۰ نفر

سخنگوی سازمان غذا و دارو تشریح کرد:

تمهید وزارت بهداشت برای جلوگیری از احتکار دارو

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۵۹
کد خبر: 290636
تمهید وزارت بهداشت برای جلوگیری از احتکار دارو

سخنگوی سازمان غذا و دارو جزییات تشدید نظارت بر بازار دارویی کشور را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از وبدا ، کیانوش جهانپور درباره نحوه نظارت سازمان غذا و دارو بر واردات داروها، گفت: سامانه نظارت و کنترل بر واردات دارو در سازمان غذا و دارو قرار دارد. همچنین دو سامانه HIX و TTAC نیز در سازمان و در حوزه واردات دارو نظارت دارند و این سامانه ها کم‌نظیر هستند. 

هیچ مشکلی در سامانه‌های کنترل و نظارت بر دارو نداریم
وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در سامانه‌های کنترل و نظارت بر دارو نداریم و بحث اختلال در سامانه‌های سازمان غذا و دارو معنی ندارد، افزود: باید توجه کرد داروهایی که از مبادی رسمی و قانونی وارد کشور می‌شود، شناسه کالا گرفته و وارد سامانه سازمان غذا و دارو می‌شوند. حال ممکن است اطلاعات برخی از افراد درباره سامانه‌های سازمان غذا و دارو و قابلیت‌های آنها محدود باشد و اطلاعاتی را براساس مشکلاتی که در برخی سامانه‌ها و وزارتخانه‌های دیگر دیده شده، عنوان کنند. این درحالی است که در حوزه دارو، سامانه‌ها به‌گونه‌ای تعبیه شده‌اند که هر کالایی که از مجاری رسمی وارد کشور شود، شناسه کالا گرفته و بعد از دریافت شناسه، مشکلی نخواهد داشت. بر این اساس، اگر موردی از تقلب یا قاچاق در حوزه دارو وجود داشته باشد، مربوط به کالاهایی است که از مجاری غیررسمی وارد کشور شده و قاچاق محسوب می‌شوند.

مردم چگونه داروهای قاچاق را شناسایی کنند؟
جهانپور تاکید کرد: داروهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، فاقد شناسه بوده و در سامانه هم ثبت نشده‌اند. بنابراین مردم می‌توانند در موارد قاچاق از طریق سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ یا از طریق نرم افزار موبایلی TTAC یا از طریق سایت سامانه تیتک به نشانی TTAC.IR، کدهای موجود روی شناسه کالاهای سلامت و دارو را استعلام کنند. بعد از انجام استعلام، تاریخ تولید، انقضاء، نام کشور سازنده، اصالت کالا و حتی قیمت دارو هم بلافاصله برایشان اعلام می‌شود.

تشدید نظارت‌ها بر بازار دارو
سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه درباره تشدید نظارت‌ها بر حوزه دارو در ماه‌های آینده، گفت: موضوع تشدید نظارت‌ها در حوزه دارو موضوعی است که مورد بحث قرار گرفته است و بر همین اساس قرار است سامانه‌های HIX یا TTAC (تیتک) تا سطح عرضه نهایی و داروخانه‌ها گسترش ‌یابند تا بتوانیم داروخانه‌ها را تحت پوشش داشته باشیم. همچنین براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سامانه TTAC به حوزه داروهای کمیاب هم توسعه پیدا کرده و در حال حاضر محل عرضه بخش عمده‌ای از داروهای کمیاب بر روی اپلیکشن TTAC قابل رویت است.

رهگیری دارو از محل ساخت تا عرضه
جهانپور با بیان اینکه در هفته‌های آتی این اقدام گسترش یافته و اطلاعات داروهای کمیاب بر روی سامانه TTAC کامل می‌شود، گفت: بنابراین ما مسیر دارو از محل ساخت تا محل عرضه نهایی را از طریق سامانه‌ها، رهگیری و پیگیری می‌کنیم و می توانیم مواردی مانند نشت دارو از زنجیره تامین دارو، فروش غیرمجاز یا غیرقانونی و حتی احتکار را به راحتی بیش از امروز، شناسایی کرده و به دنبال آن، بازار را کنترل کنیم. باید توجه کرد که همه این اقدامات، به تشکیل نوعی فرآیند نظارتی با استفاده از فناوری‌های روز می انجامد که ضمن کاهش میزان تخلفات احتمالی، فرصت رصد موضوعاتی مانند دسترسی عموم به داروها، ‌برآورد نیازها، نقاط خلاء و کمبود را به سهولت، فراهم می کند.
جهانپور درباره وضعیت کمبودهای دارویی نیز، گفت: وضعیت ذخیره دارویی کشور خوب است و کمبود دارویی جدی در کشور وجود ندارد. به ‌طوری که چند قلم کمبود دارو داریم که ذخیره دارویی‌شان کافی نیست. البته برای واردات یا تولید آنها اقدام فوری انجام شده و در حال تولید یا واردات است. 

ذخیره‌های دارویی یک‌ساله
وی با بیان اینکه به هیچ‌وجه در حوزه دارویی در نقطه بحرانی قرار نداریم، اظهار کرد: البته بحث تشدید تحریم‌ها و به‌ویژه محدودیت‌هایی که بر سر تراکنش‌های مالی ایجاد خواهد شد، قطعا می‌تواند در حوزه دارو موثر باشد و محدودیت‌هایی را برای شرکت‌های تامین‌کننده دارو و مردم ایجاد کند. بر همین اساس درصدد هستیم با همه تسهیلاتی که فراهم شده، ذخیره دارویی‌مان را افزایش دهیم. البته همه اینها نیازمند تلاش، همراهی و همکاری‌های بین‌بخشی و نقش موثر بخش خصوصی است. 

فراخوان برای خروج ۲۲۰ قلم دارو از انحصار
سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در همین راستا داروهایی که تولیدکننده یا واردکننده انحصاری داشته‌اند، شناسایی شده و حداقل برای ۲۲۰ قلم از آنها فراخوان داده شده تا بتوانیم مجوز تسهیل شده تولید یا واردات را به گروه‌ها و شرکت‌هایی که علاوه بر واردکننده و تامین کننده فعلی درخواست واردات داشته باشند، ارائه دهیم تا برخی از این داروها از حالت انحصاری خارج شوند و اگر مشکلی برای یک واردکننده یا تامین‌کننده ایجاد شد، تامین‌کننده‌های جایگزین بتوانند نیاز بازار را به صورت موازی برطرف کنند.
جهانپور در پایان خاطرنشان کرد: نهایتا اتفاقات متعددی از جمله تسهیل در واردات، گشایش اعتبار و ترخیص دارو از گمرک، افزایش سقف اعتبارات ارزی یا ریالی برای دارو و پیگیری پرداخت و بخش عمده‌ای از مطالبات معوقه حوزه دارو انجام شده تا بتوانیم داروهای مورد نیاز کشور را ذخیره کرده و از بحران احتمالی که ممکن است ایجاد شود، به صحت و سلامت عبور کنیم.