتری پیش می‌رویم و این مسائل به‌نفع اقتصاد کشور است. اینها حرف‌هایی قشنگ است که در مقابل دوربین و خبرنگاران زده می‌شود و در عمل ‌هزار مشکل برای اجرای آن به وجود می‌‌آید تا این طرح‌ها پیش نرود.