۰ نفر

فروش کلیه، متاع جان برای نان

۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲
کد خبر: 298649
فروش کلیه، متاع جان برای نان

کلیه به عنوان عضوی از بدن که وظیفه تنظیم فشار خون، دفع مواد زائد و مدیریت خونسازی را دارد امروزه به عنوان منبع تامین مالی عده ای برای رفع مشکلاتشان تبدیل شده است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بازار خرید و فروش کلیه به حدی گرم است که تبلیغات و آگهی های این عضو بدن به روشهای مختلف و راحت در دسترس مردم قرار می گیرد، تا جایی که شبکه های اطلاع رسانی و اجتماعی برای این کار ایجاد می شود.

آمارهای انجمن بیماران کلیوی استان زنجان بیانگر آن است که روزانه 6 نفر برای اهدا و فروش کلیه به این انجمن مراجعه می کنند که بیشتر آنها به قصد فروش برای حل مشکلات مالی و از طبقه پایین شهر هستند.

همه چیز از یک کار خداپسندانه شروع شد، دوست داشتم یکی از کلیه هایم را برای انسانهای نیازمند اهدا کنم، اما یک دفعه روزگار روی خوش نشان نداد، بیماری پدر و مادرم و هزینه های سرسام آور آن موجب شد این عضو حیاتی بدن را بفروشم ، این را یک فروشنده کلیه زنجانی گفت.

هنوز به آینده مبهم خود فکرمی کند، از کار فداکارانه خود هرگز پشیمان نیست همین بس که توانست با فروش کلیه خود مشکل مالی بیماری پدر و مادرش را تامین کند از ته دل رضایت خاطر دارد.

وی نمی خواهد کارش بر ملا شود، چرا که رنج بیماری صعب العلاج چند سالی است بر دوش آنان سنگینی می کند و فهمیدن این موضوع چه بسا بسیار دردناک خواهد بود.

این شهروند 38 ساله زنجانی یکی از ده ها متقاضی فروش کلیه بود که به تازگی این کار را انجام داده است و پزشک معالج او توصیه کرده که یکماه بطور کامل استراحت کند تا مشکلی برایش پیش نیاید، هر چند چهره خسته او سال ها از نداری، تشویش و بیماری پدر و مادرش حکایت دارد.

وی در این ارتباط گفت: همیشه به یک کار خوب و اقدام ایثارگرانه فکر می کردم و تصمیم داشتم کلیه خود را به انسانهای نیازمند اهدا کنم، اما کتاب زندگی ورق دیگری را برایم رقم زد، پدر و مادرم هر 2 به فاصله کوتاهی به سرطان مبتلا شدند.

این شهروند زنجانی ادامه داد: مادرم 72 سال دارد او در سال 93 پس از مراجعه به متخصص متوجه سرطان پستان و پدرم نیز که هم اکنون 78 سال دارد به فاصله کوتاهی در همین سال به سرطان معده مبتلا شد.

وی بیان کرد: 2 خواهر و یک برادر بزرگتر دارم که همه آنها تشکیل زندگی داده اند و من در واقع آخرین فرزند خانواده ام محسوب می شوم که بیشترین رسیدگی بیماری پدر و مادرم را بر عهده دارم.

این شهروند زنجانی افزود: پس از مدتی تصمیم گرفتم کلیه ام را برای تامین هزینه درمان و دارویی بیماری پدر و مادرم بفروشم، چون هزینه های اقتصادی کفاف نمی داد، بنابراین با مراجعه به انجمن کلیوی زنجان موفق شدم گیرنده مناسبی را پیدا کنم و پس از توافق این عضو مهم را 200 میلیون ریال بفروشم.

وی اضافه کرد: چون پولی نداشتم 20 میلیون ریال از مبلغ بصورت توافقی با گیرنده کلیه صرف انجام آزمایش های لازم و دیگر فرآیندها کردم و یکماه پیش در مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی زنجان عمل اهدا و پیوند انجام شد و هم اکنون در استراحت کامل بسر می برم.

این شهروند خاطرنشان کرد: با این هزینه توانستم هزینه های دارویی بیماری سرطان پدر به ویژه مادرم را تامین کنم ، هر چند انجمن مهرانه رادیوتراپی را برای بیماران استان بصورت رایگان انجام می دهد، اما اکنون شرایط اقتصادی هزینه های دارویی این بیماران را به مراتب افزایش داده است.

