۰ نفر

معاون اول رئیس جمهوری:

سوءاستفاده کنندگان از ارز دولتی خیانت کارند/ برخورد جدی دولت و قوه قضاییه با متخلفان ارزی

۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۲۱:۴۵
کد خبر: 282614
سوءاستفاده کنندگان از ارز دولتی خیانت کارند/ برخورد جدی دولت و قوه قضاییه با متخلفان ارزی

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که فعالان اقتصادی سربازان خط مقدم مبارزه در شرایط تحریم هستند، گفت: پیشگیری از بروز فساد در شرایط تحریم وظیفه ملی و خواست جامعه است.

به گزارش اقتصادآنلاین، اسحاق جهانگیری عصر امروز ( دوشنبه) درجلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به برگزاری منظم جلسات سران قوا پس از دستور رهبر معظم انقلاب به منظور هماهنگی و همدلی در پیشبرد سیاست های اقتصادی کشور در شرایط کنونی افزود: همکاری صمیمانه و همراهی همه دستگاه ها و نهادها برای اداره کشور و پیشگیری از بروز فساد در شرایط تحریم وظیفه ملی و خواست جامعه است.

جهانگیری با بیان این که در شرایط تحریم فضا برای سوء استفاده و بروز مفاسد اقتصادی افزایش می یابد و همه دستگاه های اجرایی و نظارتی باید با هم افزایی مانع از بروز و شیوع این پدیده شوند،‌ اظهار داشت: هنگامی که نقش افراد و امضاها تعیین کننده می شود، زمینه بروز تخلف و سوء استفاده افزایش پیدا می کند و این وظیفه ماست که اولا مانع از ایجاد بستر تخلف شویم و ثانیا ضمن رسیدگی سریع به تخلفات با متخلفان به شدت برخورد کنیم.

وی با اشاره به انتشار نام شرکت های دریافت کننده ارز به نرخ رسمی از سوی بانک مرکزی، ضرورت برخورد با کسانی که در این خصوص تخلف کرده اند را یادآور شد و خاطر نشان کرد: بخش خصوصی و همه کسانی که فعالیت اقتصادی را با در نظر گرفتن سلامت و مصالح ملی انجام می دهند سربازان خط مقدم مبارزه در شرایط تحریم هستند و نقش پراهمیت و کلیدی در تامین کالاهای اساسی کشور دارند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

رییس ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن درخواست از دستگاه های نظارتی برای بررسی های لازم در واردات انجام شده به کشور تاکید کرد: باید ضمن مراقبت از بخش خصوصی سالم شرایطی فراهم کرد که فعالان اقتصادی و بازرگانان کشور خود را در اوضاع حساس کنونی کنار نکشیده و کمک حال دولت و نظام باشند.

جهانگیری با توضیح این که بسیاری از تخصیص های ارز برای واردات قبل از خروج آمریکا از برجام و اعلام تحریم های جدید انجام شده و در آن مقطع با توجه به توان مالی کشور ارز برای واردات اختصاص می یافت، تصریح کرد: اگر شرکتی ارز به نرخ رسمی برای واردات دریافت کرده اما محصول خود را در بازار به قیمت آزاد به فروش رسانده باشند و یا کمتر از میزان ارز دریافت شده کالا به کشور وارد کرده و مابقی ارز را در بازار سیاه به فروش رسانده مرتکب خیانت شده است و دولت به کمک قوه قضاییه با آن ها برخورد خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهوری در این جلسه که با موضوع آسیب شناسی و یافتن راهکارهای مبارزه با فساد در شرایط تحریم برگزار شد، افزود: تاکید این ستاد به حداقل رسیدن دغدغه دستگاه های نظارتی و همکاری آن ها با دستگاه های اجرایی برای اتخاذ تصمیمات لازم و جلوگیری از تکرار تجارب تلخ بروز مفاسد در شرایط تحریم است.

جهانگیری بار دیگر اهداف آمریکا در اعمال تحریم های هوشمند علیه کشورمان را یادآور شد و گفت: باید همه تلاش خود را برای اتخاذ راهکارهای هوشمند علیه محدودیت های اعمال شده بکار گیریم تا خللی در میزان صادرات نفت کشور و تامین معیشت مردم ایجاد نشود و ناتوانی آمریکا در اعمال تحریم های یکجانبه و ظالمانه به نمایش گذاشته شود.

مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن پیشنهاد تشکیل کمیته ای برای تصمیم گیری در شرایط تحریم متشکل از قوای سه گانه افزود: ما می توانیم با بهره گیری از نظر نخبگان و صاحب نظران و مشارکت آن ها در تصمیم گیری ضمن ایجاد همدلی در جامعه از موانع ایجاد شده توسط آمریکا در بحران سازی برای کشور عبور کنیم.

در این جلسه که وزرای نفت، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی،‌ رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، رییس سازمان بازرسی کل کشور، رییس کل بانک مرکزی، رییس کل دیوان محاسبات کشور و دادستان تهران نیز حضور داشتند، نماینده وزارت نفت ارزیابی های دستگاه متبوع خود از نحوه شکل گیری فساد در دوران تحریم های گذشته و آسیب شناسی انجام شده ارائه کرد و به تشریح راهکارها و پیشنهاداتی برای جلوگیری از وقوع و تکرار تخلفات در شرایط جدید پرداخت.

رییس کل بانک مرکزی نیز با ارائه گزارشی مختصر مواردی را در خصوص مشکلات دوره تحریم های گذشته مطرح و مقرر شد هماهنگی های لازم را با نهادهای نظارتی در خصوص رفع مشکلات در دوره آتی تحریم ها به عمل آورد.

نماینده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نیز در این نشست گزارشی از برخی موارد تخلف در دوره گذشته تحریم ها ارائه کرد و به بیان آسیب شناسی و ارائه راهکارهای این سازمان در باره جلوگیری از بروز فساد در شرایط تحریم پرداخت.

در پایان و بنا به تصمیم اکثریت اعضاء ستاد، معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد که دبیرخانه ستاد جلسات تکمیلی را با دستگاه های نظارتی و دستگاه های اجرایی از جمله بانک مرکزی و سایر وزارتخانه های ذیربط برگزار و نتایج آن را در جلسات آتی ستاد ارائه کند تا زمینه همکاری و هماهنگی بیشتر جهت جلوگیری از بروز مفاسد اقتصادی در دوره تحریم های جدید فراهم شود.