۰ نفر

پایان هفته خاک خوزستان با اذن رهبری

اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق ذخیره ارزی برای پدیده ریزگردها

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۴۰
کد خبر: 290687
اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق ذخیره ارزی برای پدیده ریزگردها

اقدامات کم اثر گذشته دل خوزستانی‌ها را از نبود چاره‌اندیشی اساسی مسئولان برای مقابله با ریزگرد خون کرده است، اما اذن مقام معظم رهبری برای اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق ذخیره ارزی برای مقابله با این پدیده امیدوارکننده است، اگر مسئولان دست از برنامه های بی‌اثر مقابله بردارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، 10 سال از شروع بروز پدیده ریز گردها گذشته است اما امسال هم همانند سال‌های گذشته همزمان با شروع هفته هوای پاک در سراسر کشور بازهم هوای زمستانه خوزستان، همانند ده سال گذشته مملو از ریز گرد بود.
توزیع شیر، ماسک و نیمه تعطیل کردن شهرها تنها راه مقابله ضربتی مسئولان استانی بود، نفس‌های خوزستانی‌ها تنگ‌شده اما خبر دیده نشدن ردیف بودجه مشخص برای مقابله با ریز گردها و اخبار ضدونقیض عدم اختصاص بودجه مشخص از سوی دولت و تعلل درگرفتن اذن رهبری برای تأمین اعتبار 150 میلیون دلاری برای مقابله با ریزگردهای علاوه بر شش‌های خاکی، دل خوزستانی‌ها را هم‌خون کرد.
علی‌محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: برای مقابله با ریز گردها در بخش مالچ پاشی حدود 400 میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است که این بودجه در کنترل و تثبیت کانون ریز گردها می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.
این اعتبار جدای از اعتبار 100 میلیون دلاری از صندوق ذخیره ارزی عنوان می‌شود.
اما برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای این اعتبار 100 میلیونی چیست؟ مالچ پاشی و نهال‌کاری!
آن‌طور که رئیس کارگروه ملی مقابله با گردوغبار سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است: عمده‌ترین اقدامات اجرایی امسال مالچ پاشی به همراه نهال‌کاری برای حدود 16هزار هکتار در نواحی غربی استان خوزستان است.
طهماسبی گفته است: تاکنون در منطقه جنوب و جنوب شرق اهواز حدود 10 هزار هکتار نهال‌کاری پیش‌بینی‌شده است که این عملیات هم‌اکنون نیز در حال اجراست، همچنین 27 هزار هکتار عملیات قرق برای مناطقی که پوشش نسبی دارند در نظر گرفته‌شده است تا در این مناطق چرای دام و تردد صورت نگیرد و بروز ریز گرد در آن مناطق تشدید نشود. این عملیات برای امسال تعریف‌شده بود و در حال اجرا است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: 12هزار و 500 هکتار هم عملیات مدیریت چراگاهی است که تردد دامداران مدیریت شود تا در این مناطق تردد و چرای دام نکند؛ زیرا وقتی دام از این مناطق عبور می‌کند پوشش گیاهی منطقه به‌هم‌ریخته می‌شود. همچنین در حال طراحی کانال‌های فرعی در منطقه خوزستان هستیم که هدف از احداث این کانال تخصیص آب و رساندن آب کارون به مناطق نیازمند آب ازجمله هورا( هورالعظیم، هورالهویزه) و تالاب‌های منطقه که منشأ ریز گرد  روزهای اخیر هستند و درواقع آب‌رسانی کند تا حجم عظیم نهال‌کاری امسال را آبیاری کنند.
مالچ پاشی آن‌چنان‌که پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی ایران می‌گوید یک‌راه قدیمی و آلاینده محیط زیست است.
قدمت مالچ پاشی در ایران به دهه 40 شمسی بازمی‌گردد و باوجود هزینه‌های بسیار عمری حدود سه سال دارد.
اما کاشت نهال هم به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌درپی به نظر می‌رسد نمی‌توان راه مناسبی برای کنترل باشد چراکه به اذعان رئیس کارگروه ملی مقابله با ریز گرد سازمان محیط زیست با احداث سدهای بی‌شمار منطقه خوزستان رطوبتش را ازدست‌داده و آن‌طور که پرفسور کردوانی می‌گوید: با احداث چاه‌ها و مصرف بی‌رویه آب در کشاورزی آن‌قدر سطح آب‌های زیرزمینی کاهش‌یافته که نهال‌های نورسته به‌زودی خشک می‌شود.
به نظر می‌رسد امسال که عنایت و توجه رهبری با اذن استفاده از صندوق ذخیره ارزی مسجل شد، دولت با همفکری و هم‌اندیشی کارشناسان و صاحب‌نظران راه‌های مقابله را بازنگری کرده و راه‌های نوین و با بازدهی بیشتر را در نظر بگیرد.