۰ نفر

سخنگوی وزارت امور خارجه:

بهترین شرایط برای آمریکا، بازگشت به برجام و تعهداتش

۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۲۶
کد خبر: 295015
بهترین شرایط برای آمریکا، بازگشت به برجام و تعهداتش

سخنگوی وزارت امور خارجه: امیدوارم شناخت آمریکا از منطقه و ایران بیش از گذشته باشد و دچار اشتباهات فاحش گذشته نشوند چرا که وضعیت منطقه بسیار پیچیده و حساس است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بهرام قاسمی، در خصوص مواضع اروپا در قبال آمریکا و اینکه آیا فشار از جانب اتحادیه می‌تواند باعث تغییر رفتار ترامپ شود یا خیر؟ افزود: اگر وضعیت بین المللی و شرایط جهانی را مرور کنیم در جهان به هم پیوسته و در حال گذار امروز، اقدام هیچ کشوری نمی‌تواند بی تاثیر و تاثر باشد و رفتار همه کشور‌ها در رفتار دیگران تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: به همین جهت آقای ترامپ به تنهایی نمی‌تواند هر آنچه را که باب طبع و سلیقه خود است را اعمال کند، زیرا وی با مجموعه‌ای از کشور‌های جهان و با دیدگاه‌های متعدد روبرو است و همانگونه که شاهد هستیم پس از خروج آمریکا از برجام، سیاست‌های این کشور در یک انزوای بیشتری قرار گرفته است چرا که یک تعهد بین المللی را بدون مشورت و حتی بدون توجه به قطعنامه سازمان ملل و نظر هم پیمانان خود نقض کرده است.​

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: قطعا سیاست سایر دُوَل به خصوص کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با توجه به میزان ارتباطی که بین آن‌ها و آمریکا وجود دارد، تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند تا حدود زیادی سیاست‌های ترامپ را تعدیل و او را با واقعیات جهان امروز، خاورمیانه، غرب آسیا و ایران بیشتر آشنا کند.

قاسمی گفت: امیدوار هستیم که این واقع بینی و شناخت واقعیات منطقه و ایران بیش از گذشته باشد و آن‌ها دچار اشتباهات فاحشی که در دهه‌های گذشته انجام داده اند نشوند چرا که وضعیت منطقه بسیار پیچیده و حساس است و خود ترامپ نیز بار‌ها در سخنان خود به این موضوع اشاره کرده که سیاست‌های آمریکا در منطقه دقیق، درست و کامل نبوده و علیرغم هزینه‌های زیاد انجام شده، نتایج مطلوبی به دست نیاورده اند.​

وی با بیان اینکه باید یک بازنگری جدی میان نخبگان آمریکایی و دولت آمریکا صورت بگیرد، افزود: دیگر کشور‌ها خصوصا اتحادیه اروپا و کشور‌هایی مانند روسیه، چین و دیگران نیز می‌توانند در رفتار آمریکا نسبت به ایران و در صحنه جهانی اثرگذار باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مهم این است که ترامپ قانع و متوجه شود که بهترین شرایط برای آمریکا بازگشت به برجام و تعهدات آمریکا و همچنین دست برداشتن از عادت این کشور به تحریم و سیاست‌های تحریمی است که معمولا با شکست مواجه می‌شود.

قاسمی افزود: این سیاست آمریکا ارمغانی جز ایجاد فشار و مشکل برای توده‌های مردم ندارند و نهایتا باعث افول جایگاه آمریکا در افکار عمومی جهان خواهد شد.