۰ نفر

دبیر کل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران :

اجازه نفوذ به پرونده‌های جانبازی برای افزایش درصد را نمی‌دهیم

۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶
کد خبر: 301099
اجازه نفوذ به پرونده‌های جانبازی برای افزایش درصد را نمی‌دهیم

این روزها با ابلاغ قانون منع به کار‌گیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی بحث افزایش درصد جانبازی مدیران کشور در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. ماجرایی که با مستثنی شدن جانبازان بالای 50 درصد از این قانون، توجه خیلی از مدیران را به خود جلب کرده است.

 البته، شروع این ماجرا به دنبال انتشار خبرِ 52 درصدی جانبازی رئیس فدراسیون فوتبال و اطلاعیه بنیاد شهید مبنی بر 45 درصد بودن جانبازی او کلید خورد. تاجایی که برخی از رسانه‌ها پس از این اتفاق نوشتند:« بنیاد شهید آب پاکی را روی دست تاج ریخت و او از فدراسیون فوتبال رفتنی شد.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، غلامرضا طائبی مدیر کل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این باره می‌گوید: سال 1385، آقای تاج 45 درصد جانبازی دریافت کردند و بعدازآن هیچ‌گونه مراجعه‌ای و درخواستی از سوی وی در سیستم سجایا ثبت‌نشده است، هر فردی به‌عنوان جانباز حق دارد با توجه به گذشت زمان درخواست خود را ثبت کند و پرونده‌اش برای افزایش درصد جانبازی مجدداً بررسی شود و ایشان به‌عنوان بسیجی مجروحیت شان سال 1385 در سامانه ثبت شد و اگر مجدداً درخواست خود را ثبت کنند بررسی خواهد شد.وی با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ درخواستی از سوی مدیران بازنشسته کشور، برای افزایش درصد جانبازی، صورت نگرفته و بنیاد شهید، به هیج وجه اجازه نفوذ به پرونده‌های پزشکی جانبازان را نخواهد داد، می‌گوید: اجازه دور زدن قانون منع به کار‌گیری بازنشستگان را نمی‌دهیم و هیچ فشاری از مدیران برای تغییر درصد جانبازی به ما وارد نشده است. البته، هر 8 ماه یک بار نیز سازمان بازرسی کل کشور به پرونده‌ها و آرای صادر شده توسط بنیاد شهید نظارت می‌کند که پرونده مدیران در اولویت این تحقیق و تفحص‌ها است.طائبی با تأکید بر اینکه قانون عدم به کارگیری بازنشستگان شامل 3 گروه از افراد نمی‌شود، تأکید می‌کند: برای اینکه فردی به عنوان جانباز بعد از بازنشستگی بتواند در دستگاهی مشغول به کار باشد، باید حتماً درصد جانبازی بالای 5٠ درصد، آزاده با بیش از سه سال یا جزو فرزندان شهدا باشد. برهمین اساس، از هیچ فرد یا مسئولی برای افزایش درصد جانبازی سفارش نمی‌پذیریم و پزشکان بر اساس مستندات پزشکی درصد جانبازی را اعلام می‌کنند.

مدیر کل کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران، افزایش میزان درصد جانبازی را منوط به تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد شهید می‌داند و می‌گوید: اگر عارضه شدید یا مجروحیت جانباز اضافه شود،افراد می‌توانند برای درصد جانبازی دوباره به کمیسیون پزشکی بروند تا در صورت تأیید درصد جانبازی آنها افزایش یابد. بنابراین، منعی برای شرکت در مرحله تجدیدنظر جانبازان وجود ندارد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چند درصد از پرونده‌های سال گذشته منجر به افزایش درصد جانبازی شده نیز می‌افزاید: 30 درصد از این پرونده‌ها منجر به افزایش درصد جانبازی شده است. به‌طوریکه در سال 1396 از 37 هزار نفر پرونده تجدیدنظر، 9 هزار و 800 نفر میزان جانبازی شان افزایش یافت که 350 نفر بالای 25 درصد، 706 نفر بالای 50 درصد و 196 نفر به بالای 70 درصد رسیدند.

طائبی ادامه می‌دهد: از ابتدای سال‌جاری نیز تاکنون بیش از ١٣ هزار پرونده به کمیسیون پزشکی ارسال شده است که ٢ هزار و ۴٠٠ پرونده برای بار اول و مابقی نیز مربوط به تجدیدنظر در پرونده جانبازان بوده است. همچنین، 11 هزار نفر از این افراد درخواست تجدیدنظر در درصد داشتند.

