۰ نفر

سخنگوی سازمان تعزیرات خبر داد؛

محتکران 6هزارمیلیاردی

۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۸
کد خبر: 293066
محتکران 6هزارمیلیاردی

این‌روزها خبرها داغ است؛ خبر از درآمدهای گزافی است که با افزایش نرخ ارز، روزهای به‌ظاهر خوشی را برای برخی منفعت‌جویان فراهم کرده. حالا با کمبود عرضه در بازار، برخوردها هم با محتکران آغاز شده، درحالی‌که وزارت صمت از حدود سه هفته پیش، دستور الزام به عرضه کارخانه‌ها و شرکت‌ها را اعلام کرده، سازمان تعزیرات حکومتی هم به‌صورت قانونی وارد عمل شده تا با این سودجویان برخورد قانونی کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، شکوفه حبیب‌زاده در شرق نوشت: سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از دانه‌درشت‌هایی خبر داده که در دام افتاده‌اند. رایگانی در این گفت‌وگو از دو پرونده بزرگ در حوزه آهن و میلگرد خبر داده که ارزش آنها نزدیک به شش هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این دو انبار که یکی در آذربایجان‌شرقی و دیگری در اصفهان قرار دارد، در این مدت بزرگ‌ترین پرونده‌های کشف‌شده احتکار محسوب می‌شوند.او با اشاره به افزایش نرخ ارز، از انگیزه سودجویی برخی از افراد خبر می‌‌دهد: در این بازه زمانی که وزارت صمت دستور الزام به عرضه را صادر کرده، نسبت به قبل، با افزایش 150 تا 200 درصدی در پرونده‌های احتکار روبه‌رو بوده‌ایم. به گفته او، پرونده‌های احتکار از زمانی از لحاظ قانونی مصداق دارد که الزام به عرضه آن از طرف وزارت صمت اعلام شده باشد که از این الزام، حدود سه هفته می‌گذرد. رایگانی با بیان اینکه روزانه در کل کشور به‌صورت میانگین بالای 35 پرونده داریم، درباره بزرگ‌ترین پرونده‌های کشف‌شده تاکنون می‌گوید: دو انبار آهن و میلگرد؛ یکی در آذربایجان‌شرقی به ارزش حدود چهار هزار و 900 میلیارد تومان و یک انبار در استان اصفهان به ارزش تقریبی 700 میلیارد تومان در این بازه زمانی کشف شده است. از او درباره ارتباط بین کشفیات اخیر با افراد سرشناس می‌پرسم. رایگانی می‌گوید: پرونده یک احتکار دارویی مربوط به دختر یکی از مقامات سابق گشوده شده که در قالب دو فقره پرونده بوده است و پرونده پنج میلیارد و یک میلیارد تومانی. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی تأکید می‌کند که شیوه برخورد این سازمان با محتکران یکسان بوده و تفاوتی بین آقازاده‌ها و دیگر افراد قائل نیست. بااین‌حال این مقام مسئول می‌گوید که در این مدت به‌جز این پرونده به پرونده دیگری که مربوط به افراد سرشناس و آقازاده‌ها باشد، برنخورده‌اند. رایگانی با اشاره به اینکه برخورد با متخلفان، بسته به نوع و حجم احتکار آنها متفاوت است، توضیح می‌دهد: با توجه به تأکیدی که دادستان محترم کل کشور داشتند، گذشته از این جرائم تعزیراتی که در سازمان تعزیرات تعیین می‌شود، مانند گران‌فروشی، احتکار، عدم ایفای تعهدات ارزی و تخلفاتی که در روز پیگیری می‌کنیم، دادستانی هم به عنوان مدعی‌العموم برای آنها به‌عنوان مفاسد اقتصادی، جرائمی را در نظر می‌گیرد.

