۰ نفر

عقبگرد قیمت‌ها با بسته جدید ارزی

۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۵:۱۵
کد خبر: 291018
عقبگرد قیمت‌ها با بسته جدید ارزی

دیروز در بازار ارز و طلای تهران حال و هوای متفاوتی حاکم بود. دیگر خبری از شایعات افزایش نرخ دلار به بالای 20 هزار تومان نبود؛ دراین روز برخی از موج کاهشی قیمت‌ها که بازارهای ارز و طلا را دربرگرفته بود خوشحال بودند و برخی دیگر نگران ارز و سکه‌ای بودند که در اوج حباب و با نرخ‌های بالا خریده بودند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، برخلاف هفته گذشته که به‌دلیل افزایش نوسانات، فروش تقریباً متوقف شده بود، از عصر روز یکشنبه بر خیل فروشندگان ارز و طلا افزوده شد و روز دوشنبه تکاپوی دارندگان ارز و طلا کاملاً محسوس بود.

پس از اینکه عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی یکشنبه شب جزئیات بسته ارزی دولت را تشریح کرد و براساس آن قرار است از امروز صرافی‌ها فعالیت خود را از سربگیرند و دیگر ارز از دایره قاچاق خارج شده، فروشندگان زیادی به بازار هجوم آورده‌اند تا قبل از آنکه قیمت‌ها بیشتر فروریزد و ضرر بکنند، ارز و سکه خود را بفروشند. گویی روند بازار یکباره معکوس شده و برخلاف عطش خریدی که طی روزهای گذشته وجود داشت و حتی سکه بالای  4 میلیون تومان هم خریدار داشت، اکنون بسیاری خواستار فروش هستند.

البته هنوز کسانی هستند که در فروش ارز و سکه خود تردید دارند و تصور می‌کنند که شاید دوباره قیمت‌ها بالا برود. این درحالی است که اغلب صاحبنظران اقتصادی معتقدند که با تغییر سیاست‌های دولت و منطقی شدن آن نباید منتظر افزایش قیمت بود. کما اینکه ارز درماه‌های گذشته رشد بالایی داشته و انتظار رشد بیشتر منطقی نیست.  یکی از کسانی که برای فروش 10 قطعه سکه تمام بهار آزادی خود به بازار آمده است می‌گوید: من این سکه‌ها را با قیمت 3 میلیون و 300 هزار تومان خریداری کرده‌ام و از ترس اینکه قیمت‌ها کمتر شود و ضرر کنم آنها را به قیمت 3 میلیون و 400 هزار تومان فروختم. اما فرد دیگری که برای فروش 3 هزار دلار خود به خیابان فردوسی آمده برای فروش به مشکل برخورده است. وی می‌گوید: من این دلارها را با قیمت 9200 تومان خریده‌ام ولی هیچ‌کس حاضر نشد حتی با همین قیمت آن را بخرد. به گفته وی در آن زمان آنقدر جو افزایش قیمت وجود داشت که فکر می‌کردم دلار به 20 هزار تومان می‌رسد.

 ریزش شدید قیمت‌ها در بازار ارز و طلا

با بازشدن بسته ارزی دولت و انتشار جزئیات آن بازار و فعالان اقتصادی به آینده اقتصاد امیدوار شدند. روند مثبتی که از روز یکشنبه با انتشار بخشی از سیاست‌های جدید ارزی دولت آغاز شده بود، دیروز ادامه یافت و تقویت شد به طوری که دراین روزها سکه بیش از 200 هزار تومان ارزان شد و نرخ ارزهای عمده بازار هم بیش از 350 تومان ریزش کرد.

تا زمان تنظیم این گزارش، نرخ سکه تمام طرح جدید با 220 هزار تومان کاهش به 3 میلیون و 450 هزار تومان رسید که حدود یک میلیون و 200 هزار تومان از نرخ 4.6 میلیون تومان آن در هفته گذشته کمتر شده است. سکه تمام طرح قدیم هم 35 هزار تومان افت کرد و به 3.3 میلیون تومان رسید. نیم و ربع سکه نیز به ترتیب 47 و 401 هزار تومان ارزان شد و به یک میلیون و 726 و 882 هزار تومان عقب نشست. این درحالی است که در بازار آتی هم سررسیدهای دی ماه با 192 هزار تومان کاهش به  3 میلیون و 649 هزار تومان عقبگرد کرد.

