۰ نفر

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:

تشکیل کمیته‌های ضدتحریم در مجلس/ ارز دیجیتال راهکار خروج از سیطره دلار

۵ تیر ۱۳۹۷، ۲۰:۱۱
کد خبر: 281260
تشکیل کمیته‌های ضدتحریم در مجلس/ ارز دیجیتال راهکار خروج از سیطره دلار

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از تشکیل کمیته های ضدتحریم در مجلس و تهیه بسته پیشنهادی برای مقابله با شرایط کنونی خبردادوگفت:موضوع ارز دیجیتال جهت خروج از سیطره دلار امروز در بانک مرکزی بررسی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمدرضا پورابراهیمی در اولین نشست از سلسله جلسات کارشناسی با عنوان «بن بست نیست» با بیان اینکه اتکا به توانمندی های داخل می تواند ایران را از شرایط فعلی خارج کند، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های موجود در کشور الزامی است. اینکه ما بخواهیم از طریق روابط بین الملل به توسعه اقتصادی برسیم محکوم به شکست است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به دور جدید تحریم‌های آمریکا، افزود: دور جدید تحریم های آمریکا شرایط خاصی را می‌تواند ایجاد کند. البته نسبت به تحریم های قبلی متفاوت است زیرا در گذشته همه نهادهای بین الملل در مقابل ما بودند اما در حال حاضر اگر تحریمی صورت گیرد ناشی از فشارهای آمریکا خواهد بود که مخالف قوانین بین المللی است.

وی با بیان اینکه در این بخش باید اقدامات لازم را انجام دهیم، گفت: بحث هایی مطرح می شود مبنی بر که از طریق همکاری با FATF می‌توان مراودات بانکی را درست کرد که قطعا فرضی اشتباه است. از سوی دیگر هر چند اروپا با ایران اعلام همبستگی می کند اما به آمریکا وابستگی دارد.

پورابراهیمی تصریح کرد: مقام معظم رهبری بحث تشکیل اتاق جنگ را مطرح کرده اند که به نظرم منطقی است. در حالیکه چیدمان دولت هنوز متناسب با این موضوع نیست. 

وی افزود: تا زمانی که ندانیم در جنگ اقتصادی قرار داریم هیچ کاری نخواهیم کرد. اگر بپدیریم که به اوج جنگ اقتصادی رسیده ایم باید آرایش جنگی بچینیم. این آرایش جنگی در دولت مربوط به «تصمیمات» می شود.

پورابراهیمی تاکید کرد: انتظار است دولت متناسب با هر یک از سناریوهای احتمالی قدام کند. درواقع وجود یک راهبرد مشخص در ارتباط با سناریوهای این حوزه ضروری است.

رییس کمیسون اقتصادی مجلس، همچنین از تشکیل کمیته های مختلف ضدتحریم در مجلس خبر داد و گفت: به‌زودی بسته های پیشنهادی خود را در حوزه‌های مختلف اقتصادی برای مقابله و مواجه با شرایط کنونی ارائه می‌دهیم البته در حال اخذ پیشنهادات بخش خصوصی نیز هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی تصور می کنند با خروج آمریکا از برجام شرایط خاص شد در حالیکه در زمان حضور آمریکا نیز شرایط خاص و اتفاق مثبتی نیفتاد، افزود: به نظرم اروپا امکان همکاری با ایران را ندارد و اقدامات فعلی اروپا نیز تنها در حد روشن نگه داشتن چراغ است.

پورابراهیمی ادامه داد: اروپا نمی تواند امکان استفاده از توانمندی های اقتصاد ایران را فراهم کند، البته می توانیم از فضای موجود استفاده کنیم اما نباید به اروپا متکی باشیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: کشورهای دیگر همچون روسیه که با ما مراودات اقتصادی، امنیتی و منطقه ای دارند، ظرفیت بسیار مهمی برای کشور تلقی می شود.

وی ادامه داد: ما تجربه دور زدن تحریم ها را داریم و باید اقداماتی که هم اکنون شده و اقداماتی که پیش بینی می‌کنیم در آینده عملیاتی خواهد شد را روی میز بگذاریم و برای آنها سناریو تعریف کنیم. مجلس به این مبحث ورود کرده است. امروز جلسه چند ساعته با بانک مرکزی در راستای «ارز دیجیتال» داشتیم. ارز دیجیتال یکی از راهکارهای جدا شدن از سیطره دلار است. 

پورابراهیمی ادامه داد: همچنین موضوع ارز مشترک با کشورهای همکار در بستر بلاک چین یا ارزهای متداول و پیمان های پولی نیز مورد توجه است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه از طرفی باید در خصوص نحوه فروش نفت خام بدون اینکه بابک زنجانی دیگری تولید شود، تصمیمات اساسی گرفته شود، یادآور شد: ایران برای مواجهه با تحریم‌ها به بلوغ رسیده است. اگر دولت پای کار آید ما با کمترین هزینه می توانیم از گردونه تحریم خارج شویم.