۰ نفر

تغییر نگرش درباره فناوری‌های سبز

۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۵:۴۵
کد خبر: 289774
تغییر نگرش درباره فناوری‌های سبز

پس از بازگشت تحریم‌ها و اعمال فشار بر اقتصاد و صنعت کشور، دولت تصمیم به ممنوعیت واردات خودرو گرفت و یکی از قربانیان این جریان را می‌توان خودرو‌های هیبریدی دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان،  یکی از تاثیرات منفی پس از اعمال این ممنوعیت، افزایش مصرف سوخت فسیلی و در نتیجه افزایش آلودگی هوا در کشور است. خودروهای هیبریدی یا دونیرو به آن دسته از خودروها گفته می‌شود که برای به حرکت درآمدن از دو یا چند منبع قدرت استفاده می‌کنند. بیشتر خودروهای هیبریدی تولیدشده بنزینی‌الکتریکی هستند. موتورهای الکتریکی آلودگی خیلی کمی ایجاد می‌‌کنند و یا اصلا آلوده‌کننده هوا نیستند اما مسافتی که می‌توان با آنها رانندگی کرد محدود است و نیاز به شارژ مجدد دارد. یک خودرو هیبریدی بنزینی‌الکتریکی جز موتور الکتریکی یک موتور بنزینی سنتی نیز دارد. این موتورها ممکن است همزمان با یکدیگر و یا جداگانه کار کنند. خودروهای هیبریدی در خارج از کشور محبوبیت زیادی دارند، چرا که قیمت سوخت در بسیاری از این کشورها بسیار بالاست و نیز تخفیف‌های مالیاتی روی این خودروها در راستای حمایت از خودروهای پاک‌تر باعث کاهش نسبی قیمت آنها در مقایسه با خودروهای بنزینی یا دیزلی شده است. البته در ایران ماجرا کمی متفاوت است. خودروهای هیبریدی اکثرا گزینه‌های لوکسی هستند و قیمت بالایی دارند و از سوی دیگر نبود خروجی‌های شارژ این خودروها در سطح شهر نیز باعث ناکارآمدی انها هنگام طی‌کردن مسافت‌های طولانی می‌شود.

در حال حاضر مسئولان توجه چندانی به شرایط زیست‌محیطی و آلودگی کلانشهرها ندارند و با ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را 11برابر افزایش داده‌اند که این نسخه جدید دولت برای واردات خودروهای هیبریدی با اعتراض و درخواست اعلام دلایل این افزایش روبه‌رو شد. مدیرکل دفتر مقررات وزارتخانه ضمن ردکردن انتقادات‌ به تعرفه‌های جدید خودروهای هیبریدی گفته‌ است که مسائل زیست‌محیطی فقط یکی از فاکتورهای مورد توجه در واردات خودرو است و سیاستگذار به مسائل تک‌بعدی نگاه نمی‌کند. به گزارش تسنیم، علی علی‌آبادی‌فراهانی افزود: فاصله 40 تا 50‌درصدی تعرفه خودروهای بنزینی و هیبریدی همیشه مدنظر وزارت صمت بوده و اگر این فاصله برداشته شود تعادل بازار به‌هم می‌خورد. او ادامه داد: واردات خودروهای هیبریدی در سه سال اخیر آنچنان که باید و شاید زیاد نبوده که حالا فکر کنیم این رشد تعرفه موجب شود خریداران انبوه این بخش از خرید اتومبیل هیبریدی پشیمان شوند. مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این رابطه گفته است که افزایش تعرفه شامل خودروهای بالای 1500سی‌سی است که هیبریدی محسوب نمی‌شوند. امیرحسین قناتی، با ارائه تعریف جدیدی از خودرو هیبریدی، تعاریف پذیرفته‌شده صنعت خودرو را به چالش کشیده و گفته است خودروهای بالاتر از 1500سی‌سی هیبریدی محسوب نمی‌شوند و در اصل از موتورهای سوخت فسیلی استفاده می‌کنند و مدعی شده هیچ‌ تعرفه‌ای هزار‌درصد گران نشده و بیشترین تغییر از پنج به 25‌درصد بوده است. او همچنین مدعی شده که تمام خودروهای هیبریدی وارداتی در سال گذشته بالای دو‌هزارسی‌سی بوده است.

ممنوعیت شامل هیبریدی‌ها نشود

در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی رو به کاهش است، چرا که هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا جبران‌ناپذیر‌ محسوب می‌شود. به‌گونه‌ای که کارشناسان معتقدند جبران هزینه‎های ارزی تامین دارو و نیز هدررفت نیروی انسانی به‌دلیل شیوع بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا، در شرایط اقتصادی فعلی بسیار دشوار است. اکثر فعالان حوزه واردات از مسئولان توقع دارند تا ممنوعیت واردات خودرو شامل خودروهای هیبریدی نباشد تا در راستای اجرای سیاست‌های قانون هوای پاک حرکت کنیم و به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی نزدیک شویم.یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه هوای کلان‎شهرهای ما در تمام فصول در شرایط غیرپاک قرار دارد، گفته است که کلان‎شهرهای ایران مستحق هوای پاک هستند و این امر در صورتی به وقوع می‎پیوندد که مسئولان با تغییر نگرش در مدیریت کلان کشور بتوانند محدودیت‌هایی را که بر سر راه واردات فناوری‌‌های سبز و پاک قرارداده‌اند، بردارند. مهناز رمضانی ممنوعیت واردات خودرو برای جلوگیری از خروج ارز از کشور را سیاستی گذرا و موقتی دانست و گفت: این ممنوعیت به‎رغم موقتی‎بودن تاثیر منفی خود را در صنعت و بازار خودرو می‌گذارد، زیرا ملاحظات کارشناسی در آن مراعات نشده است و دولت باید باتوجه ‌به محدودیت منابع تامین ارز در آینده برنامه‌ای جامع در این مورد ارائه و مدون کند. او با بیان اینکه ممنوعیت واردات مانع از رقابت سالم است، اظهار داشت: تا زمانی که نقشه راه دقیقی برای صنعت خودرو نداشته باشیم، خودروسازان ما نه در عرصه جهانی حرفی برای گفتن دارند و نه وجهه قابل قبولی در میان مصرف‎کننده‌های داخلی. به‎ویژه آن‎که پایان عمر خودروهای بنزینی و دیزلی در صنعت خودرو جهان اعلام شده است.

