۰ نفر

پشت‌پرده FATF از زبان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۲۵
کد خبر: 279206
پشت‌پرده FATF از زبان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگرچه در بحث FATF شفافیت اقتصادی مطرح است اما باطن آن چیز دیگری است، گفت: تجربه تلخی که در معاهدات بین‌المللی داریم نشان داده که طرف قرارداد ما هیچگاه به تعهدات خود عمل نکرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی امروز ظهر در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان اظهار داشت: مجلس دهم که کار خود را آغاز کرد در هفته‌های اول متوجه شدیم که وزیر اقتصاد بدون هماهنگی مجلس یک قرارداد سنگین را امضا کرده است.

وی با بیان اینکه اصول قانون اساسی این است که هیچ معاهده‌ای تحقق نیابد مگر آنکه مجلس شورای اسلامی موافقت کند افزود: وقتی پیگیری کردیم متوجه شدیم که این قرارداد در حوزه FATF بوده و تمام مواد آن را هم پذیرفته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از آن موقع به موضوع ورود پیدا کردیم گفت: کمیته تخصصی در این رابطه تشکیل و همه از جمله مرکز پژوهش‌ها و اطلاعات کشور را درگیر کردیم.

وی با بیان اینکه اولین گزارش را اوایل مهر سال 95 حدود یک‌سال و نیم قبل در مجلس ارائه کردیم و از طیب‌نیا وزیر اقتصاد وقت خواستیم تا پاسخگو باشد بیان کرد: مقرر شد طرح دو فوریتی بنویسیم و دولت ملزم شود که تمام اقدامات خود در این حوزه را از طریق مجلس پیگیری کند.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه برای همین اولین کمیسیونی بودیم که در این حوزه وارد شدیم افزود: اما پیگیری این مسئله از کمیسیون اقتصادی مجلس گرفته و به کمیسیون قضایی مجلس برای پیگیری ارجاع داده شد.

وی با بیان اینکه موضعی که FATF نسبت به شفافیت مالی در ایران دارد یک موضع کاملا سیاسی است گفت: FATF کشورهایی مثل عربستان که رسما از تروریست در دنیا حمایت می‌کنند را کنار گذاشته و بعد راجع به ایران اظهارنظر می‌کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت بدون هماهنگی با مجلس این اقدام را انجام داده که قابل قبول نیست و عدول از قانون اساسی محسوب می‌شود افزود: خیلی از کشورهایی که به FATF پیوستند بعضی از تعهدات آن را قبول نکردند اما وزیر اقتصاد وقت ایران تمام تعهدات آن را پذیرفته است.

وی تصریح کرد: در موضوع FATF اگر چه بحث شفافیت اقتصادی مطرح است و ظاهر خوبی دارد اما باطن آن چیز دیگری است.

پورابراهیمی با بیان اینکه در بین کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی ایران پیشتاز شفافیت اقتصادی است بیان کرد: ما براساس مبانی دینی خود می‌گوییم که پولی که از حرام به دست بیاید مشکل دارد و در قانون ما هم این مسئله آمده است.

وی با اشاره به اینکه در عربستان یک قانون علیه پولشویی تصویب نشده تصریح کرد: این در حالیست که عربستان عضو ناظر FATF است و معلوم است که این یک رفتار کاملا سیاسی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تجربه تلخی که در معاهدات بین‌المللی داریم این است که طرف قرارداد ما هیچگاه به تعهدات خود عمل نکرده است گفت: الان هم اطمینان داریم اگر ایران تمام تعهدات خود در حوزه FATF را انجام دهد باز هم ایران از بلک لیست خارج نشده و در تعلیق خواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه FATF صرفا بهانه‌ای برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است خاطر نشان کرد: برجام یک نمونه کامل و واضحی است که رفتار دیگران با ما را نشان داده است.

پورابراهیمی افزود: تجربه برجام بیانگر آن است که ما تمام تعهدات خود را انجام دادیم اما آنها نه‌تنها هیچ اقدامی نکردند که آمریکائی‌ها از روز بعد از برجام تحریم‌های جدیدی را در همان دولت اوباما علیه ایران آغاز کردند که ربطی هم به ترامپ ندارد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد دادیم که طرح آن در مجلس به عقب بیافتد و در حال حاضر دو ماه به تعویق افتاده است گفت: پیشنهاد دولت این است که در صورت پیوست به FATF شروطی را می‌گذاریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنده پیشنهاد دادم که در صورت هرگونه اقدامی از سوی هر یک از اعضای کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم که منجر به بلااثر شدن شروط تعیین شده در متن قانون الحاق به این کنوانسیون توسط ایران شود، دولت مکلف است بلافاصله مطابق مقررات کنوانسیون ماده 27 عضویت ایران را ملغی اعلام کند.‌