۰ نفر

مدیر گروه پول و ارز پژوهشکده پولى و بانکى:

تاثیر بالاى عدم تعادل رشد پول و نرخ سود بانکى در افزایش نرخ تورم/ بدهى بانک‌ها به نسبت دارایى آن رشد فزاینده‌اى داشته است

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۵۸
کد خبر: 279680
تاثیر بالاى عدم تعادل رشد پول و نرخ سود بانکى در افزایش نرخ تورم/ بدهى بانک‌ها به نسبت دارایى آن رشد فزاینده‌اى داشته است

مدیر گروه پول و ارز پژوهشکده پولى و بانکى تاکید کرد: عدم تعادل بین رشد پولى و نرخ سپرده هاى بانکى تاثیر منفى بر نرخ تورم خواهد گذاشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، احمدرضا جلالى نائینى در بیست و هشتمین همایش سالانه سیاستهاى پولى و ارزى با بیان این که ثبات قیمت‌ها براى از بین بردن شکاف تورم ضرورى است، اظهار کرد: کنترل نرخ تورم به صورت مستقیم امکان پذیر نیست، در ایران نرخ رشد پول کمتر از نرخ سود سپردهها است و این تاثیر زیادى در تورم دارد.

وى درباره نارسایى‌ها و مشکلات بانک مرکزى تصریح کرد: شفاف نبودن قاعده سیاست پولى که در اختیار این بانک است و سلطه مالى بازارهاى سرمایه به عنوان  مشکلات خارج از اختیارات بانک مرکزى، در زمره عمده ترین چالش‌هاى این بانک قرار دارد.

جلالى نائینى در خصوص عوامل اثرگذار بر عملکرد بانک مرکزى افزود: ماموریت‌ها و اهداف بانک مرکزى (مشکل تعدد اهداف)، در عملکرد این بانک تاثیر زیادى داشته است.

او با تاکید بر این که رشد نقدینگى در ایران روند فزاینده اى دارد، خاطرنشان کرد: طى سال‌هاى گذشته میزان بدهى بانک‌ها به نسبت دارایى آن‌ها روند سریع ترى داشته است.

نائینى اضافه کرد: در دوره‌هایى که درآمد ارزى کشور مناسب بود نرخ ارز حقیقى نیز کاهش داشت کما این که در سال‌هاى متفاوت عدم وجود بسته‌هاى سیاسى منسجم، منجر به جهش نرخ ارز شده است.