۰ نفر

خوش چهره: مردم هدف جنگ اقتصادی دشمن هستند

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۳
کد خبر: 292840
خوش چهره: مردم هدف جنگ اقتصادی دشمن هستند

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: مردم هدف جنگ اقتصادی هستند بنابراین باید تصمیمات درست اقتصادی گرفته شود زیرا با کاهش ارزش پول، کارمندان، کارگران، بازنشسته ها و معلمان فقیرتر می شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، محمد خوش چهره اقتصاددان و استاد دانشگاه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به نامه برخی از اقتصاددانان به رئیس جمهور گفت : این­ نامه اقتصاد ایران را آسیب شناسی کرده است .

وی با بیان اینکه جنگ اقتصادی مقوله بسیار مهمی است ، افزود : این موضوع باید تبیین و جدی گرفته و ریشه ها و علل آن بررسی و تجزیه و تحلیل شود .

خوش چهره گفت : متغیرهای کلان مسئله دار زیادی داریم از جمله نرخ رشد اقتصادی ،­ اشتغال ، سطح عمومی قیمت ها و تورم، سرمایه گذاری، واردات.

همچنین عوامل غیر اقتصادی مانند تحریم، نوسانات قیمت نفت و در کنار آن عوامل روانی و بی اعتمادی شدیدی وجود دارد که همه اینها بر اقتصاد تاثیر می گذارد که باید با برنامه ریزی درست و اقدامات آنی ، میان مدت و بلند مدت درباره آن به درستی تصمیم گیری شود .

این اقتصاددان افزود : حجم نقدینگی با وجود اشکالاتی که بر آن وارد است اما تزریق آن به منابع مولد و تولید، مفید است .

وی با تاکید بر اینکه منابع ارزی باید به طور صحیح مدیریت شود، افزود: سیاست های دولت باید سازگار و هماهنگ باشد .

خوش چهره با اشاره به اینکه وظیفه اصلی بانک مرکزی در همه دنیا حفظ ارزش پول ملی است ، گفت: مردم هدف جنگ اقتصادی هستند بنابراین باید تصمیمات درست اقتصادی گرفته شود زیرا با کاهش ارزش پول، کارمندان، کارگران، بازنشسته ها و معلمان فقیرتر می شوند.

وی افزود: باید مرکزیتی وجود داشته باشد تا تصمیمات کلان اقتصادی را اتخاذ کنند .

خوش چهره گفت: سیاست های مالی و پولی باید سازگار باشند و مالیات ها باید به نحو درست گرفته شود و فشار فقط بر روی قشر ضعیف نباشد و باید عدالت مالیاتی حاکم باشد .

وی با بیان اینکه 95 درصد در آمد آمریکا از مالیات تامین می شود، افزود:کاهش وابستگی به درآمدهای غیر مالیاتی از جمله راه حل هاست.

سید محمد بحرینیان صنعتگر و پژوهشگر توسعه نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره نامه مشترک خود و برخی از اقتصاددانان به رئیس جمهور گفت : این نامه مربوط به اشکالات ساختاری اقتصاد و عوامل به وجود آورنده آن است .

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران چند بعدی است، افزود: نباید آن را سیاه و سفید دید.

بحرینیان گفت : مشکل نظام تصمیم گیری در اقتصاد را داریم و اشتباهات مهلکی را انجام می دهیم که باید نهاد فرا قوه ای از سه قوه برای تصمیم گیری اقتصادی تشکیل­ شود.

وی افزود : با ماده 10 قانون برنامه چهارم توسعه ، بلای نقدینگی­ در کشور به وجود آمد و امکان خلق پول بی ضابطه با این ماده فراهم شد که اکنون این مشکل در حال حل است.

بحرینیان اضافه کرد : از سال 1384 تا پایان سال 1391 به طور متوسط هر سال 79­ میلیارد و 760 میلیون دلار واردات داشتیم و این موضوع با هیچ منطق اقتصادی سازگار نیست .

این صنعتگر و پژوهشگر توسعه با بیان اینکه راه نجات کشور ، تمرکز بر روی تولید است، گفت: تولیدات ما ارز بر است به همین علت متزلزل است .

وی افزود: تعدادی از مسئولان تصمیم گیر اقتصادی ما اهلیت سیاسی و امنیتی دارند و انسان های خوبی هم هستند اما اهلیت حرفه ای ندارند و این موضوع در همه قوای کشور وجود دارد .

بحرینیان اضافه کرد : اکنون یک گروه و قوه عاقله از دانشگاهیان و صنعتگران باید تصمیم بگیرند .