۰ نفر

رئیس سازمان برنامه و بودجه در وزارت کشور خبر داد

تشکیل کارگروهی متشکل از شهرداران برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های مرتبط بودجه/ پیش بینی 8ردیف در بودجه98 برای شهرداری‌ها

۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۱۶
کد خبر: 298030
تشکیل کارگروهی متشکل از شهرداران برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های مرتبط بودجه/ پیش بینی 8ردیف در بودجه98 برای شهرداری‌ها

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در همایش شهرداران کلانشهرها و مراکز استانها از تشکیل کارگروهی متشکل از تعدادی از شهرداران، معاون عمرانی وزیر کشور و نماینده سازمان برنامه و بودجه برای بررسی راه‌های استفاده از ظرفیت‌های بودجه و هم فکری برای تدوین بودجه سال 98 خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در همایش شهرداران کلانشهرها و مراکز استانها گفت: باتوجه به اینکه در حال تدوین بودجه سال 98 هستیم، این جلسه در زمان مناسبی برگزار می شود و من می توانم بیشتر در جریان مسائل شهرداری ها و مطالبات آنها قرار گیرم تا در صورت لزوم برای تخصیص مواردی در بودجه بستر سازی حقوقی و تقدیری در لایحه بودجه انجام شود.

وی افزود: شهرداری ها باید از ظرفیتهای موجود و آماده ای که در اختیار سازمان برنامه و بودجه است بهره برداری کنند.

نوبخت در فراز دیگری از سخنان خود به مواردی که به اقتصاد شهر می تواند کمک کند، اشاره کرد و گفت: در بودجه امسال سهم عوارض شهرداری ها و دهیاری ها، بودجه سنواتی شهرداری ها، یارانه حمل و نقل و مترو، کمک به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان تاکسی ها، مشارکت در قطارهای شهری، کاهش آلودگی و ساماندهی پسماندها دیده شده است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: ظرفیتی در تبصره 18 قانون بودجه 97 برای ایجاد اشتغال، برنامه هایی تعریف شده است که برخی از آنها به شهرداری ها مرتبط می شود و اعتبارات آن مهیا است. این تبصره ظرفیتی برای اقتصاد شهری و بودجه شهرداری ها بوده که طرح های بازسازی محلی بافت های فرسوده از جمله برنامه های آن است.

وی خاطرنشان کرد: باگذشت نیمی از سال هنوز از این ظرفیت برای توسعه و بهبود اقتصاد شهری استفاده نشده است.

نوبخت تاکید کرد: دولت به ظرفیت مدیریت شهری برای توسعه ملی باور دارد. همچنین الگوی مدیریت استراتژیک را نیز طراحی کرده ایم که مدیریت واحد شهری به عنوان یک مدل تئوریزه شده است.

وی اظهار کرد: من نمی توانم از سازمان برنامه و بودجه اختیاراتی به شهرداران تفویض کنم اما می توانم ترتیباتی انجام دهم تا دفاتر برنامه و بودجه در استانها به شهرداران کمک کنند تا بتوانند با اختیارات محلی تصمیم گیری کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان یکی از ثمره های این همایش را تشکیل یک کارگروه ویژه دانست و اظهار کرد: این کارگروه متشکل از تعدادی از شهرداران، معاون عمرانی وزارت کشور و نماینده سازمان برنامه و بودجه خواهد بود که زمینه همفکری برای یافتن راههایی برای بهره گیری از ظرفیتهای موجود بودجه چون تبصره 18 و همچنین بررسی مسائل مالی شهرداری ها و استفاده از نظرات شهرداران برای تدوین بودجه سال 98 را فراهم کند.

در این همایش تعدادی از شهرداران، مسائل و مشکلات شهرداری ها را با رئیس سازمان برنامه و بودجه در میان گذاشتند، همچنین پیشنهاداتی در خصوص تفویض اختیارات بیشتر به شهرداران، استفاده ازظرفیت شهرداری ها برای توسعه کشور، گسترش طرح های توسعه محلی به جای طرح های ملی و سپردن اجرای این طرحها به شهرداران و همچنین ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری ها ارائه شد.

در ابتدای این جلسه خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزارت کشور گزارشی از وضعیت اعتبارات و بودجه شهرداری ارائه کرد.