در بازار ارز هم وضعیت مشابهی وجود داشت. یورو 364 تومان کم شد و به  10 هزار و 992 تومان رسید. پوند هم به 12 هزار و 321 تومان رسید که 445 تومان کمتر از روز قبل شده بود. درهم نیز با افت 81 تومانی نرخ 2592 تومان  را تجربه کرد. دراین روز دلار آزاد هم که زمانی به بالای 12 هزار تومان رسیده بود به 9500 تومان رسید.

 بازار کالا در انتظار افت قیمت‌ها

در شرایطی که بسته ارزی جدید در ابتدا بازارهای ارز و طلا و بورس را متأثر کرده است کارشناسان اعتقاد دارند که در مرحله بعد بازار کالایی از آن تأثیر خواهد گرفت و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. در ماه‌های اخیر همزمان با رشد نرخ ارز قیمت کالاها نیز در بازار افزایش یافت و اکنون که این روند معکوس شده انتظار این است که کالاها هم ارزان شود.

دراین باره رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: اگر نرخ بازار ارز و ثانویه یکی شود، نوسان نرخ دلار در بازار ثانویه کمتر از 10 تومان باشد و نرخ ارز این بازار حدود 8 هزار تومان باشد صددرصد قول می‌دهم جنس در بازار IT ارزان‌تر شود.

مهدی میرمهدی  ادامه داد: اگر دولت درست عمل کند و اجازه رانت‌خواری ندهد به طور قطع قیمت‌ها در بازار کاهش خواهد یافت. زیرا هم‌اکنون نیز درخواست‌های زیادی برای ثبت سفارش و واردات کالا وجود دارد و تقاضا بیشتر از عرضه خواهد بود و نرخ ارز بازار ثانویه با نرخ ارز بازار آزاد تفاوت خواهد داشت.  همچنین مهدی محبی رئیس‌ اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی نیز درباره تأثیر بسته جدید ارزی دولت بر بازار موبایل، گفت: اگر این بسته منجر به تک نرخی شدن ارز شود و کالا به وفور در بازار موجود باشد، شاهد بازگشت تعادل به بازار گوشی تلفن همراه خواهیم بود.

 شرط موفقیت بسته جدید ارزی

همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نمی‌توان کشور را با نرخ واحد ارز اداره کرد، درباره سیاست‌های جدید ارزی گفت: امکان موفقیت این سیاست‌ها بسیار زیاد است به شرط آنکه دقیق و کامل اجرا شود.

محمدرضا پورابراهیمی در حاشیه افتتاح نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در جمع خبرنگاران گفت: من فکر می‌کنم اگر سیاست‌های جدید ارزی با دقت اجرا شود، بخش زیادی از مشکلات در حوزه تولید و حتی صادرات برطرف خواهد شد.

 جهش تاریخی بورس

همانگونه که بسته جدید ارزی دولت بازارهای ارز و طلا را حتی پیش از رونمایی تحت تأثیر خود قرار داد، بازار سهام نیز یکی از بازارهایی است که تحت تأثیر آن قرار گرفته است البته تفاوت آن این است که برخلاف ارز و طلا تغییر سیاست‌های ارزی در بورس رونق بالایی را ایجاد کرده است. پس از رشد پیاپی بورس در روزهای اخیر دیروز پس از اعلام جزئیات بسته ارزی بورس با بلندترین پرش تاریخی خود به استقبال آن رفت. دیروز شاخص کل بورس 5198 واحد که در تاریخ   50 ساله آن بی‌سابقه است، افزایش یافت و شاخص را به 133 هزار و 646 واحد رساند. به بیان دیگر تنها در یک روز کاری یا چهار ساعت بورس 4 درصد رشد کرد و سود به حساب سهامداران خود ریخت. براین اساس و نسبت به ابتدای سال بازدهی کل بورس با رسیدن به 38.7 درصد رکورد تازه‌ای را شکست. تنها در 15 روز مرداد ماه بازار سهام 22.8 درصد سودآوری برای فعالان این بازار به همراه داشته است. در روز پایانی تیرماه شاخص 108 هزار و 830 واحد بود.