۰ نفر

روش استیضاح ربیعی در طول ۱۰دوره گذشته مجلس بی‌سابقه است

۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۳۰
کد خبر: 290125
روش استیضاح ربیعی در طول ۱۰دوره گذشته مجلس بی‌سابقه است

مردم باید ۲۹۰ نفر را رها کنند چشم‌شان به چندین نفر هیئت رئیسه باشد که آنها هم موثر نیستند و از رئیس مجلس بخواهند مطالباتشان را پیگیری کند زیرا ما فاقد قدرت و اعتبار هستیم.

در طول ۱۰ دوره گذشته مجلس چنین روش اعلام وصول استیضاح بی‌سابقه است، من شش دوره نماینده مجلس هستم هنگامی که یک استیضاح مطرح می‌شود بر اساس آیین نامه، کمیسیون مربوطه هفت روز وقت دارد که موضوع را رسیدگی کند. آیین نامه نگفته است که بعد از گذشت هفت روز هیئت رئیسه در هشتمین روز می‌تواند استیضاح وزیر را اعلام وصول کند.

معمولا بررسی استیضاح وزیر یکی دو هفته در خود کمیسیون طول می‌کشد تازه بعد از آن باید گزارش به هیئت رئیسه برسد.

حدود یک ماه قبل در یکی از کمیسیون‌ها استیضاح وزیری مطرح شده است اما هنوز گزارشی داده نشده و یا ۴۰ روز قبل استیضاح وزیری به کمیسیون ارجاع شد و این زمان می‌گذرد اما هیئت رئیسه اعلام استیضاح وزیر کار را وصل کرده است.

در یکی از کمیسیون‌ها سه ماه قبل استیضاح وزیر مطرح شده اما هنوز نامه‌اش ارجاع نشده است، سوال اینجاست کمیسیون هنوز موضوع را بررسی نکرده است و سوال بعدی این است با گذشت این زمان طولانی آیا استیضاح وزیر اعلام وصول شد.

استیضاح آقای ربیعی هشت روز قبل به کمیسیون ارجاع شد کمیسیون در این زمینه تعلل نکرد اما چون بحث لایحه دولت مبنی بر تفکیک وزارتخانه‌ها مطرح بود اعضای کمیسیون به این نتیجه رسیدند که ابتدا تکلیف این لایحه مشخص شود سپس به بحث استیضاح وزیر بپردازند.

 اگر بحث تفکیک وزارتخانه‌ها رای می‌آورد عملا موضوع استعفا مطرح نبود و دیگر لازم نمی‌شد چراکه وزیر با تفکیک وزارتخانه‌ها کنار می‌رفت و دوباره معرفی می‌شد و آن موقع بحث رای اعتماد در اولویت قرار می‌گرفت.

نماینده مردم ملکان با اشاره به رای نیاوردن تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: هنگامی که این لایحه دولت رای نیاورد، روز چهارشنبه استیضاح وزیر برای روز یکشنبه در دستور کار کمیسیون قرار گرفت اما آقایان هیئت رئیسه بر خلاف عرف حاکم که در طول ۱۰ دوره مجلس هم سابقه ندارد، بدون مطرح شدن موضوع استیضاح در کمیسیون آن را اعلام وصول کرده‌اند.

 بررسی استیضاح در مجلس یک چیز است، بررسی موضوعی که از آن سه ماه گذشته و حتی ارجاع هم نشده چیز دیگری است.

تعللی در خصوص بررسی استیضاح آقای ربیعی در کمیسیون اجتماعی صورت نگرفت، همان بحث تفکیک وزارتخانه‌ها مطرح بود که ما دست نگه داشتیم من در جلسه‌ علنی ۱۰ مرداد ۹۷ چندین بار می‌خواستم تذکر بدهم و همه نمایندگان شاهد هستند که به من اجازه ندادند تذکر خود را مطرح کنم.

 ای ملت، ای مردم، بدانید در چنین مجلسی با چنین هیئت رئیسه‌ای که در آن عدالتی نمی‌بینیم می‌خواهیم مطالبات شما را پیگیری کنیم. آیا چنین چیزی مقدور است؟

هیئت رئیسه‌ای که قسم قرآن یاد کرده و به شرف قسم خورده که در اجرای آیین نامه عدالت داشته باشد، چرا اینگونه رفتار می‌کند؟ این چه عدالتی است که از یک استیضاح سه ماه گذشته اما هنوز آن را اعلام وصول نمی‌کنند اما استیضاحی که هشت روز گذشته اعلام وصول می‌کنند؟

آیا در چنین مجلسی می‌توان مطالبات مردم را پیگیری کرد و مردم امیدوار باشند که توقعاتشان در چنین مجلسی تحقق پیدا می‌کند؟ آنان به صورت دلخواه عمل می‌کنند. چهارشنبه روال مجلس بسیار غلط بود و آن را در شان نمایندگانی که سوگند یاد کرده‌اند نمی‌دیدم.

موضوعات استیضاح اخیر را با استیضاح قبلی مقایسه کنید، آقای ربیعی در کمیسیون حاضر شد و جواب آنها را داد. مثلا به جای اینکه پرسیده شود وضعیت صندوق‌ها چیست و چرا کارگران مشکل دارند، مطرح می‌کنند چرا فلان مدیر را گذاشتید و یا چرا شخص دیگری را برداشتید.

جامعه کارگری و مردم بدانند اگر وزیر، وزیر است فرقی بین وزیر تعاون و وزرای دیگر نیست. چرا که وزیری که سه ماه است استیضاحش مطرح شده مانده و طرح استیضاح وزیری که هشت روز مساله استیضاحش مطرح شده اعلام وصول می‌شود آیا آیین نامه فقط برای آقای ربیعی در مجلس نوشته شده است؟ آیا آیین نامه هیئت رئیسه برای وزارت کار نوشته شده؟ فرقی بین وزارت کار با بقیه وزارتخانه‌ها وجود ندارد اما نمی‌دانم چرا این همه حساسیت بر روی این وزارتخانه است.

 مردم باید ۲۹۰ نفر را رها کنند چشم‌شان به چندین نفر هیئت رئیسه باشد که آنها هم موثر نیستند و از رئیس مجلس بخواهند مطالباتشان را پیگیری کند زیرا ما فاقد قدرت و اعتبار هستیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی با اشاره به نامه ۱۸۰ نماینده به هیئت رئیسه در خصوص پیگیری مشکلات اقتصادی گفت: نمایندگان از هیئت رئیسه خواستند وزرای اقتصادی را فرا بخوانند و پاسخ دهند اما سوال اینجاست اعتراضات مردم از مشکلات مالی و اقتصادی به وزارت کار و تعاون ارتباط پیدا می‌کند و یا سایر وزارتخانه‌ها؟ هیئت رئیسه باید در مقابل همه مطالبات مردم مسئول باشد. جامعه کارگری اگر مطالباتی دارد باید پیگیری شود اما در چنین مجلسی که چنین نگاهی دارد مطالبات پیگیری نخواهد شد.

*رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی