۰ نفر

در جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان مطرح شد؛

ارائه پیشنهادات راهبردی در راستای اصلاح ساختار کشور

۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۰۴
کد خبر: 298537
ارائه پیشنهادات راهبردی در راستای اصلاح ساختار کشور

بیست و دومین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان با موضوع ارائه پیشنهادات راهبردی در راستای اصلاح ساختار کشور بر مبنای تخصص و مزیتهای ملی با تاکید بر قابلیت رقابت در همه حوزه ها به منظور تحقق اهداف سند چشم انداز1404 برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بیست و دومین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان به ریاست محمد صادق مشایخ و با موضوع  «ارائه پیشنهادات راهبردی در راستای اصلاح ساختار کشور بر مبنای تخصص و مزیتهای ملی با تاکید بر قابلیت رقابت در همه حوزه ها به منظور تحقق اهداف سند چشم انداز1404  (بخش دوم)» برگزار شد.

در ابتدای جلسه، عابد مشایخ، دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان، به شرح موضوع دستور جلسه پرداخت و افزود : در این جلسه قصد داریم به بررسی آیتم اول از مباحث 26 گانه اقتصادی برجا بپردازیم و اقدامات صورت گرفته در حوزه اصلاح ساختار سیستمی با رویکرد تخصص محوری را آنالیز نماییم.

در ادامه، محمد صادق مشایخ، رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان، گفت : در حال حاضر بزرگترین مانع توسعه اقتصادی کشور، تحریمهای آمریکاست و افزود : همانطور که ملاحظه می شود، همچنان تراکنشهای بین الملی مالی و بانکی و سوئیفت بخوبی فعال نیستند و در این مسیر مشکلات متعددی حاکم است.

وی اضافه کرد : همین که تا کنون ترامپ سه بار در اشکال مختلف پیشنهاد مذاکره با ایران را ارائه کرده است، نشانگر وجود پتانسیلهای کلان کشور ماست و این مساله می طلبد تا با در نظر گرفتن دیپلماسی هوشمندانه و دوراندیشانه به رفع فوری بحرانهای بین المللی پرداخته و در راستای رفع موانع اقتصادی و سیاسی گام برداریم.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان ادامه داد : باید بررسی میدانی صورت گیرد که کارخانجاتی که ارز 4200 تحویل گرفته اند، کدامند و محصولاتشان را به کجاها و با چه نرخی تحویل داده اند.

سید جلال ساداتیان گفت : سند چشم انداز کشور متاثر از ساختار کنونی کشور است.اصلاح ساختاری در کشور لازم است، می بایست در همه حوزه ها و سازمانها تخصص و تعهد حرف اول را بزند.در حرکت در مسیر سند 1404 بخشهای مختلف، هماهنگ مسیر را طی نمی کنند، در واقع هر بخشی، چه صنعت، چه معدن، چه کشاورزی و چه دانشگاهها بطور مجزا و متفرق در حال حرکتند،  ولی لازم است، امکانات کشور هماهنگ با هم سنجیده و هدایت شوند تا به نتایج مطلوب در سند 1404 دست یابیم.

سفیر اسبق ایران در انگلستان افزود : اگر بر اساس آمایش سرزمینی حرکت شده بود، الان شاهد نتایج مطلوبتری در حوزه های فرهنگ - اجتماع - کشاورزی- اقتصاد و صنعت بودیم.

یکی از دلایل عدم نیل به نتایج مطلوب در سند چشم انداز 1404، عدم انسجام کنونی است.

سید محمد هاشمی اصفهانی گفت : در راستای نیل به اهداف سند چشم انداز 1404 لازم است نگاههای دوراندیشانه را در تمامی سیستمهای مدیریتی کشور لحاظ نماییم. در حال حاضر از برنامه های سند چشم انداز فاصله زیادی داریم.

مشاور اسبق وزیر نفت افزود: بناست در سند چشم انداز در منطقه یا در مقام اول باشیم یا دوم، اما متاسفانه تاکنون نه آنها را لحاظ کرده ایم و نه انجام داده ایم، در حرکت در مسیر سند چشم انداز به هزاران مساله پرداخته می شود و به نوعی به مباحث سند، نگاهی احساس گونه و شعاری صورت می گیرد و متاسفانه درعمل هیچ اقدام اجرایی شایسته و کلانی در راستای نیل به اهداف شاخص سند 1404 صورت نگرفته است.در اقدامات، ایجاد انگیزه خوب است، اما باید منطقی و انجام شدنی باشد.

وی ادامه داد : دنیا امتیازات ایران را بخوبی می داند و به همین دلیل است که جبهه های متعددی در مقابل ایران شکل می گیرد، لذا در شرایط کنونی هوشمندی زیادی در تصمیم گیریها لازم است، نباید کارها و اقدامات با هیاهو پیش بروند، بلکه می بایست زیرکانه و به دور از هر گونه خودنمایی گام برداریم.در حال حاضر در برابر اقدامات آمریکا باید از اختلافات دست برداریم و باید صداهای مختلف را تعدیل، همسو و همراستا نماییم و سپس اقدام و نتیجه گیری نماییم.