تجدیدنظر در ممنوعیت واردات

تمام شرکت‌های جهانی خودرو از اینکه آینده صنعت خودرو به سوخت جایگزین و استفاده از خودروهای هیبریدی وابسته است، باخبرند. یک مقام مسئول از احتمال تجدیدنظر در ممنوعیت واردات خودرو خبر داد و گفت: این تصمیم برای کوتاه‌مدت اتخاذ شده و به‌طور قطع تغییر می‌یابد، اما رفع ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی در اولویت است. به گزارش مهر، محمدرضا تابش با بیان اینکه ورود خودروهای هیبریدی به ناوگان حمل‌و‌نقل شهری، امری ضروری است، گفت: تصمیم ممنوعیت واردات خودرو برای عبور از شرایط حاد و سخت اقتصادی اتخاذ شده است و پس از عبور از بحران‌های به وجودآمده، تجدیدنظر در آن صورت می‌گیرد. او با اشاره به اینکه در شرایط حاد و سخت اقتصادی قرار داریم، گفت: مشکلات حاد و اساسی که جدای از تحریم‌ها در عرصه اقتصادی در حال حاضر وجود دارد، بحث نقدینگی کارامدی سیستم مدیریتی بانک‌هاست که باید تلاش شود این نقدینگی سرگردان، به سمت تولید برود تا ما شاهد اتفاقات مثبتی در این بخش باشیم. این نماینده مجلس افزود: یکی از مولفه‌های اساسی کاهش ترافیک و آلودگی‌ها در کلانشهرها، استفاده از کم‌هزینه‌ترین، سالم‌ترین و راحت‌‌ترین وسایل نقلیه است که در این راستا، خودروهای هیبریدی می‌تواند در این زمینه کمک بسزایی به کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی و آلودگی هوای کلانشهرها کند؛ اما باید اولویت برای مصارف ارزی کشور قائل شد. تابش با بیان اینکه رفع ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی در اولویت است، ادامه داد: با نظام تعرفه‌ای، می‌توان کیفیت خودروهای داخلی را افزایش داد و شاهد ایجاد رقابت سالم و شفاف بود؛ اما شرایط اقتصادی کشور باعث شده است که تصمیم ممنوعیت واردات خودرو اتخاذ شود. او با اشاره به اینکه ورود خودروهای هیبریدی در کنار امتیاز ویژه‌ای که برای ناوگان حمل‌و‌نقل شهری دارند، می‌تواند ارزش افزوده بالایی برای جامعه ایجاد کند، تاکید کرد: تصمیم ممنوعیت واردات خودرو برای شرایط حال حاضر کشور است و پس از عبور از بحران‌های به وجودآمده در اقتصاد کشور در مورد تصمیماتی که برای کوتاه‌مدت اتخاذ شده است، تجدیدنظر صورت می‌گیرد.

تخفیف 90‌درصدی خودرو‌های هیبریدی‌

استفاده از خودروهای هیبریدی برای کشور ما که نگرانی از اتمام سوخت فسیلی ندارد نیز الزامی است، چراکه آلودگی هوا در کشور تبدیل به معضلی حل‌ناشدنی در چهار فصل سال شده است. بنا بر اعلام مسئولان معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک، خودروهای هیبریدی و برقی از الزام به رزرو روزانه طرح ترافیک قبل از تردد، معاف شدند. به گزارش تسنیم، براساس قانون، همه خودروهای فاقد سهمیه قبل از ورود به محدوده طرح ترافیک ملزم به رزرو و خرید مجوز بودند. این کار در سامانه «تهران من» در قسمت خدمات طرح ترافیک درخواست انتخاب روز انجام می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی جدید سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، خودروهای هیبریدی و برقی که بر اساس قانون به‌علت آلاینده‌نبودن از تخفیف 90‌درصدی عوارض طرح ترافیک برخوردارند، پس از این نیاز به رزرو روزانه نیز ندارند و هزینه عوارض آنها پس از ثبت تردد در دوربین‌ها محاسبه و از حسابشان کسر می‌شود. دارندگان این خودروها که قبلا اطلاعات خود را در دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت کرده‌اند، باید از ثبت این اطلاعات در سامانه مطمئن شوند. هیبریدی‌بودن خودرو در سامانه تهران من در بخش خودروهای تحت پوشش من و زیر عنوان سوخت به رنگ سبز قابل مشاهده است.