۰ نفر

صهیونیست‎ها در اوپک نفوذ کردند

۵ تیر ۱۳۹۷، ۹:۳۴
کد خبر: 281075
 صهیونیست‎ها در اوپک نفوذ کردند

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: آمریکا و عربستان با تفکر صهیونیسم به‌دنبال افزایش فشارهای سیاسی و کاهش شدید درآمد نفت ایران هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمدعلی خطیبی کارشناس انرژی در برنامه تیتر امشب گفت: اوپک در اجلاس صدو هفتادو چهارمین جلسه خود برای کاهش تولید نفت اوپک تصمیم گرفت.

خطیبی افزود: با توجه به اینکه اجلاس اوپک تحت تاثیر فشارهای سیاسی آمریکا و برخی اعضای خود مانند عربستان سعودی قرار گرفته است بر کاهش میزان سهمیه در نظر گرفته شده تاکید کرد.

وی گفت: در کشورهای صنعتی ذخیره سازی نفت بسیار افزایش یافته است و اوپک که معمولا سیاست توازن عرضه و تقاضای نفتی را دنبال می کند می بایست تولید نفت کشورهای عضو را کاهش می داد، این همان تصمیمی بود که جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرده بود.

خطیبی افزود: در اکتبر 2016 تصمیم گرفته شده بود تا اعضا تولید خود را به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند و در اجلاس اخیر (دو روز پیش) نیز بر حفظ این سقف تاکید شد.

وی معتقد است در حال حاضر بازار تولید و تقاضای نفت در تعادل است.

خطیبی به قیمت فراورده های نفتی از جمله بنزین در کشورهای صنعتی اشاره کرد و افزود: کشورهای غربی و صنعتی نفت را ارزان از کشورهای تولید کننده مانند اعضاء اوپک می خرند اما با قیمت گرانتر در بازار داخلی خود می فروشند.

وی افزود: این کار برای آنها(کشورهای صنعتی مصرف کننده) دو امتیاز دارد نخست اینکه باعث تقویت بنیه اقتصادی تولید کنندگان نفت نمی شوند و دوم اینکه با بدست آورد مالیات حاصل از فروش فراورده های نفتی درآمد زایی می کنند.

خطیبی ادامه داد: آمریکا با توجه به اینکه می داند انرا بسیار ارزان بدست می اورد اما قیمت نفت را گران می خواند در حالی که بعد از نوامبر 2016 قیمت نفت به مرز 70 دلار (در هر بشکه) رسید و این قیمت نسبت به هزینه های تولید ناچیز است.

وی گفت: کشورهای عضو اوپک براساس تعریف سهمیه در نظر گرفته شده اقدام به تولید می کنند حتی اگر توان تولید داشته باشند چیزی که امروز عربستان خواهان تولید سهم ونزوئلا است.

خطیبی با اشاره افزایش نیاز سالانه جهان به دست کم 1 و نیم میلیون بشکه افزود: زیر ساخت های برخی کشورها مانند ونزوئلا بدلیل تحریم های آمریکا مناسب افزایش تولید نیست.

وی با بیان اینکه کشورهای تولید کننده نفت اوپک دچار کاهش 5 تا 10 درصدی تولید هستند افزود: آینده تولید نفت نگران کننده است.

خطیبی خام فروشی را بزرگترین ضعف صنعت نفت ایران نام برد.

حسینی دیگر کارشناس انرژی گفت: در حال حاضر کاهش تولید نفت به دلیل عدم توانایی اعضا در افزایش تولید است. کارشناسان انرژی تولید و عرضه نفت را ناشی از فضای سیاسی حاکم بر روابط سیاسی کشورها می دانند.

حسینی به مشترک بودن نظر روسیه و عربستان سعودی بر کاهش تولید نفت اشاره کرد و ادامه داد: این دو در ظاهر نظری مشترک داشتند اما عربستان سعودی به سفارش آمریکا برای فشار آوردن اقتصادی به ایران خواستار کاهش تولید نفت و روسیه برای توازن قیمت نفت جهانی در صدد کاهش تولید است.

حسینی به مشتریان نفت جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: کشورهای خریدار و مشتری نفت ایران راهبردی است.

وی گفت: عربستان سعودی اجازه نخواهد داشت به عوض ونزوئلا تولید خود را افزایش دهد. تولید ونزوئلا در ماه‌های اخیر سقوط کرده است.عربستان خواهان این است که فضای خالی ایجاد شده از محل سهمیه دیگران را پر کند.در صورتی که عرضه جهانی نفت به علت تحریم‌های ایران بیش از این سقوط کند، اوپک می‌تواند یک اجلاس فوق‌العاده در 3 دسامبر(2018) برگزار و میزان تولید را تنظیم کند.