وی تاکید کرد: از انجام این کار رضایت کامل دارم چرا که توانسته ام مشکل مالی تامین داروهای بیماری سرطان پدر و مادرم را تامین کنم و از سوی دیگر فردی که نیازمند بود توانست به چرخه زندگی بازگردد و عمل پیوند موفقیت آمیز بوده است.

** همسرم بدهی داشت، مجبور به فروش کلیه شدم

با هزاران امیدی و آرزویی که داشت زندگی مشترک خود را آغاز کرد، او هرگز تصور نمی کرد قطار زندگی خوشبختی اش در فاصله کوتاهی متوقف و به عبارتی دیگر به جدایی ختم شود.

بسیار دوید از دیگران کمک خواست، تا شاید زندگی مشترکش از هم گسسته نشود، اما دیگر نمی شد کاری کرد، بدهی پشت سر بدهی و در نهایت راهی جز فروش کلیه نداشت.

مینا 33 ساله سختی و مشکلات چند ساله زندگی مشترکش چنان کمر او را خمیده کرده سن او را بیشتر نشان می دهد، کمی مکث می کند و با بغضی گرفته از انجام این کار و آنچه بر زندگی اش رخ داده گفت: هفت سال پیش با شوق فراوان و از اینکه شریک زندگی خود را انتخاب کردم، خوشحال بودم اما دیری نپایید که تغییر شغل مکرر همسرم کم کم نگرانی هایی را برای خانواده ام ایجاد کرد اما این داستان تمامی نداشت.

وی ادامه داد: اوایل پدرم به دلیل مشکلات بدهی شوهرم و برای پایداری زندگی ما تلاش زیادی انجام داد ،بدهی ها را یکی از پس دیگری پرداخت می کرد اما همسرم به این موضوع توجه چندانی نداشت و مایل بود شغل مورد علاقه خود را با در آمدی بالا دست و پا کند.

این شهروند زنجانی اضافه کرد: در نهایت پس از تغییر مکرر شغل، کار آزاد لاستیک فروشی را دست و پا و البته هزینه بالایی را صرف این کار کرد، اما این اقدام او نیز بی فایده بود چرا که چک های بی محل از طرفی و بدهی زیادی که از قبل وجود داشت زندگی ام را تباه کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس همسرم بار اول به زندان رفت و البته با وثیقه آزاد شد، اما عدم پرداخت بدهی که در مجموع 4 میلیارد ریال را شامل می شد، مجبور به فروش منازل و حتی خانه پدرم شدیم که تا حدودی کفاف داد.

مینا افزود: بر این اساس برای جبران بخشی از بدهی، یکسال پیش به انجمن کلیوی زنجان مراجعه کردم و پس از پیگیری لازم موفق شدم گیرنده مناسبی پیدا کنم و یکی از کلیه هایم را به قیمت توافقی 250 میلیون ریال بفروشم.

وی گفت: هر چند با این کار توانستم سند به گرو گذاشته در دادگستری را آزاد کنم، اما هنوز 400 میلیون ریال دیگر برای آزاد کردن سند دیگری در دادگستری زنجان نیاز دارم که امیدوارم مهیا شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون شوهرم متواری شده و از او خبری نیست و من را هم تهدید کرده بود که در صورت پیدا کردن مکان من، پسر کوچکم را خواهد گرفت و بر این اساس مهریه و جهیزیه م را بخشیدم و با مراجعه به دادگاه خانواده طلاق توافقی گرفتم.

وی یادآوری کرد: هم اکنون با پسر سه ساله ام در منزل اجاره ای با خانواده ام زندگی می کنم و برای گذران زندگی ام نیز یک دار کوچک فرشبافی راه اندازی کردم که بسیار طاقت فرسا است اما با این کار زندگی ام را سپری می کنم.

مینا گفت: بخاطر اینکه یکی از کلیه ام را از دست داده ام پزشک مربوطه به شدت از انجام کارهای سنگین اجتناب کرده و حتی فعالیت طولانی مدت نیز برایم مشکل ساز است.

وی خاطر نشان کرد: از چهار ماه گذشته و برای گذران زندگی ام و با توجه به مشکلات اقتصادی و برای تحت پوشش قرار گرفتن به بهزیستی مراجعه کردم که تاکنون نتیجه ای به دنبال نداشته است.