سید محمد هاشمی ادامه داد : متاسفانه در سند چشم انداز 1404 حذف موانع دیده نمی شود . ضمنا نباید در این مسیر خود را گرفتار آرزوها و نگاههایی کنیم که برای آنها هیچ برنامه ای طراحی نشده است.

وی اضافه کرد : در دولت یازدهم اوباما تلفنی با دکتر روحانی در رابطه با برجام  صحبت کرد و گفت می خواهیم در ایران سرمایه گذاری کنیم.همین مطلب خوب است تا به ترامپ پیشنهاد شود، چون خودش گفتگوی بدون پیش شرط را خواستار شده بود.

علی سعدوند گفت : در بحث تجارت خارجی و سیاست خارجی تا زمانیکه برنامه های آنها اصلاح نشوند، به خواسته های سند چشم انداز 1404 دست نخواهیم یافت .

استاد دانشگاه وولونگونگ استرالیا شعبه دبی افزود : جهت بهبود شرایط کشور به ویژه در حوزه اقتصادی، لازم است با اتخاذ دیپلماسی تعامل با دنیا، کلیه تهدیدات را به فرصت تبدیل نماییم.باید سیاستگزاریهای اقتصادی کشور را به سمت تجارت آزاد و بستن پیمان تجارت آزاد سوق دهیم.در حال حاضر دنیای مدرن جاییست که تجارت آزاد در آن جاریست.

فائزه توکلی  به نقل از کتاب تئوریهای انقلاب از (کهن) گفت : در حال حاضر دوران انقلاب ها در دنیا به پایان رسیده است و فقط دوران اصلاحات در همه جا حکم فرماست.

غلامعلی ریاحی گفت : متاسفانه در شرایط کنونی در کشور خردمندان ما صدای واحدی ندارند، در حال حاضر مسوولان باید شجاعانه جهت رفع مشکلات کشور با هم متحد و همسو شوند .

وکیل پایه یک دادگستری فعال در پرونده های کلان اقتصادی افزود : متاسفانه در شرایط کنونی، سطح کارشناسی مجلس شورای اسلامی تنزل پیدا کرده است و این موضوع بسیار نگران کننده است.

ایرج حسابی گفت : یکی از مهمترین مسائل کشور رفع مشکلات ارتباطات بین الملی است .می بایست با دیپلماسی تعاملی به رفع مشکل مذکور پرداخت. ویزای کشورمان را باید تسهیل نماییم.

حسین ابوئی مهریزی گفت : همانطور که از تعریف استراتژی (اهداف بلند مدت از وضعیت موجود را گویند) بر می آید، هر برنامه ای شامل ایجاد  تناسب و توازن در مباحث و مسوولیتها است، فلذا می بایست مسوولین با اتخاذ برنامه های استراتژیک وعملیاتی به بهبود شرایط موجود بپردازند تا به اهداف سند چشم انداز 1404 بتوان نزدیک شد.

جاوید قربان اوغلی گفت : یکی از راههای برون رفت از وضعیت کنونی کشور تغییر در پارادایم نگاه ما به جهان است که در اینصورت قطعا یکی از معضلات اساسی کشور برطرف خواهد شد.

مشاور وزیر امور خارجه افزود : توفیق در برجام ما را از بن بست اقتصادی و سیاسی نجات داد .ما در مذاکرات هیچ موقع ضرر نکردیم و همیشه در مذاکرات موفق بوده ایم.لذا می بایست هم اکنون نیز با تمرکز بر مذاکره به تعامل با جهان ادامه دهیم و مجدانه در راستای رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی گام برداریم تا به اهداف سند چشم انداز 1404 دست یابیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، در این جلسه سید محمد هاشمی اصفهانی – مشاور اسبق وزیر نفت، سید جلال ساداتیان – سفیر اسبق ایران در انگلستان، ایرج حسابی – رئیس بنیاد علمی و فرهنگی پروفسور حسابی و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و کانادا، جاوید  قربان اوغلی – مشاور وزیر امور خارجه، غلامعلی ریاحی – وکیل پایه یک دادگستری متخصص در پرونده های کلان اقتصادی و  مشاور اسبق رئیس سازمان بازرسی کل کشور ، حسین ابوئی مهریزی – مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی سعدوندی – اقتصاد دان و استاد دانشگاه وولونگونگ استرالیا شعبه دبی، فائزه توکلی – پژوهشگر و مورخ  پژوهشگاه علوم انسانی ایران، فاطمه شعبانی – عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، حسین زمانی درمزاری – کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه، ثریا دانا – کارشناس وزارت راه، مسکن و شهرسازی، مارال تاجمیری- متخصص طراحی مخازن نفتی، علیرضا احمدیان- مدیر مسوول پایگاه رسانه ای کار و کارآفرینی، یاسر فیاض بخش-عضو بنیاد امید ایرانیان، عابد مشایخ- دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان حضور داشتند.