۰ نفر

پژو و رنو هنوز خروج خود را به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند

شریعتمداری: ۱۰تصمیم وزارت صمت و خودروسازان برای مدیریت بازار/ مالیات ارزش افزوده عامل هزینه بالای تولید در ایران/احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو تا قبل از پایان سال

۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 281961
شریعتمداری: ۱۰تصمیم وزارت صمت و خودروسازان  برای مدیریت بازار/ مالیات ارزش افزوده عامل هزینه بالای تولید در ایران/احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو تا قبل از پایان سال

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مخالف انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستم، گفت:ممنوعیت واردات خودرو به دلیل مدیریت منابع ارزی صورت گرفته و احتمال دارد که این ممنوعیت تا پیش از پایان سال لغو شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در در نشست خبری که در آستانه روز صنعت و معدن برگزار شد، گفت:در روزهای آغاز دولت در سال ۹۲ اقتصاد ایران از عاملی با عنوان عدم قطعیت روبه رو بود با روی کار آمدن دولت یازدهم آنچه که بدون هیچ گونه فعالیتی به وقوع پیوست بازگشت قطعیت و ثبات به اقتصاد و سیاست خارجی بود، نرخ دلار به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

او افزود:مسیر رو به رشد اقتصادی از آغاز دولت یازدهم  تا ایام اخیر ادامه یافت تا با روی کارآمدن قلدری به نام ترامپ، یک نفر به تنهایی همه مذاکرات جهانی را با مشکلات روبه‌رو کرده است، با ایجاد انتظارات تورمی منفی و به هم ریختگی در عرصه سیاست خارجی با تهدید همه شرکای تجاری ایران به صورت گسترده، اکنون اوضاع تغییر یافت.

شریعتمداری با بیان اینکه واردات کشور در برخی کالاهایی که مورد نیاز نیست، ممنوع اعلام شده است، تصریح کرد: نمونه آن صرفه جویی ۲.۲ میلیارد دلاری در واردات خودروهای ساخته شده بوده است، ضمن اینکه کلیه ثبت سفارش های تامین مالی نشده در ۱۴۰۰ قلم کالا نیز باطل شده است.

مخالف انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستم

او با بیان اینکه اسامی کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند را در اختیار نهادهای نظارتی قرار دادیم و نباید اجازه دهیم عدم اطمینان در اقتصاد شکل بگیرد.، خاطرنشان کرد:بانک مرکزی  اسامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به آنها داده شده است  در اختیار دارد، ما به عنوان وزارت صنعت نمی توانیم که ثبت سفارش شدگان را افشا کنیم، چراکه اینطور به جنگ بخش خصوصی رفته ایم.

وزیر صنعت گفت: لیست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات، اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تامین ارز آنها صورت نگرفته بود، ما نمی‌خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم، بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد.

شریعتمداری افزود: با اعلام اسامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته و کالا وارد کرده اند، مخالفت نداریم و اتفاقا موافق با اعلام این اسامی هستیم، اما باید توجه کرد که هر یک از انواع ارز، هزینه مبادله متفاوتی دارد و قیمت تمام شده آن را نیز باید بر این مبنا محاسبه کرد.

جزییات تخلفات در ثبت سفارش خودرو

او همچنین گفت: در دولت یازدهم واردات ۶۴۸۱ فقره خودرو  در مقطعی صورت گرفته که ثبت سفارش آزاد نبود، به گمرک اعلام کردیم و از ترخیص ۴۵۰۰ دستگاه جلوگیری شد، ۱۹۰۰ دستگاه ترخیص شده که در حال پیگیری است تا این ‌پول بیت المال بازگردد.

۱۰تصمیم وزارت صمت و خودروسازان  برای مدیریت بازار

شریعتمداری ادامه داد: میزان تولید خودرو در سال جاری  ۲۴ درصد رشد داشته است اما با ایجاد انتظارات عقلایی منفی، حرکت به سمت خرید غیرمنطقی خودرو آغاز شد که ممکن است در مورد برخی کالاهای دیگر رخ دهد.

