۰ نفر

"ادعای پرداخت نشدن مالیات توسط پزشکان بی‌اساس است"

نظام پزشکی: نصب کارتخوان در مطب‌ اجباری نیست

۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲
کد خبر: 294010
نظام پزشکی: نصب کارتخوان در مطب‌ اجباری نیست

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: کارتخوان یک وسیله ای رفاهی برای مراجعه کنندگان به مطب ها است و به همه پزشکان توصیه می کنیم که برای سهولت کار مراجعان از آن استفاده کنند اما معتقدیم نصب کارتخوان در مطب ها اجباری نیست.

‌به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، ایرج فاضل روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: ما پیگیری می کنیم که برای سهولت کار مراجعان به مطب ها از این دستگاه استفاده کنند اما کارتخوان نقشی در پرداخت مالیات پزشکان ندارد. کمااینکه اکنون بیش از ٧٠ درصد بیماران از طریق کارتخوان هزینه درمانی خود را پرداخت می کنند.

* ادعای پرداخت نشدن مالیات توسط پزشکان بی اساس است

فاضل گفت: اینکه نیمی از پزشکان مالیات پرداخت نمی کنند، اظهار غیرمسئولانه و بی اساس است و برخی تیترها نیازمند پیگیری است. یکی از مسئولان این آمار را اعلام کرده بود که از نظر ما بی اساس است و پیگیری لازم را در این زمینه انجام داده ایم.

* به جای روز پزشک باید روز اخلاق پزشکی داشته باشیم

وی تصریح کرد: روزهای حساسی پشت سرمی گذاریم و مسائل مهمی مانند پزشکی در مملکت مطرح است و گاهی دیده می شود در چنین شرایطی اخبار نه چندان مهم درصدر و اخبار مهم بی اهمیت شمرده می شوند.

فاضل اظهار داشت: در آستانه روز پزشک قرار داریم و معتقدیم باید به جای روز پزشک، روز اخلاق پزشکی داشته باشیم تا سیر مسائل اخلاقی در جامعه بیشتر در اولویت باشد. پزشکی باید از برخی لغزش ها که در سایر قسمت های اجتماع است، مصون بماند.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط حساس کشور چه باید کرد و آیا مشابه این شرایط در 4٠ سال گذشته داشته ایم، افزود: پزشکی به دلیل حساسیت امر بیشتر از همه درگیر است؛ ما با تحریم ها روبه رو می شویم، همه درگیر می شوند و از این رو نگران مسائل پزشکی و سلامت مردم هستیم. آثار تحریم ها نشان می دهد که ممکن است با شرایط سخت تری مواجه شویم پس باید مسائل را با دنیا حل کنیم تا از این دست اندازها عبور کنیم.

فاضل اضافه کرد: باید آینده ای امیدبخش را داشته باشیم؛ ما فکر می کنیم نظام پزشکی نیاز به آرامش و دفاع از حقوق مردم دارد و از امواج تند رسانه ای باید دور باشیم و این درحالی است که در مواردی که لازم بوده، خبررسانی شده است.

وی ادامه داد: پزشکی یک حرفه ای ویژه است و اگر وارد دست انداز شود، مردم بیشتر ضربه می خوردند بنابراین باید بیشتر به سمت آرامش پیش رفت.

* بیمارستان های خصوصی مشکلات جدی دارند

فاضل اضافه کرد: در حال حاضر بیمارستان های خصوصی در کشور دارای مشکلات جدی هستند که ادامه کار را برای آنها دچار اشکال کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دستمزد ها ١٨ درصد افزایش یافته اما تعرفه های خدمات پزشکی فقط پنج درصد رشد داشته است که این یک مشکل اساسی است. بیمارستان های خصوصی اکنون در شرایط دشواری قرار دارند که حتی تهدیدکننده است.

فاضل تصریح کرد: بخش سلامت باید خود را با شرایط موجود تطبیق دهد زیرا روزهای دشواری در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و حتی بخیه معمولی داریم که همه این زمینه ها با مشکلات مواجه می شود. در بیمارستان ها فقط هزینه ها روزانه نیست بلکه تمام خدمات و امکانات مورد نیاز بخش سلامت آنها گران می شود که البته به همه اینها ارز دولتی داده نمی شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: لازم است پزشکان برای بهتر شدن شرایط، همکاری لازم را داشته باشند؛ به عنوان نمونه می توانند بسیاری از آزمایش ها و داروها را برای بیماران ننویسند تا صرفه جویی عظیمی برای گذر از این وضعیت داشته باشیم.

* حکم پرونده کیارستمی غیرعادلانه نبود

فاضل درباره دادگاه های ویژه نیز گفت: دادگاه های نظام پزشکی از طرف قوه قضاییه در شرایط تخصصی مورد بررسی قرار می گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که وزیر بهداشت درباره پرونده کیارستمی قانع نشده است، اظهار داشت: حکم را یک مجموعه صادر می کند؛ پرونده کیارستمی مورد توجه گسترده مردم قرار گرفت. از نظر سیر علمی و پزشکی با سیر عاطفی مردم متفاوت بود؛ در نظام پزشکی سیر علمی را گذراند اما به نظر من حکم غیرعادلانه نبود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: علت مرگ کیارستمی بی ارتباط با دلیل بیماری وی بود.

* تبلیغات پزشکی از مجرای قانونی انجام شود

فاضل گفت: تبلیغات به دلیل اینکه با جان انسان ها سروکار دارد، باید از مجرای قانونی باشد وگرنه خلاف است؛ به عنوان نمونه تبلیغ پفک که سرشار از نمک است و در آینده روی فشارخون و سلامت مردم تاثیر منفی می گذارد، نباید انجام شود و باید یک تشکیلات قدرتمند این موضوعات را ساماندهی کند.

* کتاب تعرفه گذاری نسبی خدمات آماده تصویب است

وی تصریح کرد: کتاب تعرفه گذاری نسبی خدمات بدون هیچ دخالت و دستکاری ترجمه و آماده شده است و اگر مورد تصویب شورای عالی بیمه قرار گیرد، بسیاری از مشکلات حوزه تعرفه های پزشکی حل خواهد شد. البته شورا ترجمه این کتاب را به سازمان نظام پزشکی واگذار کرد.

فاضل با بیان اینکه ترجمه این کتاب بار مالی برای نظام پزشکی ندارد، ادامه داد: اکنون ترجمه این کتاب کامل شده است البته این کتاب قبلا هم بوده است اما در آن دستکاری شده بود که سبب بی عدالتی در کل حرفه های پزشکی شد.

* مهاجرت فقط در پزشکی نیست

فاضل همچنین درباره موضوع مهاجرت پزشکان از کشور نیز گفت: موضوع مهاجرت فقط در پزشکی نیست و از دیرباز موضوع مهاجرت این قشر وجود داشته است به طوری که در سال 44 قبل از انقلاب نیز 150 نفر از پزشکان در یک دوره از کشور مهاجرت کردند، رفتن پزشکان موضوع جدیدی نیست.

وی اضافه کرد: بیشتر مسائل مربوط به مهاجرت در وهله اول به مسائل سیاسی، امید به آینده و دلایل دیگر و در نهایت به مسائل اقتصادی و مالی می شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی همچنین ویزیت همزمان چند بیمار توسط پزشکان را کاری ضد ارزشی و مطرود دانست و افزود: حتی یک مورد هم نباید اتفاق بیفتد و اگر شکایتی از سوی بیماران صورت گیرد، نظام پزشکی برخورد خواهد کرد اما بحث بررسی این قضیه را نظام پزشکی نمی تواند انجام دهد.