۰ نفر

مالیات پنهانی که با چاپ پول از جیب مردم می‌رود

۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۰۷
کد خبر: 288531
مالیات پنهانی که با چاپ پول از جیب مردم می‌رود

عضو سابق هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی نامناسب کشور، رشد لجام گسیخته نقدینگی را ایدز اقتصاد کشور دانست و گفت: با وجودی که مشکلات عدیده اقتصادی در کشور انکار ناپذیر است، اما وضعیت کنونی اقتصاد ایران برای فعالان اقتصادی تهدید نیست بلکه دنیای فرصت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عبدالحسین ساسان در سومین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی، تصریح کرد: متاسفانه اقدامات نامناسب دولت ها در دهه های گذشته به ویژه رشد مهار نشدنی نقدینگی سبب افزایش چشمگیر نرخ تورم و متعاقب آن تضعیف قدرت خرید شهروندان و کاهش رقابت پذیری تولیدات داخلی شده است.

وی، تورم بالا را مالیات پنهان دولت از فعالان اقتصادی و شهروندان عنوان کرد و افزود: در سال‌های گذشته شاهد اعتراض بخشی از فعالان اقتصادی، اتاق های بازرگانی و تشکل های اقتصادی و ... به اعمال 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بودیم،  در حالیکه متاسفانه عملا در این سال‌ها شاهد کاهش 60 درصدی قدرت خرید شهروندان و فعالان اقتصادی کشور به دلیل تورم هستیم که این رشد لجام گسیخته تورم عملا مالیاتی است که دولت ها به صورت پنهان با چاپ پول و رشد نقدینگی از شهروندان دریافت می‌کنند. 

این پژوهشگر اقتصادی تهدیدهای دولت و رییس جمهور آمریکا در خصوص حمله نظامی به ایران را بی مورد دانست و تاکید کرد: با توجه به وجود بازارهای بزرگ و منابع چشمگیر انرژی و مالی در منطقه خاورمیانه از یکسو و تامین بخش عمده‌ای از نیروی انسانی نخبه آمریکا از طریق فرار مغزها از کشور و همچنین استفاده از سرمایه‌های خارج شده از ایران، دولت آمریکا با تلاش در جهت تشدید ایران ستیزی و ایران هراسی در صدد نفوذ بیشتر در منطقه و بهره مندی از منابع عظیم انرژی و مالی  کشورهای صادرکننده نفت حوزه خلیج فارس و ... بوده و همین منافع موجود سبب کاهش احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران خواهد بود.

وی اظهار کرد: هرچند وجود مشکلات عدیده اقتصادی در کشور انکار ناپذیر است اما وضعیت اکنون اقتصاد ایران برای فعالان اقتصادی تهدید نیست بلکه دنیای فرصت است و این کارآفرینان باید با شناسایی فرصت ها، گام‌های بلندی در جهت توسعه کسب و کارهای خود و در نتیجه بهبود اقتصاد کشور بردارند.

ساسان، طرح اصلاح و توسعه  پیاده روی چهارباغ از سوی شهرداری اصفهان را یکی از فرصت های مناسب سرمایه گذاری استان اصفهان ذکر کرد و گفت: این محور تاریخی و شاهکار شهرسازی جهانی نمونه بی نظیری در جهان است که می تواند توسعه آن کسب و کارهای پر رونقی در استان ایجاد کند.