۰ نفر

وزیر کشور مطرح کرد:

شرط دولت ‌برای مذکره مجدد غربی‌ها در‌باره برجام/‌باید از ملت ایران عذرخواهی کنند

۵ شهریور ۱۳۹۷، ۲۰:۳۲
کد خبر: 296060
شرط دولت ‌برای مذکره مجدد غربی‌ها در‌باره برجام/‌باید از ملت ایران عذرخواهی کنند

وزیر کشور گفت: برای مذاکره مجدد، باید ‌تمام تعهدات را انجام دهند و از ملت ایران عذرخواهی کنند و باید تلاش کنیم با قدرت و با شرایط برابر پشت میز مذاکره بنشینیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی در شورای اقتصاد مقاومتی که امروز در استانداری کرمانشاه برگزار شد با اشاره به اینکه شرایط کشور خاص است، اظهار داشت: البته کشور در چهل سال گذشته برای حفظ استقلال خود شرایط خاصی را گذرانده است و اکنون به جایی رسیده ک صحبت دشمنان از مباحث پیش پا افتاده نیست. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، وی عنوان کرد: دشمنان ادعا دارند که ما نباید به علوم پیشرفته و خط قرمز آن‌ها دسترسی یابیم، توان دفاعی را نباید گسترش دهیم، حق ورود به مباحث منطقه‌ای را نداریم و نباید در توازن بین‌المللی نقشی داشته باشیم.

رحمانی‌فضلی گفت: ما نیز از آن‌ها سؤال می‌کنیم شما در منطقه چکار می‌کنید و چه کسی شما را دعوت کرده است در حالی که چنانچه ما در منطقه حضور داریم براساس درخواست و قوانین بین‌المللی است. 

وی افزود: ما در نظام بین‌الملل تعهد کردیم و شما جلوی چشم ملت‌ها تشویق کردید اما بعد از مدتی توافقنامه را جلوی چشمان مردم و در میان بهت تمام دولتها و برخلاف قوانین بین‌المللی زیرپا گذاشتید و عدم تعهد خود را رسماً اعلام کردید.

رحمانی‌فضلی عنوان کرد: اگر می‌گویید نباید توان دفاعی داشته باشیم چرا برخی کشورهای منطقه را تجهیز می‌کنید و سلاح اتمی می‌سازید و چرا از گروه‌های تروریستی و کشورهای حامی تروریست‌ها حمایت می‌کنید.

وی با بیان اینکه ایران قصد مداخله و تهاجم در امور هیچ کشوری را ندارد؛ گفت: اعتقاد داریم باید اصول و قوانین انقلابی را حفظ کنیم و نمی‌توانیم به راحتی از آن عبور کنیم.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه کشور حتی در دوران جنگ در انزوای شدید قرار داشت اما اکنون در نهاد بین‌المللی مورد تأیید است بیان کرد: غیر از چند کشور نسبت به عدم‌تعهد به موافقتنامه مشترک و متحد هستند اما سایر کشورها معترض هستند و ما باید این مسیر را ادامه دهیم و راه دیگری نداریم. 

وی اظهار کرد: ما با کسی که مذاکره کردیم و به توافق رسیدیم اما پایبند نبود نمی‌توانیم دوباره مذاکره کنیم و این کشورها در اجرای توافقنامه‌های خود طرف مذاکره را در حد یک کشور قدرتمند لحاظ نمی‌کنند اما ما در نظام بین‌الملل قواعد را رعایت می‌کنیم.

وزیر کشور گفت: برای مذاکره مجدد باید مذاکره به برجام برگردد به این معنی که تمام تعهدات را انجام دهند و از ملت ایران عذرخواهی کنند و باید تلاش کنیم با قدرت و با شرایط برابر پشت میز مذاکره بنشینیم.

وی با اشاره به اینکه هیچکس مخالف مذاکره نیست و همیشه آمادگی داریم اما مشروط بر اینکه حقوق یکدیگر مورد احترام قرار گیرد افزود: در چهل سال گذشته همه نوع فشاری بر ایران تحمیل شده است.

وی عنوان کرد: سطح برخورد آنها نظامی است و مرتب تهدید می‌کنند اما به طور یقین قدرت رویارویی نظامی با ایران را ندارند و شاهد آن جنگ در سوریه و سایر کشورهاست که بسیار طولانی شده و اکنون شرایط بین‌الملل به گونه‌ای نیست که بحرانی ایجاد شود و پرونده آن به این زودی بسته شود. 

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه اکنون شرایط ‌‌‌‌‌‌‌‌و نظام بین‌المللی ناشی از قدرت در دو کشور نیست و قدرت توزیع شده است، بیان کرد: سطح دوم برخورد آنها مباحث اقتصادی است و در این حوزه با اقدامات انجام شده تکانه‌هایی ایجاد کرده‌اند و جای تأسف دارد که 40 سال در زمینه فعالیت اقتصادی و رهایی از نفت گفته شده است اما متأسفانه به هر دلیلی چنین نتیجه‌ای داشته است. 

وی با اشاره به اینکه هرچند اقداماتی انجام شده اما به حدی نبوده که اقتصاد صیانت پیدا کند افزود: بازار با ما تهدید ابتدایی دچار تلاطم شده اما مردم باز هم خود را با شرایط تطبیق می‌دهند و دولت تلاش کرده در این مدت راهکارهایی را برای این موضوع پیدا کند.

وزیر کشور با بیان اینکه چنانچه بر این موضوع به سرعت تسلط یابیم می‌توانیم تحریم را به فرصت تبدیل کنیم گفت: سطح سوم برخورد دشمن تنش‌های اجتماعی است زیرا محور اصلی و ثقل پایداری و امنیت نظام در این حوزه و رضایتمندی مردم بالاترین قدرت است.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه حفظ وحدت و انسجام داخلی موضوعی است که همه باید نسبت به آن وحدت نظر داشته باشند عنوان کرد: مسئله اصلی مردم امنیت است به طوری که بعد ازحوادث دی ماه سال گذشته هوشیاری مردم افزایش یافت و خود مردم راه حل مقابله با این موضوع را یافتند.

وی با بیان اینکه معیشت مردم، اشتغال جوانان، درآمد ارزی و سرمایه‌گذاری برای ما مهم است اظهار کرد: در این شرایط ارتباط مردم و بخش خصوصی بسیار مهم است و باید یک رابطه تنگاتنگی با سه قوه داشته باشند. 

رحمانی‌فضلی بیان کرد: خلأها و مشکلاتی در تصمیمات دولتی است که سبب مشکلاتی در بخش خصوصی می‌شود اما بخش خصوصی نیز در این شرایط باید مراعات کند که در موضوع احتکار تر و خشک با هم نسوزند. 

وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه تمام ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه را دارد گفت: در کرمانشاه عقب افتادگی تاریخی از نظر سرمایه‌گذاری وجود دارد و به نظام برنامه‌ریزی قبل از انقلاب و نظام بانکی و اداری برمی‌گردد و این عقب‌افتادگی باید به سرعت اصلاح شود.