۰ نفر

رییس مرکز آمار ایران پاسخ داد:

چرا آمار رسمی تورم با نظر مردم متفاوت است؟/ آمارهای مرکز آمار، میانگین کشوری و استانی است

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۵۸
کد خبر: 288790
چرا آمار رسمی تورم با نظر مردم متفاوت است؟/ آمارهای مرکز آمار، میانگین کشوری و استانی است

رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به سوالی درباره تفاوت آمار تورم مرکز آمار با آنچه مردم در جامعه لمس می‌کنند، گفت: اگر آمار مرکز آمار نتواند واقعیت زندگی مردم و کف بازار را نشان دهد، به طور قطع تنها اتلاف هزینه است.

«امیدعلی پارسا» در نشستی خبری افزود: از این پس سرشماری مدرن جایگزین سنتی خواهد شد. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، به گفته این مقام مسئول، افراد و دستگاه ها اطلاعات فعالیت هایی که انجام می دهند را به مرکز آمار ارائه می‌کنند.

وی افزود: اطلاعات شخصی مردم در مرکز آمار به هیچ وجه در اختیار دستگاه‌های قضایی قرار نمی گیرد، بنابراین از مردم می‌خواهیم با اطمینان کامل اطلاعات خود را ارائه کنند.

رییس مرکز آمار ایران ادامه داد: دستگاه های اجرایی موظفند داده ها و ریز اطلاعات خود را به مرکز آمار ارائه کنند؛ در صورتی که تخلفی انجام شود اسامی آنان به سازمان برنامه و بودجه می دهیم تا اعتبارات مورد آنها متوقف شود.

وی اضافه کرد: تاکنون سازمان و دستگاه های متخلف معرفی نشده و با آنها مدارا کردیم؛ اما اگر دستگاه ها در ارایه اطلاعات کوتاهی کنند در 2 هفته آینده به این سازمان برنامه و بودجه معرفی می‌شوند.

** آمارهای مرکز آمار، میانگین کشوری و استانی است

رئیس مرکز آمار ایران درباره تطبیق نداشتن آمارهای این مرکز با سطح جامعه، به نرخ تورم اشاره کرد و گفت: مرکز آمار سه نرخ تورم اعلام می کند؛ یکی تورم ماهانه است که میانگین سبد مصرفی مردم برای کل استانهاست و این عدد متوسط افزایش برای کل مردم در دوره زمانی یک ماهه است.

وی اظهار داشت: تورم دوم، «نقطه به نقطه سالیانه» است که می گوید این ماه نسبت به ماه مشابه سال پیش، چقدر افزایش داشته است و برای کل کشور بوده و میانگین آن به صورت 2 رقمی است.

پارسا بیان کرد: «تورم متوسط سالیانه» نرخ دیگری که این مرکز ارائه می‌دهد و میانگین 12 ماه اخیر است؛ به عبارتی میانگین کل 12 ماه پیش است.

وی با بیان اینکه کل آمارهای مرکز آمار میانگین کشور یا استان است، افزود: قرار است واقعیت کف بازار را ببینیم؛ باید به طور ماهانه و متوسط قیمت کالاها را رصد کنیم زیرا برای نمونه نرخ تورم متوسط سالانه برای برنامه ریزی ها کاربرد دارد.

وی تاکید کرد: برای قضاوت درست یا نادرست بودن نرخ تورم اعلامی، باید ببینیم نسبت به قبل تفاوت داشته و آن را با تورم گذشته و بعد مقایسه کنیم.