مینا افزود: گاهی با گیرنده کلیه که خانمی 35 سال است که مشکل دیالیز داشت ارتباط دارم ، هر چند مشکلاتی دارد اما از اینکه توانسته به زندگی باز گردد، خوشحالم.

** شمار مراجعان برای فروش کلیه افزایش یافته است

کارشناس امور بیماران انجمن کلیوی استان زنجان نیز در این ارتباط  گفت: زندگی شهرنشینی کنونی به نوبه خود مشکلات و معضلات متعددی را با خود به ارمغان آورده و در این میان تشدید مشکلات اقتصادی عده ای را بناچار و برای تامین هزینه های زندگی به خرید و فروش کلیه سوق داده است.

گلزار باباخانی افزود: این در حالی است که شمار مبتلایان به بیماران دیالیزی در این استان رو به افزایش بوده و حتی این روند طی ماههای گذشته روند صعودی نشان می دهد.

وی یادآوری کرد: بر این اساس از ابتدای امسال تا کنون 42 نفر بیمار دیالیزی جدید در استان شناسایی شده که این رقم در کل استان 425 بیمار را شامل می شود که نیازمند پیوند کلیه هستند.

این کارشناس ادامه داد: مشکلات عدیده و از طرفی نابسامانی های اقتصادی و از طرفی وجود معضلات گوناگون دست به دست هم داده که خرید و فروش کلیه نیز در استان زنجان که در مقایسه با سال های گذشته بسیار اندک شمار بود امروز افزایش یابد.

وی بیان کرد: بطور میانگین روزانه 6 نفر برای اهدای کلیه و به عبارتی برای فروش عضو به این انجمن مراجعه می کنند که در برخی موارد نیز سنین خیلی پایین نیز مشاهده می شود.

باباخانی افزود: اغلب مراجعه کنندگان بیشتر از طبقات متوسط به پایین و اغلب کارگران ساختمانی و یا فصلی تشکیل می دهند که با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند و برای ادامه و بقای زندگی خود به این کار تن می دهند.

وی اضافه کرد: مشکلات مالی از قبیل بدهی بالا، بیماری اعضای خانواده و بیکاری موجب شده متقاضیان حتی در صورت برخوردار نبودن از شرایط لازم به اصرار خواستار ثبت نام و پیدا کردن گیرنده مناسب هستند.

این کارشناس ادامه داد: بطور معمول اهدای کلیه و یا فروش این عضو مهم بدن طبق فرآیندهایی بویژه انجام آزمایش های لازم انجام می گیرد اما بیشتر مراجعه کنندگان از شرایط لارم برخوردار نیستند.

باباخانی افزود: هم اکنون برای خرید و فروش کلیه نرخ مصوبی از سوی انجمن کلیوی ایران بخاطر جلوگیری از بروز دلالی وجود دارد که بیماران زیادی در انتظار پیوند نباشند که این مبلغ در مرز 200 میلیون ریال انجام می شود که البته این رقم می تواند بصورت توافقی بیشتر نیز باشد.

وی اظهار داشت: 90 درصد مراجعه کنندگان به این انجمن برای فروش کلیه پس از ارجاع به متخصص مربوطه متوجه می شوند به نوعی با مشکلات کلیوی مواجه شده اند و باید تحت درمان قرار بگیرند.

این کارشناس خاطر نشان کرد: در واقع می توان گفت این انجمن با این اقدام کار غربالگری بیماری های مربوط به کلیه را انجام می دهد که این مهم پس از انجام آزمایش های مربوطه مشخص می شود.

** مشکلات اقتصادی، علت اصلی فروش کلیه

یک فوق تخصص بیماری های کلیه و فشار خون نیز با اشاره به اینکه بیشتر مراجعه کنندگان فروش کلیه به دلیل مشکلات اقتصادی این کار را انجام می دهند، ادامه داد: 90 درصد مراجعه کنندگان را مردان و 10 درصد را زنان تشکیل می دهند که اغلب به دلایلی نظیر بدهی، تصادف و نرفتن به زندان این کار را انتخاب می کنند.