وی می گوید: برای تعیین درصد جانبازی باید ابتدا یگان‌های نظامی تمام اطلاعات مربوط به جراحت در هر ناحیه از فرد آسیب دیده را گزارش دهند و این گزارش سانحه را به پذیرش بنیاد شهید داده تا در کمیسیون‌های احراز این نهاد بررسی شود. سپس کمیسیون احراز، نواحی یا نقاط آسیب دیده فرد را به عنوان جانباز اعلام و پس از آن پرونده تأیید و در سیستم سجایا (ثبت اطلاعات جانبازان در بنیاد شهید) ثبت و پس از آن به کمیسیون پزشکی ارجاع داده می‌شود.وی با بیان اینکه برای تعیین درصد جانبازی بالای 5٠ درصد نیز باید شورای عالی پزشکی با حضور تعدادی از پزشکان مجرب تصمیم‌گیری کند، ادامه می‌دهد: پرونده افراد متقاضی در این شورا بررسی می‌شود که پس از تأیید نهایی، شورا نیز مهر تأیید برای درصد بالای 5٠ درصد را خواهد زد.

افزایش دقت بنیاد شهید برای جلوگیری از دور زدن این قانون

«سیداحسان قاضی‌زاده‌ هاشمی»، عضو فراکسیون امید مجلس و یکی از طراحان قانون منع به کارگیری بازنشستگان هم  از برخورد با افرادی که قصد دور زدن این قانون را دارند خبر می‌دهد و می‌گوید: بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز موظف است با افرادی که قصد فرار از قانون منع به کارگیری بازنشستگان دارند برخورد کند. همچنین، لازم است کمیسیون‌های تخصصی این بنیاد با دقت بیشتری پرونده‌های این افراد را بررسی کنند و در صورت هر گونه اقدام مجرمانه با این افراد برخورد کنند.

وی با اشاره به اینکه سامانه‌ای با عنوان رصد برای پیگیری منع به کار‌گیری بازنشستگان در حال فعالیت است، ادامه می‌دهد: قرار است هر 6 ماه یک بار گزارش این سامانه و انفصال بازنشستگان در کشور را در صحن مجلس مطرح کنیم. این عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به اینکه آیا مجلس قرار است نظارتی بر عملکرد بنیاد شهید و امورایثارگران برای جلوگیری از این تخلفات انجام دهد، می‌گوید: بنیاد شهید و امور ایثارگران خود یک نهاد نظارتی است که سازمان حسابرسی کل کشور و دستگاه قضا به فعالیت‌های آن نظارت می‌کنند. به همین علت، نیاز به ورود مجلس نیست و اگر تخلفی صورت گیرد توسط این دستگاه‌ها با این بنیاد برخورد خواهد شد.

با کوچک‌ترین تخلفی در مورد این قانون برخورد می‌کنیم

«زهرا سعیدی»، یکی دیگر از اعضای فراکسیون جوانان مجلس و طراحان این قانون نیز  از حساسیت بالای دستگاه‌های نظارتی بر اجرای کامل قانون منع به کار‌گیری بازنشستگان خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر حساسیت زیادی بر اعمال این قانون در کشور وجود دارد و کوچک‌ترین تخلفی در این زمینه از دید دستگاه‌های نظارتی پنهان نخواهد ماند و تبعات منفی زیادی برای افراد خاطی خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر افراد زیادی از جمله دستگاه‌های نظارتی و مجلس در حال بررسی رفتار مدیران بازنشسته هستند، ادامه می‌دهد: قطعاً اگر در مواردی امکان تخلف وجود داشته باشد مجلس از ابزار تحقیق و تفحص استفاده خواهد کرد. البته لازم است مدیران این موضوع را به دید تهدید نگاه نکنند. چراکه اهتمام ما برای اجرای کامل این قانون به خاطر اصرار مردم و افکار عمومی در این زمینه است. سعیدی، اجرای کامل این قانون را از مطالبات اصلی مردم می‌داند و می‌گوید: البته ما هم به عنوان نماینده مجلس نمی‌خواهیم حق کسی ضایع شود و اگر فردی معتقد است درصد جانبازی‌اش بالاتر است می‌تواند به صورت قانونی اقدام کند اما اجازه هم نمی‌دهیم برخی از قدرت خود برای تغییر درصد جانبازی شان استفاده کنند.این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه می‌دهد: در حال حاضر کمیته‌ای نیز برای پیگیری انفصال بازنشستگان توسط نمایندگان فراکسیون جوانان مجلس تشکیل شده است که به موضوع انفصال آنها از پست هایشان نظارت می‌کند.