‌ 3 هزار تن مواد اولیه پتروشیمی در کهریزک

او به کشفیات دیروز نیز اشاره کرده و می‌افزاید:‌ در روند بررسی آخرین پرونده‌ها، یک انبار بزرگ مواد پتروشیمی در کهریزک که بالغ بر سه‌هزار تن محصول که بر اساس مصوبه سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید در شبکه توزیع قرار می‌گرفت، کشف شده و پرونده آن در دست رسیدگی قرار گرفته است. این در حالی است که اخیرا، الزام به توزیع مواد پتروشیمی در بورس کالا مؤکدا از سوی مسئولان تأکید شده، اما این صنف، نه‌تنها اقدام به چنین کاری نکردند، بلکه در عرضه ارز نیز با ممانعت خود از عرضه، بازار را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دادند. رایگانی همچنین به کشف انبار بلبرینگ ماشین هم اشاره کرده و می‌گوید: یک انبار بلبرینگ ماشین که خرید آن مربوط به چند سال قبل بوده نیز امروز به دستمان رسیده است. این بلبرینگ‌ها باید در زمان خرید محاسبه شده و به فروش می‌رسیدند، اما چنین اقدامی صورت نگرفته و ارزش آن نیز هنوز مشخص نشده است. او در خبری دیگر به کشف انبار 200تنی عدس خارجی که تا شش ماه دیگر اعتبار مصرف دارد، نیز اشاره می‌کند.

‌ کارخانه‌ای که چند کارخانه را به تعطیلی کشاند

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه یکی از انبارهای کشف‌شده و احتکار یک شرکت متخلف، برخی کارخانه‌ها را به تعطیلی کشانده می‌گوید: یک کارخانه بزرگ مملو از فوم و مواد اولیه که بالغ بر چندین هزار تن احتکار در آن صورت گرفته بود، باعث تعطیلی چند کارخانه زیردست شد که با آن نیز به شدت برخورد صورت گرفته و به دنبال الزام به عرضه و رسیدگی برای تعیین جرائم در دستور کار قرار گرفت.

‌ یک سال مصرف تولیدکنندگان کفش در یک انبار

در یکی دیگر از این پرونده‌ها همچنین به انباری اشاره می‌شود که چسب و مواد اولیه تولید کفش در آن ذخیره شده بود. این انبار مصرف یک سال تولیدی‌های کفش را در شهر ری احتکار کرده بود که با کشف آن، فورا دستور الزام به عرضه صادر شد و با متخلف برخورد قانونی صورت گرفت.

‌ احتکار 21میلیاردی یک برند لوازم خانگی

رایگانی با اشاره به کشف یک انبار بزرگ لوازم خانگی با یک برند خارجی نیز می‌گوید: این انبار هم لوازم خانگی به ارزش بالغ بر 21 میلیارد تومان را در خود احتکار کرده بود. این مقام مسئول همچنین از کشف یک خانه بزرگ چهارطبقه در استان البرز خبر داد که به‌عنوان انبار برای لوازم خانگی در نظر گرفته شده بود. او با اشاره به کشف دو سوله در استان البرز نیز می‌گوید:‌ در دو سوله مملو از دو برند پوشاک بچگانه بالغ بر یک‌ میلیون بسته احتکار شده بود که فورا الزام به عرضه آن صورت گرفت.

‌ کشف 8 هزار مترمربع  زیربنا مملو از لوازم آرایشی‌- ‌بهداشتی

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از کشف یک انبار بزرگ در حوزه بهداشتی- آرایشی نیز خبر می‌دهد: یک انبار بزرگ با هشت‌ هزار متر‌مربع زیربنا در استان البرز کشف شده که کل زیربنا، مملو از خمیردندان و شامپو و لوازم آرایشی- بهداشتی به قصد گران‌فروشی بود.

‌ ردگم‌کنی یک محتکر

او همچنین از پلمب یک انبار بزرگ لوازم یدکی یکی از شرکت‌های خودروساز خبر می‌دهد: یک شرکت خودروساز در استان آذربایجان غربی اقدام به احتکار لوازم یدکی به ارزشی بالغ بر سه میلیارد تومان کرده بود. اما نکته جالب توجه آن است که انبار این شرکت در استان البرز بوده تا به‌نوعی رد گم کند. پلمب یک انبار بزرگ ام‌دی‌اف در شهرستان پردیس نیز از دیگر پرونده‌های تشکیل‌شده در سازمان تعزیرات در روز گذشته بود. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با تأکید بر اینکه برخورد قانونی با متخلفان در دستور کار جدی این سازمان قرار دارد، می‌گوید: همه استان‌ها ملزم شده‌اند کشفیات مربوط به احتکار و مفاسد اقتصادی مرتبط با بازار را بلافاصله تشکیل پرونده داده و بدون فوت وقت برای مسئول آن شرکت یا کارخانه احضاریه بفرستند تا همان روز رسیدگی به آن آغاز شود. به گفته او، اولویت سازمان تعزیرات حکومتی آن است که بلافاصله بعد از کشف احتکار و آغاز به فرایند رسیدگی آن، الزام به عرضه هم انجام شود تا التهاب در بازار کنترل شود.