وزیر صمت با بیان اینکه خودرو طلا و ارز نیست و کالای سرمایه ای نیست، باید با آن برخورد منطقی صورت گیرد، افزود: پراید در دوران خود جوان رعنایی بود حالا جای خود را به خودروی جوان و رعنای دیگری خواهد داد، در همین دوران  بر این اساس ۲۵۰ میلیارد تومان پول برای پراید در همین چند روز آشفتگی بازار پول از سوی مردم پرداخت شده است که البته خرید کارتکسی هم نبوده است، بلکه خرید قطعی و با کارت شهروندی مردم بوده است.

شریعتمداری ادامه داد:در این راستا جلساتی با خودروسازان برای مدیریت بازار برگزار شد و ۱۰ تصمیم در دستور کار قرار گرفت که از جمله آن می‌توان به فروش نقدی و اقساطی خودرو با کارت ملی اشاره کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه احتکار ۹۰ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان صحت ندارد، تاکید کرد: برای نگهداری تولید یک روز ایران خودرو، ده سوله ۵ هزار متری نیاز است، چطور می توان ۹۰ هزار دستگاه خودرو را که برخی اعلام کرده اند، احتکار کرد ضمن اینکه اگر رئیس سازمان حمایت با تخلفات احتکار برخورد نکند، بنده به عنوان وزیر با وی برخورد خواهم کرد.

مالیات ارزش افزوده عامل هزینه بالای تولید در ایران

او در ادامه به مشکلات تامین مالی بخش تولید اشاره و خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات هیچ ربطی به تحریم ندارد و کاملا داخلی است، به عنوان مثال بخشی از قیمت بالای تولید در ایران، به دلیل مالیات بر ارزش افزوده است، چه کسی خوشش بیاید چه کسی بدش بیاید.

شریعتمداری همچنین افزود: علاوه بر این برخی تولیدکنندگان مشکل تامین سرمایه در گردش را دارند، آنها از بازار غیرمتشکل پولی تامین مالی می‌کنند که هزینه تامین پول بسیار بالا استبه همین منظور برای طرح های توسعه و سرمایه در گردش، یارانه سود تسهیلات از محل بودجه عمومی خواهیم داد.

احتمال لغو ممنوعیت واردات خوردو تا قبل از پایان سال

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به محدودیت ایجاد شده در زمینه واردات خودرو اشاره و اظهار کرد: ابلاغیه شورای هماهنگی سران قوا در ایجاد ممنوعیت کالاهایی است که از اولویت برای واردات برخوردار نیست، این ممنوعیت  تا پایان سال ۹۷ برقرار است اما اگر مشکل زودتر بر طرف شود احتمال لغو این ممنوعیت وجود دارد، چرا که در شرایط فعلی اختصاص ۱.۸ میلیارد دلار از نظام ارزی به مصلحت نیست.

شریعتمداری تاکید کرد:سگمنت واردات خودروی خارجی با داخلی  متقاوت است و در واقع دو‌نوع مصرف کننده را پوشش می‌دهند، ممنوعیت واردات به دلیل حمایت از خودروسازان داخلی نیست و به نیازمندی‌های ارزی و اولویت‌ها بر می‌گردد.

 او درباره اسقاط خودرو گفت: در مورد اسقاط خودرو، دولت با ایجاد سیاست‌های مشوق برای واردات خودرو اقدام می‌کرد، اکنون باید از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به این امر کمک کنیم و به علاوه به فکر راهکار جایگزین باشیم.

