۰ نفر

یک عضو اتاق بازرگانی:

وزیر جدید اقتصاد با بانک مرکزی تعامل مثبت داشته باشد

۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۴۰
کد خبر: 295790
وزیر جدید اقتصاد با بانک مرکزی تعامل مثبت داشته باشد

درپی برکناری وزیر امور اقتصادی و دارایی، یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد ساختار اقتصادی کشور شکننده است که باید تغییر کند. از سوی دیگر کسی که به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب می‌شود باید تجربیاتی باشد که بتواند اقتصاد را به سر و سامان برساند و تعامل مثبت با بانک مرکزی داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با بررسی طرح استیضاح مسعود کرباسیان - وزیر امور اقتصادی و دارایی   -  که در دستور کار جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار داشت، پس از اظهارات نمایندگان متقاضی استیضاح و دفاعیات وزیر، نمایندگان با ۱۳۷ رای موافق، ۱۲۱ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ نماینده با استیضاح وزیر اقتصاد موافقت کردند و وزیر مذکور از سمت خود برکنار شد.

احمد کیمیایی اسدی در همین رابطه اظهار کرد: با روی کار آمدن دولت دوازدهم و انتخاب وزرای جدید، حرف‌ها و بحث‌ها بر این اساس بود که تیم اقتصادی دولت دوازدهم هماهنگ‌تر از دولت یازدهم باشد که به آن خوش‌بین نیز بودند. اما خروج یکطرفه ایالات متحده از برجام موجب شد مقداری در ثبات وضعیت اقتصادی کشور تزلزل ایجاد شود و اقتصاد کشور را دچار تنش کند.

وی معتقد است افراد نمی‌توانند خیلی مقصر باشند. کرباسیان یا هر کس دیگر، مهره‌های این کشور بوده و افرادی دلسوز و کاری هستند؛ لذا باید ساختار اقتصادی کشور عوض شود. اقتصاد حال حاضر کشور از جهات بسیاری دچار گیر و گرفتاری است و شاید اگر آمریکا به این زودی‌ها از برجام خارج نشده بود، اقتصاد ما دچار این درگیری‌ها و تنش‌ها نشده بود.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اوضاع نابه‌سامان بانک‌ها، سود دهی و تسهیلات آنها، تورم، وضعیت نامناسب صادرات و...، اوضاع اقتصادی ایران را شکننده عنوان کرد و گفت: کارنامه درخشانی در وضعیت اقتصادی کشور دیده نمی‌شود. اما دولت یازدهم توانسته بود طی چهار سال فنر قیمت ارز را تا حدودی کنترل کند اما به یکباره عوامل متعدد دست به دست هم داد تا شرایط را متحول کند. علاوه بر این، عوامل خارجی در کنار تناقضات زیاد داخلی موجب شد وضعیت اقتصادی دچار درگیری شود و از اسفندماه پارسال ارزش پول ملی تقریبا نصف شد که کاهش ارزش پول ملی باعث کاهش قدرت خرید مردم شد.

کیمیایی اسدی اظهار امیدواری کرد که هر کس که برای سمت وزیر اقتصاد انتخاب می‌شود، دارای تجربیاتی باشد که بتواند اقتصاد را به سر و سامان برساند. همچنین ضروری است تعامل مثبت بین بانک مرکزی و وزیر اقتصاد وجود داشته باشد تا اوضاع اقتصادی کشور را بتوانند بهبود دهند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: دولت باید تجدید نظر اساسی در ساختار اقتصادی کشور داشته باشد، نه اینکه همه تقصیرها را دست عوامل خارجی، خروج آمریکا از برجام و وزیر اقتصاد بیندازد، چراکه مدل اقتصادی داخلی بسیار چالش برانگیز و شکننده است.

وی افزود: نه تنها وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی، بلکه تمام اعضای اقتصادی کابینه دولت باید همه تلاش خود را بگذارند تا قیمت کالای اساسی در سبد معیشتی مردم تغییر زیادی نداشته باشد و صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر اینکه "کالاهای اساسی تا فروردین سال ۹۸ تغییر قیمتی ندارند"، محقق شود و از این بابت خیال مردم راحت باشد که برای کالاهای اساسی و غذای خود دچار مشکل نخواهند شد.