۰ نفر

تأکید بر مردمی ماندن مساجد

آیت الله مکارم: سند FATF سیاهی مطلق است

۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۲۱:۳۰
کد خبر: 282855
آیت الله مکارم: سند FATF سیاهی مطلق است

یکی از مراجع تقلید شیعیان، قبول کردن سند FATF را سیاهی مطلق دانست و گفت: قبول کردن این سند به معنی خودباختگی، بردگی و تسلیم مطلق شدن است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی غروب سه‌شنبه در دیدار جمعی از خانواده شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و بانوان نخبه علمی و فرهنگی قم با اشاره به مباحثی که در خصوص سندFATF  مطرح شده است، گفت: در خصوص سند FATF‌ باید برخی مسائل از جمله معیارهای تروریسم بودن مشخص شود، همچنین باید مشخص شود که چه کسانی این معیارها را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: بر اساس معیار غربی‌ها هر گروهی که بخواهد از کشور و ملت خود دفاع کند، مصداق تروریست خواهد بود و حتی گروه‌هایی که موجب شدند که تروریست‌های داعشی از عراق و سوریه خارج شوند نیز تروریست هستند اما غربی‌ها باید بدانند که اگر بخواهند بر اساس سند FATF سپاه پاسداران، حزب‌الله و... را تروریسم بداند، کسی به آن‌ها اجازه نخواهد داد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: غربی‌ها داعش را تروریست نمی‌دانند چرا که در مسیر منافع آن‌ها فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین باید مشخص شود که چه میزان از حساب‌های بانکی باید در اختیار طرف غربی قرار گیرد و آیا همه حساب‌ها باید شفاف شود یا فقط حساب‌های مشکوک؛ به نظر می‌رسد غربی‌ها در این کنوانسیون به دنبال اطلاعات همه حساب‌ها هستند و می‌خواهند همه چیز را زیر نظر داشته باشند.

سند FATF استعماری است و موجب سلطه اجانب می‌شود

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: مسائل مطرح شده در کنوانسیون مبارزه با تروریسم یک‌طرفه است و طرف غربی حاضر نیست اطلاعات حساب‌های خود را شفاف کند و همین مسئله نشان می‌دهد که این کنوانسیون کاملاً استعماری است و موجب سلطه اجانب می‌شود.

وی افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که با ملحق نشدن به این کنوانسیون، تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کند در حالی که با عضویت در این کنوانسیون به‌طور کامل در اختیار غربی‌ها قرار می‌گیریم و این کار از نظر عقلی، منطقی و شرعی حرام است و نباید اجازه دهیم که همه اطلاعات ما در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

استاد برجسته حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه قبول کردن این سند سیاهی مطلق است بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که قبول کردن این سند به معنی خودباختگی، بردگی و تسلیم مطلق شدن است و افرادی که موافق این سند هستند باید برای مردم مشخص کنند که هدف این سند و کنوانسیون چیست.

اجازه دولتی شدن مساجد را نمی‌دهیم

این مرجع تقلید در ادامه به سند راهبری تحول مساجد اشاره کرد و گفت: در خصوص این سند باید به تفاوت مساجد شیعه و اهل سنت توجه شود چراکه مساجد شیعه در طول تاریخ همواره مردمی بوده و همچنان نیز مردمی باقی می‌ماند و افرادی که به دنبال دولتی کردن مساجد هستند باید بدانند که ما هرگز اجازه چنین کاری به آن‌ها نخواهیم داد البته دولتمردان اعلام کرده‌اند که این کار را انجام نخواهد داد و ما نیز منتظر اقدام دولت هستیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی به بیان تأثیرات مردمی بودن مساجد پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر مساجد توسط دولت اداره می‌شد، انقلاب اسلامی به پیروزی نمی‌رسید چراکه اگر مساجد دولتی باشند نمی‌توان بر کار و فعالیت‌ آن‌ها نظارت داشت و همچنین مساجد حزبی می‌شوند در حالی که جاذبه مسجد مردمی بودن است.