  پژو و رنو هنوز خروج خود را به صورت رسمی اعلام نکرده اند

شریعتمداری ادامه داد: پژو و رنو هنوز خروج خود را به صورت رسمی اعلام نکرده اند، این دو شرکت در ایران سرمایه گذاری کرده اند، پژو ۱۷۰ میلیون دلار سرمایه به ایران آورده، بنابراین علاقمند به ادامه کار هستند اما  از طرف آمریکا تحت فشار هستند و‌ اگر مشمول تحریم ثانویه باشد، ممکن است با ایران قطع همکاری کنند.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره قرارداد رنو و اینکه واگذاری بن رو به رنو طولانی شد، اظهار کرد:در قرارداد رنو با ایدرو اشکالاتی وجود داشت که باید نسبت به رفع آن ها اقدام می شد، البته  در تاخیر واگذاری بن رو به رنو دستی در کار نیست  چه بسا که خطوط رباتیک ایکاپ در حال فعالیت است و کار را شروع کرده اما مشکلات آن نیز ادامه دارد.

شریعتمداری درباره اخذ غرامت از شرکای خارجی همزمان با خروج از ایران تصریح کرد: تعهد پرداخت غرامت همزمان با خروج از ایران از سوی شرکای خارجی اخذ شده و در عین حال نیز طرف خارجی اعلام کرده بود که در شرایط اضطراری و تحت فشار شرکت های خارجی ایران را ترک خواهد کرد.

وزیر صمت همچنین گفت: خودروسازان به سمت جایگزینی شرکا اقدام کرده اند، این در حالی است که تحریم خودرو این بار جزو اولین تحریم های امریکا بود، در واقع می‌خواهند اشتغال ایران را در صنعت خودرو کاهش دهند، اما موفق نخواهند شد.

او همچنین تصریح کرد: دستور ویژه رییس جمهور برای تامین مواد اولیه و قطعات منفصله صنعت خودرو به بانک مرکزی ابلاغ شده است، طی این مدت حدود ۴۰۰ میلیون دلار به قطعه سازان داده شده است و تا سقف ۲ میلیارد دلار با توجه به نوع ارزی که باید پرداخت شود ، ارز  تامین خواهد شد.

جزییات ترخیص خودروهایی ثبت سفارش شده

شریعتمداری درباره واردات خودروهایی که ثبت سفارش شده‌اند، تاکید کرد:خودروهایی که به مسیر سامانه تجارت رفته و توسط بانک مرکزی تامین ارز شدند به طور طبیعی مراحل را طی می کنند اما از حیث افزایش قیمت مورد بازرسی سازمان حمایت قرار خواهند گرفتد و در عین حال خودروهایی که به مرحله تامین ارز نرسیده اند ورود آن ها ممنوع و ثبت شفارش آن ها ابطال خواهد بود.

شریعتمداری ممنوعیت واردات را به دلیل حمایت از خودروسازان داخلی ندانست و گفت: این امر به نیازمندی‌های ارزی و اولویت‌ها بر می‌گردد، اگر خودرویی از قیمت مصوب گران تر شد رسانه ها اعلام کنند و آبروی خودروسازان داخلی را ببرند.

هک شدن سایت ثبت سفارش را رد نکردم

 شریعتمداری درباره هک شدن سایت این وزارتخانه درخصوص واردات خودرو نیز اظهار کرد: وزارت صنعت به هیچ عنوان هک شدن سایت ثبت سفارش را رد نکرده است،  6481 خودرو غیرقانونی وارد کشور شده بود، در حالیکه قاضی سراج 5 هزار خودرو اعلام کرده بود. ما هیچ نظر منفی بر روی این موضوع نداریم، ما که عقلمان پاره سنگ برنمی دارد و خودمان تخلف را شناسایی کرده و آی پی های مربوطه را به دستگاههای نظارتی ارایه کرده‌ایم.

او خاطرنشان کرد: اگر فردی دستگیر شده است، هر ارتباطی با داخل دارد، باید مشخص شود و تا آخرین ضربه با متخلفان ثبت سفارش واردات خودرو برخورد خواهیم کرد.