دکتر بهاره حاج سلیمی افزود: در این میان شمار مراجعه کنندگانی که با انگیزه خیرخواهانه خواستار اهدا و یا فروش کلیه خود باشند بسیار ناچیر است و بیشتر آنان نیز از طبقه متوسط و پایین هستند.

وی اضافه کرد: فروش و اهدای کلیه تابع شرایط خاصی است و نداشتن بیماری های متعدد از قبیل فشار خون و دیابت فاکتور بسیار مهمی تلقی می شود.

این فوق تخصص بیماری های کلیه و فشارخون ادامه داد: این در حالی است که شمار زیادی از مراجعه کنندگان که دارای شرایط لازم نیستند،اصرار می کنند که فروش و اهدا کلیه انجام گیرد که در عمل انجام چنین کاری امکان پذیر نیست.

وی بیان کرد: از طرفی تعدادی از مراجعه کنندگان را زنان جوان تشکیل می دهند ک بدلیل مشکلات اقتصادی و یا بدهی همسرانشان مجبور به انجام این کار می شوند که البته این کار با دقت بیشتری انجام می گیرد.

حاج سلیمی افزود: بهترین رده سنی برای فروش و اهدا این عضو بین 20 تا 30 سال بوده و در این میان مردان در مقایسه با زنان به دلیل وجود نفرون و کلیه های بزرگتر شرایط بهتری برای انجام کار دارند.

وی ابراز کرد: طی سال های گذشته به ویژه مشکلات اقتصادی در سال جاری شمار مراجعه کنندگان به کلینیک برای بررسی موارد و فروش کلیه افزایش یافته است.

این فوق تخصص بیماری های کلیه و فشار خون ادامه داد: هم اکنون سه روز هفته در کلینیک نسبت به پذیرش بیماران ا قدام می کنم که روزانه سه اهدا کننده کلیه به این مکان مراجعه می کند که این موضوع بیانگر افزایش رو به رشد این پدیده است.

وی اظهار داشت: اغلب مراجعه کندگان به دلیل نیاز فوری به بعد مادی ماجرا تمایل دارند تمامی مراحل به ویژه انجام آزمایشات و در نهایت عمل پیوندبه گیرنده طی مدت کوتاهی انجام بگیرد، در حالی که این مدت از 10 روز تا یک ماه متغیر است.

حاج سلیمی افزود: طبق توافقی که بین خریدار و فروشنده انجام می گیرد هزینه آزمایش ها اختیاری بوده و یا حتی خود فرد نیز می تواند عهده دارشود.

** قیمت مشخصی برای خریدو فروش کلیه وجود ندارد

این فوق تخصص بیماری های کلیه و فشار خون ادامه داد: هم اکنون قیمت مشخصی برای خرید و فروش کلیه بین متقاضیان وجود ندارد و این رقم بین 200 تا 400 میلیون ریال در نوسان بوده و حتی می تواند بیشتر نیز باشد.

وی ابراز کرد: بطور قطع تضمینی برای عمل یپوند کلیه فرد گیرنده وجود ندارد اما بین 80 تا 90 درصد موفقیت آمیز بوده که بیمار باید مدتی زیر نظر پزشک و متخصص مربوطه باشد.

حاج سلیمی افزود: به این موضوع باید توجه داشت که امکان پس زدگی پیوند کلیه برای فرد گیرنده وجود دارد اما تلاش می شود این نقضیه با تجویز داروهای مناسب برطرف شود.

وی ادامه داد: تمامی افرادی که کلیه خود را بفروش رساندند از انجام کار خود پشیمان نیستند چون مشکلات اقتصادی و از طرفی از قبل کسب اطمینان لازم برای این کار سوال می شود.

این فوق تخصص بیماری های کلیه و فشار خون ادامه داد: بیشتر دهنده ها کلیه نیز باید نکات خود مراقبتی را رعایت کنند چه بسا در صورت بی توجهی بیماری های خود ایمن کلیه ها را گرفتار می کند و حتی بیماری نظیر دیابت و فشاز خون با افزایش سن به از کارافتادن عضو دیگر کلیه منحر شود.

وی خاطر نشان کرد: اغلب فروشنده ها کلیه مشکل بوجود آمده خود را با در آمد بدست آمده تاحدودی برطرف می کنند اما این کار بخاطر اهدا به اقدام ایثارگرانه ای نیاز دارد.